Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har sett förare som bara fäst mössmärket på civil jacka/skjorta.Klädkod och -krav är olika på olika ställen och tider, uppenbarligen...
Bilden visar en lokförare på Roslagsbanan vid mitten av 1980-talet. "Uniformskravet" på förare var att de skulle "bära tjänstetecken". Tjänstetecknet är det stora mössmärket, andra krav fanns inte. Då det sommartid kunde bli närmare 50 grader varmt i hytterna, förekom en hel del kreativa klädsellösningar. På bilden är det höst, har jag för mig.
Vilken samling böcker och nästan alla på svenska. Här har landet en förbättring att göra om fler skall rekryterasJag, liksom många andra, har Schröder att tacka för mycket både gällande hobby och yrke. Så klart finns det en hel del egenägda böcker idag, men på 70-talet var det biblioteket som gällde.
View attachment 11632
Kortvågshandboken har varit en helt avgörande bok för mitt radiointresse med självbygge som grund. Att lära sig att linda spolar med hjälp av nomogram var helt omvälvande, att förstå resonanskretsen etc. Allt detta var grunden för att kunna jobba själv. Senare blev det mycket ljudteknik och det var många kretskort som handmålades och etsades med saltsyra och väteperoxid.
View attachment 11633
Turligt nog fanns det nomogram för den tonåring som tyckte att det var tråkigt att räkna, inte förrän jag fattade tiopotenser blev "elektronikmatten" rolig. Men min mattelärare var mycket bekymrad att jag hade en 2:a i matte, men en 5:a i fysik. Matteläraren tog det nästan personligt att jag löste matteproblemen i fysik (och elektronik) när jag inte löste samma beräkning under mattelektionerna. Men Schröders böcker blev helt klart en fantastisk inspiration för att förstå hur komponentkunskap och matematik är tätt sammanflätade.
View attachment 11634
Boken "Bygg radio radio och förstärkare" köptes i ett eget exemplar, och hela förstärkaren byggdes och finns fortfarande kvar (men är sedan många år ersatt av annat hembygge). Bokserien "Tillämpad elektronik" är böcker jag fick under mina år på gymnasiet som tack för att jag extraknäckte som institutionstekniker hos Bertil SM7FOM. Ingen av dessa böcker har varit lika betydelsefulla som "Kortvågshandboken", men ändå varit en anledning att man respekterar kunskapen.
Något att också notera är att alla dessa böcker (utom RSGB-boken) är svenska, jag fick ett mindre antal böcker på tyska via Philips när jag sommarjobbade på radioverkstad som servade Philips och DUX. Via SM7FOM kom ARRL-handboken att låna och engelskabetyget steg rejält.
Skall jag linda spolar etc. är det fortfarande Schröder som ligger på arbetsbordet, det är helt enkelt mycket enklare att att räkna med nomogram än att ens börja leta på nätet, och ofta klarar man alla beräkningar utan ens räknestickan plockas fram.
Så visst är Schröder värd att uppmärksamma, vi lär vara ett kraftfullt sällskap redan nu...
Man kan säga att det intellektuella klimatet på 50 och 60-talen starkt bidrog
till att det fostrades riktiga radioamatörer och DX-lyssnare.
En påtaglig del av detta klimat åstadkoms genom SM5ZE, SM5WL
och andra samtida publicister.
Ett par saker bör noteras när vi tycker att "allt var bättre förr", och ofta siktar vi då bakåt till tiden efter WW2 och fram till tidigt 70-tal. Man måste förstå att det samhälle vi hade då såg inga begränsningar hur långt man kan nå om man anstränger sig. Allt avslutades med månlandningen, som i princip hade en oändlig budget. Bara tänk på möjligheter med en oändlig budget...Vilken samling böcker och nästan alla på svenska. Här har landet en förbättring att göra om fler skall rekryteras