Fast "hålla låda", vad är det?
Visst, när man är ute och åker är det kul att få kontakt, prata bort en stund, men desto roligare om man kan prata med någon som är intresserad av radio, antenner, vågutbredning osv.
Nu har jag för en tid sedan bytt jobb och börjat tågpendla, men under nästan fem år har jag bilpendlat mellan Björklinge (Uppsala) och (Norrtull) Stockholm. Har ofta skannat på 2m och 70cm, och väldigt sällan på någon av stockholmsrepeatrarna hört samtal som gäller amatörradio. Visst, några har man hört hållit låda, men det har handlat om annat. Ibland har jag ropat på någon jag hört och ibland fått svar på ett CQ. Men väldigt sällan har vi hittat ett gemensamt intresse. Jag minns att jag hade ett intressant QSO med SA0BYC (SA3BYC?) om antenner, loopar mm, ett QSO med SM0OFV (tror jag det var) där det blev lite teknikprat, kanske också något QSO med SM0HXO .... I övrigt har jag liksom inte hittat någon gemensam nämnare med de jag fått kontakt med. Jag fick även kontakt med SM5HP en gång när vi båda var på väg norrut från Stockholm och gick över till Uppsalarepeatern efter en stund. Då fanns det också teknikintresse i grunden. Jag tror jag blev desperat en gång i Stockholm och ropade på SM0AOM, men fick inget svar! ;-)
Allt som allt kanske fem intressanta amatörradiorelaterade QSO på fem år.
På Uppsalarepeatern är det bättre. Där finns det flera, både gamla och nya radioamatörer, som klarar av att kombinera det sociala med teknikintresse och prat om det.
Ungefär så är min repeatererfarenhet, de senaste fem åren. ;-)
Sture