Jordfelsbrytare i huset.......

Nätdelen

OK! Jag trodde att du använde original Drake nätdel, för som jag sade tidigare, så sätter amerikanarna två avkopplingskondingar från respektive nätpol till chassi. Men då kan det inte vara det som spökar, eftersom du har aggregatet på ett annat ställe. (Såvida du inte tillämpar en sådan koppling på hembygget, förstås). Då har jag inga andra idéer till ditt problem, tyvärr!
73!
/Ingvar

Tror jag rörde ihop det lite när jag skrev om det andra 3fas-220V som jag hade på annan ort.

Jo det jag har här är ett original till steget, men är inte inbyggt i steget.

L-4PS är beteckningen på denna nätdel och kan mycket väl ha dessa avkopplingskondingar, skall kolla i manualen, den finns på nätet bl.a.

Din tanke är god och det tackar jag för.
73 de Erland ktc
 
Nytt hopp?

Hur läser du mina inlägg Erland? Det är längesen jag skrev om kondingarna! :)
OK! Klipp av kondingarna för att testa! Det har jag gjort på alla mina Drakar.
/Ingvar
 
Last edited:
Jo jag läser..o läser..o läser :-)

Hur läser du mina inlägg Erland? Det är längesen jag skrev om kondingarna! :)
OK! Klipp av kondingarna för att testa! Det har jag gjort på alla mina Drakar.
/Ingvar

Tjena Ingvar.
Förtröttas icke:) Jag har läst dina inlägg ordentligt Ingvar, men det var många som skrev på denna tråden som du ser och mitt minne är väl inte som förr..:)

Hoppas det är ok, jo jag skall knipsa av dessa på momangen och tackar för tipset ännu en gång.
Vad gör man utan vänner??
Ha de gôtt/ Erland SM6KTC
 
Gav du upp?

Hur gick det egentligen, Erland?
Du kom aldrig tillbaka för att berätta resultatet. :confused:
 
Hur gick det egentligen, Erland?
Du kom aldrig tillbaka för att berätta resultatet. :confused:

Hej Ingvar.
Tnx för ditt inlägg.
Har inte knipsat av kondingarna ännu men kommer att göra det för att prova hur det går, det är ju lätt att löda fast dem igen om det behövs.

Har stött och nött denna fråga även utanför forumet och det kommer alla möjliga svar, t.ex. att det ev. kan bli TVI omkring mitt qth om jag knipsar sådana kondingar.

Skall kolla upp detta för att se vad som händer, alltid intressant.

Varför jag inte har gjort någon åtgärd ännu, kommer an på att jag har aningen för många järn i elden samtidigt. Inte effektivt, men man är ju som man är.

Återkommer/ Ha det gott Ingvar
Erland KTC
 
Hej igen.
Jo nätaggregatet är Drake original, tyvärr lite tråkigt eftersom det påstås att de är för klena för 50Hz här.

"Skrämde upp" detta aggr. där jag bodde tidigare med att köpa en trafo. som nytillverkades för mig här i Göteborg. Jag har det i min källare i Lidköping, inbyggt i en fin låda, något för den som har sommarstuga med klent nät.
Matas med 3fas och uttag för 235 och 240V tror jag det var. Tror det är 250kVA på trafon.

Har numera inga andra Drake grejer, men har haft R4C tidigare som jag sålt.

Ha det så länge/ Erland

Det var en skaplig trafo det 250kVA !!
hur mycket väger den?
 
Megger

Men däremot om det är potentialskillnad mellan fasen och skyddsjord, då händer det saker.
(citat Ingvar)

Alla har väl en potentialskillnad mellan fas och skydsjord på ca. 230 volt ?????


Det kan även vara jordfelsbrytaren som börjar bli dålig
enklast är att prova med en "megger" och se vad felet ligger

Var försiktig med en megger.
Bättre är att Ohm-mäta.
Den där meggern har förstört många spänningsregulatorer på generatorer.
Meggern är nog lämpligare till motorer utan reglerteknik, PLC-er, etc.
 
Back
Top