SM6WET/8S6T
Well-Known Member
Nu har jag (nästan) bestämt mig!
Efter mycket funderande, läsande och skrivande om antenner så har jag bestämt mig för att prova en Inv L eller Toploaded vertiakl på 80 hemma.
Vad jag funderar på är längden. Uppgifter man kan läsa om inv L är olika.
På en del ställen kan man läsa att ett inverterat L skall vara 1/4 lång, på andra ställen kan man läsa att man skall göra den 5/12 lång.
Beror detta lite på hur högt man böjer av från den vertikala delen?
Eller beror detta på den horizontella delens paralellitet med marken?
Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att ha min horizontella del plan med marken utan den kommer att luta nedåt.
Kanske vore det bättre att helt enkelt bara toploada???
Min tanke är att ha 15m hög vertikal och sen vika av resten men jag kan toploada åt 4 håll men har inte en aning om hur jag beräknar ut hur långa varje toploadkabel skall vara.
Någon som har några tips?
73 Magnus
Efter mycket funderande, läsande och skrivande om antenner så har jag bestämt mig för att prova en Inv L eller Toploaded vertiakl på 80 hemma.
Vad jag funderar på är längden. Uppgifter man kan läsa om inv L är olika.
På en del ställen kan man läsa att ett inverterat L skall vara 1/4 lång, på andra ställen kan man läsa att man skall göra den 5/12 lång.
Beror detta lite på hur högt man böjer av från den vertikala delen?
Eller beror detta på den horizontella delens paralellitet med marken?
Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att ha min horizontella del plan med marken utan den kommer att luta nedåt.
Kanske vore det bättre att helt enkelt bara toploada???
Min tanke är att ha 15m hög vertikal och sen vika av resten men jag kan toploada åt 4 håll men har inte en aning om hur jag beräknar ut hur långa varje toploadkabel skall vara.
Någon som har några tips?
73 Magnus