Jordfelsbrytare i huset.......

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Har jordfelsbrytare i huvudcentralen i kåken och den bråkar vid tillslag av min utrustning.

Det löser ut direkt (utlösning...) jag får gå upp till övervåningen och öppna skåpet och sedan fälla upp knappen, efter andra eller tredje försöket så drar strömmen igång.

Mina funderingar:
Kanske blir det för stor strömrusning vid start?? Slutsteget L-4B och mitt egenhändigt hemmabyggda nätagg. för DC med 70 000mF konding i (men med "mjukstart" som jag byggt) för 40A

Nej jag vet inte, men när jag fått upp jordfelsbrytaren så fungerar det perfekt även vid belastning av grejerna.

Blir bara så trött på det ibland, även om det enbart är att låta det vara påslaget och gå uppför trappan och fälla upp jordfelsbrytaren.

Jordfelsbrytaren ....kanske det är så att auto säkringen som är på 10A inte klarar strömrusningen??
Jo, jag gjorde en "kringkoppling" med en glödlampa som låg i serie som först fick lysa innan jag slog på direktkopplingen, men det hjälpte inte.

Lampan låg alltså vid sidan av huvudbrytaren och slogs inte av när jag aktiverade det hela. Det fungerade utmärkt med min hårtrimmer som drar väldigt lite ström, bara det att den gick saktare när enbart lampan var aktiverad.

Har även vänt på kontakten så att fas o nolla ändras. på slutsteget o DC aggregatet.

Vad göra??
Erland SM6KTC
 
Jordfelsbrytare

Hej Erland!
Intressant fenomen du har därhemma. I ditt fall skulle jag testa endast en apparat åt gången. Jag tror inte att det är den totala förbrukningen som utlöser brytaren. En jordfelsbrytare jämför strömmen i fasen med strömmen i nollan. Om strömmen är lika händer inget. Men däremot om det är potentialskillnad mellan fasen och skyddsjord, händer det saker. Skulle tippa på att du har en apparat med någon avkopplingskonding som ställer till det för dig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. :)
/Ingvar
 
Last edited:
Hej Erland!
Intressant fenomen du har därhemma. I ditt fall skulle jag testa endast en apparat åt gången. Jag tror inte att det är den totala förbrukningen som utlöser brytaren. En jordfelsbrytare jämför strömmen i fasen med strömmen i nollan. Om strömmen är lika händer inget. Men däremot om det är potentialskillnad mellan fasen och skyddsjord, händer det saker. Skulle tippa på att du har en apparat med någon avkopplingskonding som ställer till det för dig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. :)
/Ingvar

Nej Ingvar, du har rätt!
Jordfelsbrytaren gör ju bara sitt jobb som ett extra personskydd.
30 mA felström är allt som behövs för utlösning.
( 20 mA på dagis och 300 mA vid enbart brandskydd)

Jo Erland, försök lokalisera problemet till en enskild apparat.
Men, är den kommersiell, blir det lite svårare att hitta felet.

Annars har jag för mig att elspisen har den största läckströmmen, på upp till 10-15 mA.
 
Men däremot om det är potentialskillnad mellan fasen och skyddsjord, då händer det saker.
(citat Ingvar)

Alla har väl en potentialskillnad mellan fas och skydsjord på ca. 230 volt ?????


Det kan även vara jordfelsbrytaren som börjar bli dålig
enklast är att prova med en "megger" och se vad felet ligger
 
Någonstans sammanfaller skyddsjorden och nollan beroende på om elnätet är PE- eller PEN-installerad.
Jordfelsbrytaren bör testas lite då och då. Det finns en knapp att trycka på.
Det är skillnaden i strömmen i fasen och nollan som får den att lösa ut.
Felströmmen kan mycket väl komma från någon kondensator.
 
Själv installerade jag i sommar en jordfelsbrytare till utomhusvägguttagen, där jag kör en högtryckstvätt. den ger verkligen stora startströmmar, varje gång mna trycker på sprytknappen, och det blinkar i lyset, stratströmmen är jämförbar med ditt PA, jordfelsbrytaren proteserar INTE. Om jag testar jag mëd ett motsånd som ger 30 mA till den gulgröna från fasen löser den snällt ut.
Slutledning: En jordfelsbrytare skall inte lösa ut för strömstötar.

Jag skulle vilja fråga dig Sluggo, har du gulgrön, dvs skyddsjord ända fram till PA? Det är ju ändå den vägen en eventuell felström skall ta för att kunna lösa ut jordfelsbrytaren.

Ofta finns avkopplingskondingar vid AC ingången på apparater, ibland osymmetriskt och då kan det ha betydelse för om du vänder stikproppen.
Sker samma sak om du vänder stickproppen i vägguttaget?
Finns två lika avkopplingskondingar vid AC intaget i apparaten, kan en vara dålig, men då skulle det bli skillnad om du vänder pluggen.

Har du inte jordat vägguttag, kan felströmmen gå en annan väg, dvs en tänkt felström. Exvis via skärmen till radion, eller till antennen, masten är jordad, och felströmmen tvingas gå en lång väg.

Som någon nämnde här, prova att separatera apparaterna helt, och se vilken apparat som löser ut jordfelsbrytaren.
 
ny eller gammal fibrytare

kan spela roll vilken generation du har...se upp med att ha kondensatorer liggande mellan fas och noll..annars är det ett ganska vanligt problem med fibrytaren...sedan kan din del av anläggningen var det som för bägaren att rinna över...numera så brukar man dela upp anläggningar så att man har flera brytare...pga av alla läckströmmar som finns i modern utrustning..
När man startar en reaktiv last t.ex. en trafo så kan det bli en stör i nätet som slår ut fibrytaren...
Sedan är frågan började nu eller har problemet alltid varit..
 
Fina inlägg, skall kolla allt jag begriper

Hej på er o tack för visat intresse för att hjälpa mig att finna detta.

Skall kolla avkopplingscondingar, m.m. som angivits här ovan.

Startade mitt hemmabygge separat i morse då funkade det, men i det första försöket med enbart L-4B utan mitt hemmabygge så funkade det inte. Kan då tyvärr vara mitt Drake som bråkar och som kan vara knivigare att hitta....men skall kolla om jag kan märka någonting där.

Funderar på lite om detta med avkopplingscondingar...nog borde de väl strula även vi mitt tredje försök att starta upp alltihopa?? (startar ALLTID efter max tredje försöket)

Tyvärr finns ingen skyddsjord i rummet. Jag har jordat ALLT i vårat vattenburna element mycket omsorgsfullt (all färg borta på kopparröret) slangklämma som drar åt ordentligt.

Alla elementen är anslutna till värmepannan som är skyddsjordad på övervåningen.

Borde kanske med en sladd mäta mellan skyddsjorden på närmaste plats och röret på elementet som jag använt att ansluta alla radiogrejer på...så att inga plast/nylon eller liknande rör har ersatt metallrören...?

Slangarna in till husen är ju av något svart plastmatrerial...

Nåväl efter att ha gått upp 16 trappsteg och fällt upp brytaren så funkar det....
MEN..en tanke slår mig...varför drar knappen utan att "balla ur" ALLTID efter max tre försök??

Varför bråkar/läcker INTE avkopplingscondingarna hela tiden?? Bara vid starten så att det bryter??

Alla jordkablar är dragna enl. stjärnprincipen från utrustningen och sedan en kabel ner till elementet 1 meter bort från bänken.

SAMMANDRAG:
1. Allt fungerar efter MAX tre försök och funkar tills jag stänger av (5-10 tim.)
2. Allt är jordat i varmvattenelement som är anslutet till vattenburen el.
3. Ingen betydelse hur jag vänder kontakter.
4. Har startat någon gång om jag startat manuellt (separerat enheterna en i taget)


73 de Erland SM6KTC
 
CITAT Sluggo:
nog borde de väl strula även vid mitt tredje försök att starta upp alltihopa??
(startar ALLTID efter max tredje försöket)


SVAR:
Att det funkar efter tredje gången tyder jag som att kondingarna blivit uppladdade. Drake har i sina byggen två kondingar (en från varje pol) på nät-ingången till chassi. Prova att starta allt utan Drake-grejorna! OBS! Nätkablarna får inte ens sitta i uttaget! Klart jag kan ha fel, men det kan ju alla...:)
/Ingvar
 
Last edited:
Jag skulle vilja fråga dig Sluggo, har du gulgrön, dvs skyddsjord ända fram till PA? Det är ju ändå den vägen en eventuell felström skall ta för att kunna lösa ut jordfelsbrytaren

citat SM4FPD

Felströmmen behöver inte alls gå tillbaks i den gul/gröna kabeln för att JFB skall
lösa ut, felströmmen kan mycket väl gå till ett element eller något annat som är jordat
(blött klinkersgolv, gräsmatta utomhus, m.m.) Jordfelsbrytare funkar även med ojordade uttag
 
Givetvis ha du rätt peo007, jordfelsbrytaren sitter ju där just för att en felström som går genom kroppen på en människa och ner i marken, eller ner genom fötterna i det fuktiga jordgolvet, eller badrumsgolvet, gräsmattan om am npyslar med trädgårdmaskiner, skall skydda personen. Det rä snarare regel att jordfelsbrytaren skall lösa ut för den sortens felström, än den som går genom gul grön.

Till Sluggo, bara att hoppas att rörmokaren kan något om det eleketriksa ohc gjort rörförbindelserna ledande. Rörskarvar är ie med automatik ledande, med kattskit och lin, elelr teflontejp kan de blir bra isolatoer. Men mät resistansen i ditt "skyddsjordsystem".
 
Jag tror inte att en felfri avkoppling av nätledarna löser ut jordfelsbrytaren. Med 100 nF mellan fas och jord blir läckströmmen drygt 7 mA. Däremot kan det vara något fel på kondensatorn, så att den läcker. Det verkar ju vara L7 som drar brytaren, och den är väl gjord i landet där man har 110V mot jord. Just kondensatorerna mellan nätledare och jord är de som tar stryk. Mer än 5 nF borde inte behövas HF-mässigt och det ger knappt en halv mA läckström. Det finns kondensatorer gjorda för applikationen, de brukar märkas Cy, se t ex http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=65-609-08

73! /Jan
 
Jag tror inte att en felfri avkoppling av nätledarna löser ut jordfelsbrytaren. Med 100 nF mellan fas och jord blir läckströmmen drygt 7 mA. Däremot kan det vara något fel på kondensatorn, så att den läcker.

De två kondensatorer jag nämner är kopplade mellan fas och chassi, samt mellan nollan och chassi. Vid 230 volt är det alltså 115 volt över varje konding! Jag har inte talat om läckage utan om uppladdning! Vid tredje starten funkar det ju. Hade det varit läckage så hade det varit konstant misstänker jag.
/Ingvar
 
Last edited:
Hur går det med din jordfelsbrytare, Erland?
Tråden har varit tyst ett tag nu, men din dator är igång ser jag. Vi väntar på dina resultat och erfarenheter som kanske kan lösa andras problem också.
/Ingvar
 
Hej på dig Ingvar m.fl.

Tjenis på dig Ingvar.
Bussigt att hoppa in o ruska i mig lite:)
Det kan behövas ibland det också.

Jodå jag har fått lite nya erfarenheter av detta och det är:

Har startat upp UTAN att ha mitt hemmabygge 13.8V DC var anslutet och det har funkat en (1) gång.
Mitt Drake L-4B har då kopplat till och det gick bra.

Har gjort samma fast tvärt om, men då dök nätet direkt, som vanligt.

Har inte gjort mätning ännu på Drake om det är skyddsjordat ända fram till steget från nätagget, eftersom det hela är jordat i värmeelementet, skall koppla bort båda och mäta mellan "blecket" på nätkontakten för skyddsjord och schassi på både steget och nätdelen till detta.

Vore bra om jag får hjälp att "ringa in" felet så att man kan utesluta en del parametrar.

Jättebra för mig och andra med samma fenomen om jag får hjälp att lösa detta, trevligt att du hör av dig och är intresserad hur det går, det underlättar.

Skall lusläsa tidigare inlägg och göra alla de kontroller och ev.mätningar som jag redan borde gjort.

Kommer garanterat med respons på hur detta gick i slutändan, om jag förtröttas och ger upp, eller om jag "håller ställningarna" och söker vidare.

Ha det så bra Ingvar
Erland SM6KTC
 
Tänkte inte på detta Ingvar

Hej igen Ingvar.
Tänkte inte på en grej här.....

Detta med att jag skall mäta mellan hölje och jordblecket på nätsladden som stoppas i väggen har ju ingen nytta med sig, eftersom uttaget i väggen är OJORDAT.

Här är ju jordkretsen bruten och påverkar inte systemet.

Återstår det att dra en förlängningskabel från jordat uttag och därefter se hur det beter sig?

Har tankar på att ENBART i så fall ansluta slutsteget, 12V nätagg, o.s.v. ett i taget till denna förlängningsladd för att se vad som händer. (endast en enhet i taget) Kan vara ett sätt att ringa in problemet, därefter kunna granska den enhet/enheter som strular till det.

Avvaktar för kommentarer innan jag gör detta, för att kunna ändra och komplettera denna tanke.
73 Erland SM6KTC
 
Hej Erland!
Vad jag är intresserad av är om ditt nätaggregat är Drake original eller hembygge.
Har du några andra Drake t.ex. R4C eller T4XC.
/Ingvar
 
Tjena Ingvar

Hej Erland!
Vad jag är intresserad av är om ditt nätaggregat är Drake original eller hembygge.
Har du några andra Drake t.ex. R4C eller T4XC.
/Ingvar

Hej igen.
Jo nätaggregatet är Drake original, tyvärr lite tråkigt eftersom det påstås att de är för klena för 50Hz här.

"Skrämde upp" detta aggr. där jag bodde tidigare med att köpa en trafo. som nytillverkades för mig här i Göteborg. Jag har det i min källare i Lidköping, inbyggt i en fin låda, något för den som har sommarstuga med klent nät.
Matas med 3fas och uttag för 235 och 240V tror jag det var. Tror det är 250kVA på trafon.

Har numera inga andra Drake grejer, men har haft R4C tidigare som jag sålt.

Ha det så länge/ Erland
 
OK! Jag trodde att du använde original Drake nätdel, för som jag sade tidigare, så sätter amerikanarna två avkopplingskondingar från respektive nätpol till chassi. Men då kan det inte vara det som spökar, eftersom du har aggregatet på ett annat ställe. (Såvida du inte tillämpar en sådan koppling på hembygget, förstås). Då har jag inga andra idéer till ditt problem, tyvärr!
73!
/Ingvar
 
Back
Top