Jordankare istället för betongfundament?

SA0BJL

Well-Known Member
En bekant jobbar med att utveckla master åt telekom-företag. Han påstår att man numera använder en sorts jordankare istället för att göra betongfundament. Jag skulle vilja veta lite mer om det här och om det är ett alternativ att fundera på. Vad har ni för erfarenheter och synpunkter?

73,
Lars
 
Det här har diskuterats av och till på ham.se.

Principen bakom är att man utnyttjar en given mängd material i fundamentet effektivare
ifall man koncentrerar den i botten och låter den omgivande jordens massa ta hand om böjmomentet istället för att
göra en kubisk nedgrävd betongklump.

Gör man mastfästet som en nedgrävd kvadratisk platta med en ståndare på
som masten i sin tur är fäst i får man ett mycket större böjmotstånd än vad samma mängd material ger i ett konventionellt fundament. Inget hindrar att ståndaren görs i samma material som masten.

Dimensioneringen av infästningen mellan ståndaren och plattan kommer att vara kritisk, eftersom det böjmoment
som inte tas upp av omgivande jord kommer att koncentreras till den punkten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har nyligen skaffat en mast, tre sektioner om sex meter plus topprör (förberett för rotor, vilket jag inte har), och Parafil-staglinor på omkring 9 mm, tre för 18 m och tre för 12 m.

Med så kraftig stagning, borde det inte minska belastningen i sidled så pass att en platta fäst vid kanske fyra jordankare borde kunna räcka? Visst, planen är annars ett betongfundament för masten, när min axel har läkt så att jag kan gräva och gjuta, men teoretiskt?
 
Back
Top