Jordat/ojordat i shacket?

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag bor i ett gammalt hus som är byggt före år 1900 så att ojordade uttag är en bristvara utom i kök, tvättstuga, badrum och snickarrum.

I rummet där shacket finns sitter det två st ojordade uttag på andra sidan rummet och jag tvingas köra hela stationen på en ojordad skarvsladd på ca 5m som löper längst golvlisten:mad: Stationen består av två datorer med tillbehör, 1 st psu, 1 st rör yaesu och lite annat smått. Köra detta på ojordat är nog inte direkt det bästa:D Helst skulle jag villja ha ett jordat uttag rakt under bordet:)

Finns 2 ojordade uttag i shacket.
Man får ju egentligen inte ha ojordat och jordat i samma rum men får vi göra det i samband med radio? eller ska jag byta ut all el i shacket till jordat?
 
Inga särskilda bestämmelser ang elsäkerhet finns för någon kategori i samhället.
Dvs elsäkerhet gäller även för radioamatörer, med den stora skillanden att radioamatörer har hela ansvaret själv.

Kolla om de två jordade uttagen härrör från samma grupp i elcentralen som de två jordade, i så fall kan du använda samma skyddjord till de ojordade uttagen dvs när du byter de ojordade till jordade.

Sitter det en jordad sladd och plugg på en apparat SKALL den oxo anslutas till skyddsjordat uttag.

Det du kan göra själv är att använda en skyddstransformator.
Men du måste ju veta om jorden på aktuell apparat även används till EMC systemt i densamma.

de
Roy
SM4FPD
 
Nu håller jag inte med Roy helt.

Behörig elinstallatör måste göra elarbetena hemma hos dig. Varje rum räknas rent tekniskt som en anläggning. Dvs. om du byter till jordade vägguttag, så gäller regeln att alla uttag i rummet skall vara jordade, även takarmaturer mm.

Mitt tips är att om elanläggningen är såpass gammal, så är det nog läge attt göra en komplett el-renovering för att vara på den säkra sidan. Gjorde själv elrenovering i huset (byggår 1948). Elektrikern hittade mycket tjärpappsiloserad tråd. För att inte tala om säkringsskåpet, där plastisolerade kopplingstrådar var så torra att isoleringen lossnade som kex när man rörde vid kopplingstrådarna.

Fördelen är också att man slipper obehagliga överraskningar i framtiden, såsom kabelbränder etc.

73 de Kai
 
Jag har funderingar på att i min gamla kåk sätta en isolertrafo mot nätet via ett schaffner-filter och sedan ha ett isolerat system med skyddsjorden kopplat mot samma jord som radiomasten. Får återkomma med hur det går med det...
 
Två jordtag inte bra

Två olika jordtag till sändare och mottagare(antennjord och nätjord) är mindre lämpligt ur åskskyddssynpunkt. Vid ett blixtnedslag i närheten kommer en stor ström att gå genom din sändare mellan de olika jordtagen.
Strunta i nätjorden!
 
Två olika jordtag till sändare och mottagare(antennjord och nätjord) är mindre lämpligt ur åskskyddssynpunkt. Vid ett blixtnedslag i närheten kommer en stor ström att gå genom din sändare mellan de olika jordtagen.
Strunta i nätjorden!
Hej!

Jag tycker det låter lite farligt att strunta i nätjorden, eller?


mvh Håkan SM7WSJ
 
Nja, inte om man har ett isolerat eget system.
Här är en bild på hur jag tänkt mig det hela, den röda streckade linjen är inte bestämd ännu, vet inte vad som blir bäst men det kanske nån har några idéer om?
 

Attachments

  • Stationsjord.png
    Stationsjord.png
    7,2 KB · Views: 195
Jag funderar SM4WII vad det är du vill vinna med någon av dina hemjordar?
Åskaksydd?
Elsäkerhet?
Eller bara något ställe att dumpa oönslad HF?
Kanske ett ställe att ansluta jordskruvar?
Eller ett sätt att slippa dra in gulgröna till vägguttagen?

Det kommer vid ett åsknedskag i omgivningen, att bildas en spänningskillnad mellan nätjord och hemjord.
Din transformator hamnar då i riskzonen. Och mycket stort isolationsavstånd mellan primär och sekundär i denna krävs. Slår det över i trafon så kommer en stor strömstöt att gå genom radogrejerna, exvis mellan chassi och dator och DC-matning.

Visst är det svårt att få till något helt säkert här.

Men allt beror på vad man vill åstadkomma.


de
Roy
SM4FPD
 
Det som jag önskar vinna på detta är att få bort störningar från elnätet och ett ställe för att jorda ned utrustningen. Man kan lätt känna att om man har apparaten jordat i närjorden och ansluter en antenn som inte är jordad i samma jord så kan man få en stöt, hemma kan jag t.o.m. se en liten blå blixt när jag lägger skärmen mot radions plåtlåda innan jag ansluter antennledningen (har alltid detta för vana för att inte slå sönder något i radion). Detta innebär alltså att det alltid kommer att gå en ström mellan masten (se bild) och distibutionstrafons jord (samma som nätjord och nolla), den kommer att gå via skärmen på min matarledning och radions chassit.
Med ett isolerat 220V-system så minskar den problematiken, att man sedan kan vinna något på att få det lite säkrare är en bonus. Om man mittjordar trafon enligt alternativ två så kommer man troligtvis aldrig att beröra mer än 110V, men då får man inte ha några apparater med sparkopplad transformator.

Åskan tror jag blir svår oavsett hur jag gör då jag har 1km luftledning hem till huset.
 

Attachments

  • Stationsjord_2.png
    Stationsjord_2.png
    8,2 KB · Views: 232
Last edited:
Man skulle ju kunna sätta ett gnistgap mellan de två jordsystemen.
Bilderna är från ett gnistgap jag gjorde när jag byggde min teslaspole... kanske man skulle koppla en telegrafinyckel till den :cool:
 

Attachments

  • DSCN1409.JPG
    DSCN1409.JPG
    98,7 KB · Views: 132
  • DSCN1400.jpg
    DSCN1400.jpg
    64,9 KB · Views: 150
  • DSCN1397.JPG
    DSCN1397.JPG
    98,5 KB · Views: 208
  • DSC_0154.JPG
    DSC_0154.JPG
    99,3 KB · Views: 114
Jag har gjort ungefär som -WII visar i ritningen. Jag har skilt radiorummet och labbänken galvaniskt från elnätet via en ganska kraftig isolationstrafo och så kör jag med mittuttaget som jord. Jag har alltså symmetriskt 2 x 115 VAC kring jord. Rätt utnyttjat kan jag få väldigt låg störnivå. Men det kräver att man kollar varje anslutning i jordsystemet så att kontaktmotstång etc. inte ställer till med nya problem. Anläggningen måste mao. skötas och underhållas lite då och då.
 
Jag kör som WII tänkt, men med 400V primärt. Dels kan man ta ut mera "kräm" och dels slipper man köra ström i nollan. Sen har jag en jordfelsbrytare och "jordade" uttag som utgång.
 
Har rotat rätt på lite saker ute i laggårn!
Tyvärr så har inte isolertrafon nån mittjord men man kan inte få allt :D
Den har tre sekundärlindningar på vardera 4A men man kanske kan koppla ihop dom...
Eller så får man ha tre vägguttag :)

Filtret som jag hittade är kanske lite överdimensionerat men det får duga haha...
 

Attachments

  • DSC_1788.JPG
    DSC_1788.JPG
    99,5 KB · Views: 91
  • DSC_1790.JPG
    DSC_1790.JPG
    99,9 KB · Views: 82
  • DSC_1791.JPG
    DSC_1791.JPG
    98,9 KB · Views: 51
  • DSC_1793.JPG
    DSC_1793.JPG
    99,7 KB · Views: 64
Kolla om du kan komma åt mitten på lindningen, det är i regel ganska många volt/varv så det blir inte så många varv att hålla reda på. Med lite tur så kan man hugga av lindningen på mitten och vika ut ändarna. På detta sätt har jag fixat mittuttag på flera transformatorer. Jag brukar använda en nål och lite försiktigt mäta spänningen med ett nålstick i lacken så man hittar mitten på lindningen.
 
Jag har inte vart i tråden på ett tag nu. Jag har bestämt mig för att inte byta ut elen pga att det är lite bökigt och framförallt dyrt. Elen drogs om 1988 på andra våningen när den renoverades och allt revs ut. Jorden får jag väl köra via jordspettet till riggarna bara.
 
Back
Top