Idéer om hårdvara för panadapter/CW-skimmer?

Som PNV säger så behöver optimering av SDR ske vilket verkligen märks när sådan utrustning ska användas för mer krävande systemtillämpningar än bara mottagning eller sändning.

Fördröjningar i SDR är inte bara av betydelse för audio utan även när det gäller detektering av logiska signaler typ squelch. SDR-mottagarna är segare.

Radio för flygtrafikledning nyttjar ofta inkommande squelch för att från trafikledningscentraler (repeaterfunktion) styra ut återutsändning på andra frekvenser när samma flygledare i lågtrafik basar över flera sektorer (trafikledningsområden).

Här stjäl SDR RX och TX mer tid från kanalen jämfört med analog radio vilket leder till ökat antal kollisioner (jfr ethernet CSMA-CD) mellan piloter på olika frekvenser eftersom den ena inte hinner höra att den andre redan börjat sända... Skillnaden mot ethernet är att kollisions-detekteringen är manuell...

Lägger man sedan till fördröjningarna i VoIP-transmission ovanpå SDR-utrustning blir det sammanlagda tillskottet märkbart relativt traditionell analog teknik. Optimering krävs i alla led för att kunna nyttja den nya tekniken i fungerande "gamla" tillämpningar.

Ursäkta, om jag hamnar fel i denna diskussion ... som jag knappt begriper. ;-) Men när det gäller ljudkort och fördröjning har jag en del erfarenheter från att använda datorn för musikinspelning (DAW). Jag har ett antal olika PCI-ljudkort från M-Audio. Med deras ASIO-drivrutiner kan jag köra med 2 ms fördröjning. Brukar vanligtvis köra 24 bit och 44,1 kHz. Det finns många bra ljudkort, även för Firewire och USB, men det är knappast några som matchar PCI-korten när det gäller latency, låg processorbelastning och stabilitet då man kör massor av stereokanaler och spelar in samtidigt. ... för vad det kan vara värt i detta sammanhang? ;-)

Det är precis samma sak, i vart fall när det handlar om SDR av "softrock"-typ/Tayloe-mixer. Bra ljudkort för audio blir ofta bra ljudkort för SDR.

Eric SA5BKE

"Creative Labs E-MU 0204 USB" är ett av de kort de rekommenderar där de säljer LP-PAN:
Sound Card Tests

Jag kan inte köra PCI eftersom jag använder en MacBook Pro.

Jag har i alla fall beställt ett E-MU 0204 för att testa.
Återkommer med resultat.
Prova med fler SDR program tills du hittar ett med låg fördröjning.
CWSkimmer är egentligen programvaran jag var mest intresserad av från början och då spelar ju inte latencyn så jättestor roll. Men när jag förstod att jag kan lyssna på en andra frekvens med samma radio blev det ju lite intressant med SDR. Jag tänker då på att det underlättar för att hitta DX-stationens lyssningsfrekvens.

// Åke

Last edited:
Back