Isolatorer vid upphängning av trådantenner.

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Kan man säga att någon typ av isolator är bättre eller sämre än den andra? Det existerar olika material av köpes eller av hemgjorda som används vid upphängning av diverse trådantenner. T.ex Porslin, teflon, backelit, plexiglas, lackade träpinnar, m.m, något man absolut inte ska använda.. Vi utgår iallafall att de håller för den upphängda lasten och naturens påfrestningar. Hur ett spännings-max i trådens ände påverkar?

/Sven.

Jag har i många år använt tvättlina för att hänga upp trådantenner. De har någon form av bärlina, ofta polyeten, omgiven av ett hölje. På mina lite äldre linor är det kanske PVC. Min effekt har aldrig varit mer än 200 Watt. Fast då satt inte linorna vid spänningsmax och effekten uppdelad på två antenner. Nu är det 100 W på dipoler för 40 och 80 m.
Vill man veta hur bra isolator det är rekommenderas prov i mikrovågsugnen. Blir det varmt var det inget bra. Ha ett kärl med vatten bredvid testobjektet som konstlast för magnetronen.
/Jan

Porslin är väl i princip inert och där är det väl den fysiska formen som avgör om den klarar fysisk påfrestning och kan ge ett tillräckligt isolationsavstånd.

Teflon är väl hyfsat motståndskraftigt också, men vad gäller UV-belysning är jag inte säker; kan troligen bero på typ/infärgning etc av materialet. Draghållfastheten är också något att fundera över (fysisk form på isolatorn).

Bakelit är väl inte ett utomhusmaterial, egentligen? Det är ju hyfsat motståndskraftigt, men kan påverkas av fukt över tid.

Plexiglas : UV-hållbarhet?

Trä: Det finns vissa träslag som kan användas för att staga upp elstängsel utan att man använder en isolator, eftersom de har goda egenskaper som isolator rent naturligt. Däremot kan man ju fundera över mekanisk hållfasthet (dragpåkänningar, typ).

Back