Identifiera mikrovågs koppling

SM7PNV

Well-Known Member
2017-03-03 03.52.17.jpg
Hej.
Jag köpte mig en 7GHz oscillator på ebay och skulle behöva lite förslag på inkoppling.
Jag gissar följande:
Det är en cirkulator till höger (det sitter en magnet på undersidan)
Den övre högra genomföringskondensatorn är antagligen VCC in.
Den övre vänstra är gatespäning in.
Men vad kan de undre vara för något?
Vild gissning är att den undre vänstra är för frekvens justering med DC in som påverkar den dielektriska pucken på något sätt.
Den högra kanske är en samplingsport av något slag?

Vad kan vara lämpliga spänningar att prova till VCC och gate? 5-15 på VCC tänker jag och någon volt negativ til gaten?
Bör gaten spänningsättas innan man lägger på VCC?

Vad tror ni?

/Harry
 
Last edited:
Försiktigt med Vdd ! 5 VDC kan mycket väl vara max-data. Kan räcka med 3 VDC.

Beroende på typ av FET hanteras gaten olika. Du har sannolikt rätt i att den skall ha lite negativ spänning, kanske börja med -1,5 V och varsamt variera den samtidigt som du håller att öga på drainströmmen.
 
Försiktigt med Vdd ! 5 VDC kan mycket väl vara max-data. Kan räcka med 3 VDC.

Beroende på typ av FET hanteras gaten olika. Du har sannolikt rätt i att den skall ha lite negativ spänning, kanske börja med -1,5 V och varsamt variera den samtidigt som du håller att öga på drainströmmen.
Tack för tipset Janne, men jag var lite för snabb och lyckades nog förstöra den :)
Negativ spänning på gaten runt 0.5 till 1V var lagom såg de ut som, lägre spänning (mer negativ) ströp helt Id så en potentiometer till ett 3,7V LiPo blev ett bra hjälpmedel att hitta rätt arbetspunkt.
Men ingen oscillation syntes på min Spectrumanalysator fast det gick 50mA Id genom transistorn, jag höjde då VDC men lite senare gick det upp för mig att den kanske helt enkelt oscillerade ovanför 7,9GHz som var max frekvens för mitt instrument.
Efter byte till annat instrument såg jag kortvarigt en signal runt 8,5GHz innan den slutade fungera.
Har beställt en till som jag får vara försiktigare med.

//Harry
 
Back
Top