Idéer om hårdvara för panadapter/CW-skimmer?

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Jag har lite funderingar på att skaffa prylar för att koppla min K3:a till t ex PowerSDR-programvaran och/eller CW Skimmer.

Det jag tittat på är följande:

- KXV3A, (IF Out Interface för K3 - detta måste jag ju ha)
- LP-PAN Panadapter (IQ Decoder)
- Creative Labs E-MU 0204 USB (192 kHz externt ljudkort)

Är det någon som har idéer/synpunkter/erfarenheter på om jag väljer rätt hårdvara?
Jag kommer att köra mjukvaran i Win XP under VMWare på en MacBook Pro.

// Åke

Last edited:
Creative brukar inte ha särskilt bra support för drivrutiner till Mac OS, men om du bara kommer att använda det under XP och är säker på att det funkar via WMware på Mac är det nog ett prisvärt kort.

Blir det inte trångt på skärmen med PowerSDW, CW skimmer, loggprogram mm? Ett alternativ är att ha en gammal PC bakom skrivbordet som bara kör PSdw och CWs på en egen skärm, kbd o mus behövs sällan för detta.

Last edited:
Om du kan tänka dig att bygga själv så håll koll på kb9yig.com. SoftRock IF Lite II Combined Receiver Kit, så sparar du väl en del pengar också (~200$ för LP-pan kontra 25$). Eller?

Eric SA5BKE

Last edited:
Om du kan tänka dig att bygga själv så håll koll på kb9yig.com. SoftRock IF Lite II Combined Receiver Kit, så sparar du väl en del pengar också (~200$ för LP-pan kontra 25$). Eller?

Eric SA5BKE

Men den kräver egen antenn och är bara för ett band, eller fattar jag fel?
Jag vill gärna koppla till K3:an.
// Åke

Är inte LP-pan en SDR-mottagare i syfte att koppla till IF out på din K3 (efter att du skaffat det tillägget till K3)? I så fall är Softrocken det samma. Det följer med att antal kristaller anpassade för populära IF-frekvenser. Ljudkort behöver du i båda fallen och programvara i PC:n, t.ex. HDSDR.

Eric SA5BKE

Är inte LP-pan en SDR-mottagare i syfte att koppla till IF out på din K3 (efter att du skaffat det tillägget till K3)? I så fall är Softrocken det samma. Det följer med att antal kristaller anpassade för populära IF-frekvenser. Ljudkort behöver du i båda fallen och programvara i PC:n, t.ex. HDSDR.

Eric SA5BKE

Ärligt talat förstår jag inte varför ni inte kolla in USDR.
från DC till 2.6 GHz.
Ettus Research LLC | Products
Sedan kör man något som heter Gnuradio.
http://gnuradio.org
Kan allt. :D
73 de SM0LRU/Kenta

Är inte LP-pan en SDR-mottagare i syfte att koppla till IF out på din K3 (efter att du skaffat det tillägget till K3)? I så fall är Softrocken det samma.
Helt rätt. Jag tittade på fel mottagare (SoftRock Lite II, dvs utan "IF").
Den ser ju helt klart intressant ut! Har du testat den?

Å andra sidan är ju inte 200 USD så himla mycket för LP-PAN med tanke på att man får låda med tryck och alla kontakter med.

// Åke

Last edited:
Nja USDR, det kanske inte har bäst pris/prestanda-förhållande givet denna applikation, dvs ta emot runt en given frekvens (IF på K3) och att man redan har en K3...

Eric SA5BKE

Ang. Softrock. Ja, jag har byggt en för 30m. Visst, det är en del pill, men inte oöverstigligt. Kolla: Softrock Lite II Builders' Notes

De brukar släppas till försäljning någon gång i veckan och tar slut på allt från några timmar till några dagar.

Eric SA5BKE

Jag kör själv med en RFSpace SDR-14 till min K3:a. IF-out måste du självfallet ha.
Funkar bra med SDR-IQ också. Det trevliga är att styrprogrammet till dessa mottagare
kan styra K3:an också :) . Perfekt om man vill ha en integrerad operatörsmiljö.

73 de Kai

Jag har haft förmånen att se Kai's setup. Jag kan bara intyga att den är riktigt snygg. Speciellt att SDR-programvaran kopplar tillbaka och styr K3'an.

73 de SM0RVV

Det kan jag tänka mig, men det blir väl lite 'over kill' att låta en heltäckande mottagare (0-30 MHz) användas till endast en frekvens. Men smidigt att slippa tänka på ljudkort.

Eric SA5BKE

Åke, vilken MF-bandbredd har du tänkt använda?

När SoftRock kom ut med sin första version för många år sedan provade jag en sådan lösning i en mottagare med 8 kHz bandbredd i MF-delen. Trots sin enkelhet fungerade SoftRock otroligt bra och är ett utmärkt hjälpmedel för att snabbt lokalisera svaga CW-signaler som dyker upp ur bruset.

Kör man helt separat med RX och TX var för sig (ovanligt idag) så får man en kanonbra överblick över var man skall placera sändarens frekvens i t ex ett Pile-Up.

Den enda nackdelen som jag upplevde är tidsfördröjningen om man som jag, vill använda SDR vid medhörning och om man kör separat RX och TX.

Var inne ock kollade länken som Eric tipsade om och ser att det hänt mycket sedan sist.

/Bengt

@EQL:
Jag har för mig att K3:an ligger på 8.215 MHz.
Blir det fördröjning även om man kör ett externt ljudkort "utan" latency?
// Åke

Nu var det bandbredden EQL frågade efter och inte frekvensen. ;-) Jag vet inte vad just K3an har, men vad du får ut i PC:ns programvara ges av vilken frekvens ljudkort samplar med (vanligt 48, 96, eller 192 kHz).

Fördröjningar beror mest på programvara/dator men kör du med K3ans mottagare vid QSO så blir det inget problem. Softrocken/PCn används till extra mottagare och för det grafiska.

Eric SA5BKE

Ja det var bandbredden jag frågade efter Åke.

Fördröjningen blir bara besvärande då man använder mottagaren som medhörning vid telegrafisändning i högre hastigheter och full QSK. Vid ren lyssning eller om annan medhörning används så är SDR helt OK och man får väldigt mycket för pengarna.

/Bengt

Ja det var bandbredden jag frågade efter Åke.
Hoppsan... jag får skylla på att jag ligger hemma sjuk idag och är lite mossig i huvudet ;)

Ljudkortet jag tittat på (Creative Labs E-MU 0204 USB) klarar 192 kHz, förutsatt att man kör USB 2.0.

Programvaran PowerSDR har även en mottagare i sig (alltså med AF), så det vore trevligt om man kunde lyssna på DX-stationen i K3:an och leta lyssnarfrekvensen i PowerSDR. Men det kräver ju att det inte är för lång fördröjning.

Jag testade lite med datorns inbyggda ljudkort, men då blir det en fördröjning på 1/2 - 1 sek, vilket är lite jobbigt.

Men jag tycker att ett externt ljudkort borde ta bort fördröjningen.

Jag har tidigare kopplat en elgitarr till datorn och fått samma fenomen. När jag kopplade den via ett USB-ljudkort försvann fördröjningen helt (nåja, inte hörbart i alla fall). Bra externa ljudkort lär ha en latency på mindre än 15 ms.

Eller menar ni att det kan vara fördröjning i PowerSDR också?

// Åke

Last edited:
Jag upplever ingen latens i förbindelsen K3 och SDR-14. Bandbredden för att demodulera med SDR-14 är 190kHz som mest och 50kHz som minst. Man kan demodulera två signaler inom dessa bandbredder. K3:ans IF-out verkar släppa 1MHz, så det är den största bandbredd som jag har lyckats köra. Inte tillräckligt för att bevaka 2m och 70cm, det är kanske inte så viktigt. I dessa fall kör man ju också i begränsade bandbredder för DX mm.

Den enda anomalin som jag har upptäckt är att demodulatorerna inte är riktigt frekvenssynkade mellan K3:an och SDR-14. Dvs. det verkar finnas en liten frekvensoffset när jag byter från att lyssna på datorn till att lyssna på radion. Men det är en ganska liten sak i mitt perspektiv. Har nämligen inte justerat frekvensen på SDR-14. Man skulle kanske köra en frekvensnormal på 10Mhz i systemet för att få bort fenomenet, men jag har helt enkelt inte orkat bry mig.

Som nämnt så är SDR-14 och SDR-IQ heltäckande mottagare, så de kan ju användas som dedikerade mottagare också. Eftersom jag inte riktigt har rundradio DX:ande som intresse, så känns det inte helt viktigt heller för egen del. Kan dock vara kul för de som har det intresset.

Jag experimenterade för övrigt lite med SDR-14 och K3:an idag, vilket jag skrev om på min blogg.
SDR experiment… « SM0RCL:s blogg

Det är en av fördelarna med att välja hyfsat vanliga/kända komponenter, det finns ganska många som utvecklar program till prylarna. Så man ska nog inte välja det billigaste och enklaste alla gånger.

För övrigt håller jag på och kollar in SDR för frekvenser ovanför HF, FUNCube Pro ligger bra till bland de som jag tittar på. Vore kul med bra bevakning på 2m och 70cm.

73 de Kai

PS: Tack för de positiva kommentarerna Erik/RVV :)

Jag har inte haft något problem att det är olika fördröjningar mellan ljudkort, men det kan säkert så vara, men det kan även bero på t.ex. drivrutiner. Det säkraste är att använda något ljudkort som du fått reda på fungerar bra för SDR. Det är väl inget som säger att just externa ljudkort skulle ge lägre fördröjning även om många bättre sådana kan vara av extern karaktär. Jag gissar att det genrellt är lägre fördröjning i t.ex. en PCIe-buss jämfört med USB. Det finns bra interna ljudkort också.

Det finns fördröjningar i hela kedjan. Du får lägga ihop alla: ljudkort/buss, drivrutin, OS, programvara (t.ex. PowerSDR) och sedan samma väg tillbaka för uppspelning som skulle kunna ske på ett annat ljudkort.

Just nu föressten så finns Softrock för IF att köpa hos KB9YIG.

Eric SA5BKE

Jag testade lite med datorns inbyggda ljudkort, men då blir det en fördröjning på 1/2 - 1 sek, vilket är lite jobbigt.

Men jag tycker att ett externt ljudkort borde ta bort fördröjningen.

// Åke
Ja.
SDR programmet står för den mesta fördröjningen.
I vissa prog. kan man ändra hur stora buffertar den avänder och därmed minska fördröjningen.
Prova med fler SDR program tills du hittar ett med låg fördröjning.

Det här är ett generellt problem och är en av kvalitetsparametrarna i ett SDR program.
Vi befinner oss i början av utvecklingen av ett nytt teknikområde (mjukvaroradio) och bortoptimering av ej önskvärda biverkningar av de olika lösningarna har därför inte börjat utföras.
Jag är övertygad att fördröjningen i audio kedjan är en av parametrarna som vi kommer att använda som måttstock i framtida jämförelser mellan SDR program.

Last edited:
Back