Jorda dragkrok

sm0fus

Active Member
Jag har ett antennfäste för dragkroken på bilen och kulan har visat sig inte ha jordkontakt. Det är någon hård beläggning på kulan som inte tycks vara ledande. Så jag tänkte dra en jordkabel från chassit direkt till antennens aluminium fäste som i sin tur kläms fast på kulan.

Då jag inte har antennen monterad vill jag på ett snabbt och enkelt sätt koppla bort jordkabeln.
Någon som har erfarenhet av detta och kan bidraga med tips?

Har själv tänkt i banorna med någon sorts kontakt som går att koppla och som tål miljön under bilen.

Bertil FUS
 
Har du dragkrok så har du släpvagnskontakt. Ett av stiften är jord till batteri och kaross. Antenn med släpvagnskontakt?
 
Jag har sett bilder där man har monterat en kraftig limklämma på antennfästet och klämmt fast den på en jordfläta monterad i bilchassit
Har detta att göra med dålig jord via kulan månde?
 
Jag har sett bilder där man har monterat en kraftig limklämma på antennfästet och klämmt fast den på en jordfläta monterad i bilchassit
Har detta att göra med dålig jord via kulan månde?
Troligt...jag pratade med en SM3:a som hade samma problem som jag har och vi har inte samma bilmärke
 
Jag skulle vara lite misstänksam mot att jorda via släpvagnskontakten, om man inte vet, att det/de berörda stiften är chassiförbundna precis vid kontakten. Det bästa är sannolikt en dedikerad jordfläta i karossen väldigt nära där antennfoten är monterad.
 
Jag skulle vara lite misstänksam mot att jorda via släpvagnskontakten, om man inte vet, att det/de berörda stiften är chassiförbundna precis vid kontakten. Det bästa är sannolikt en dedikerad jordfläta i karossen väldigt nära där antennfoten är monterad.
Ja nog är det så men svårt att få det praktiskt användbart.
 
Modernare bilar är ju lite svårare i och med att materialet inte alltid är metall, där man säkert hittade detta på äldre vagnar. Det jag tänkte på var ju hur antennens jordningspunkt söker sig till det jordplan som karossen väl är tänkt att utgöra. Om det ska gå HF-strömmar genom en jordledning som löper jämte andra trådar i nåt kabelknippe, kan det ju spilla över på nåt känsligt kablage, men måhända är bilarnas elektronik tuff nog att klara detta.
 
En annorlunda lösning som gör att du slipper montera en kontakt är att montera en galvad plåtbit (eller en rostfri magnetisk plåt) nära dragkrokens fäste.

I ena ändan på en så kort jordningsfläta som möjligt skruvar du fast en slaktad magnetfot eller någon annan lite till ytan större magnet med skruvhål där du kan fästa jordflätan. Den andra ändan av jordflätan fäster du i antennfästet.

Naturligtvis ska du inte ha något isolerande material på magneten då du vill att den ska ge elektrisk kontakt med plåtbiten.

Vill du inte fixa magneten själv så säljs de i välsorterade svetsbutiker. Ett exempel har du här.

Ja de används för att fästa återledare vid svetsning så de tål ganska stor ström och har låg kontaktresistans
edit stavfel
 
Modernare bilar är ju lite svårare i och med att materialet inte alltid är metall, där man säkert hittade detta på äldre vagnar. Det jag tänkte på var ju hur antennens jordningspunkt söker sig till det jordplan som karossen väl är tänkt att utgöra. Om det ska gå HF-strömmar genom en jordledning som löper jämte andra trådar i nåt kabelknippe, kan det ju spilla över på nåt känsligt kablage, men måhända är bilarnas elektronik tuff nog att klara detta.
Men även om du jordar i chassiet så kommer det ju i alla fall flyta HF-strömmar i varenda jordledning.
 
Back
Top