Information om Nera NL-102 mikrovågslänk?

SM7TLH

Well-Known Member
Är det möjligtvis någon som sitter på någon som helst information om denna gamla pjäs? Jag _tror_ att den har använts både civilt och militärt och är en 2 Mb/s digital länk.
 
I militära sammanhang används inte tillverkarens benämning utan en länk förses med ett prefix och ett löpnummer som i radiolänkfallet är kopplat till frekvensbandet den verkar på.
För övrig utrustning är numreringen konsekutiv och hjälpligt kopplat till inköpsordningen.
Dock ingen regel utan undantag ;)

Exempelvis RL-23 och RL-62/87 (usch..)

RL står för Radio Länk, TM står för Transmission Multiplexor, KF för Kabel Förstärkare, OT för Opto Terminal och så vidare.

Ta gärna ett foto på den, har någon mekat med den i militära sammanhang så är det lättare att känna igen den på bild än på tillverkarbenämningen :)
 
Tackar. Dock är jag helt säker på att NL-102 är Neras beteckning. I alla fall kände de igen den när jag frågade om den, men de lyckades tyvärr inte hitta någon dokumentation.

Re: militära benämningar: anger inte första siffran i radiolänkens namn frekvensbandet? Jag har ett svagt minne av att jag sett det på FHT.nu.
 
anger inte första siffran i radiolänkens namn frekvensbandet?

Jo, det är sant, och andra siffran anger i vilken ordning.

Tvåsiffriga suffix gäller för fasta länkar och treställiga suffix för transportabla länkar, såsom RL-371 ingående i det mer välkända TS9000, TeleSystem 9000.
 
Back
Top