Instrument

SM7WSJ

Well-Known Member
Finns det någon som kan rekommendera ett riktigt bra bärbart instrument?

Gäller 144-1296mhz, vill kunna mäta antenner,matarkablar,förluster i relän,eventuellt polarisation?.

Tonvikten är på antennbyggeri samt fasning av matarkablar på 144mhz samt förluster i relä och kopplingar. (jag vet inte om det finns något bärbart att tillgå i amatörprisklass?)

73 Håkan SM7WSJ
 
Något billigt instrument som dessutom är bärbart känner jag dessvärre inte till.

Att "mäta polarisation" låter sig dessutom inte göras på något enkelt sätt,
utan där blir man tvungen att skaffa mätantenner som tillsats till något annat instrument.

Det närmaste man kan komma är antingen en "Site-master", ett bärbart instrument som mäter reflektionsfaktor och sedan räknar om detta till förluster i kablar mm,
eller en nätverksanalysator av något slag.

En fullständig sådan (vektoranalysator) är verkligen varken bärbar eller billig (HP8753 m.fl. 30 - 40 kg i två bördor och c:a 150 kkr). Om man nöjer sig med att bara kunna studera beloppen av reflektion och transmission (skalär analysator) så finns det mera att välja av;

Ett fullt tillräckligt instrument från tidigt 80-tal som ibland dyker upp på begagnatmarknaden är "Wiltron 640 RF Analyzer", en skalär nätverksanalysator med inbyggd svepgenerator som täcker 1 - 1500 MHz. Jag tror man kan få en sådan för c:a 10 kkr.
Denna är stort som ett oscilloskop och väger 10 - 15 kg.

Om man vet vad man gör så kan man komma riktigt långt med bara en bra reflektionsfaktorbrygga eller riktkopplare, en kalibrerad dämpsats och en signalkälla.

Även MFJ-269 och dess släktingar ger hyfsade resultat , men täcker inte 1296 MHz.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top