Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har inte själva "antennen" jordplan? De borde räcka..
Jag kanske ska utveckla det här med radialer och "HF i shacket".
När man använder antenner som är små i förhållande till våglängden lagras stora energimängder runt matningspunkten. Risken att dessa kan kopplas som strömmar på utsidan av matningsledningen in till transceivern finns då.
Om man då kompletterar radialsystemet med flera, gärna med olika längder, så kommer strömmarna hellre att kunna flyta på radialerna istället för på matarledningens utsida eller på röret som antennen är monterad på.
Dessutom sprids strömmarna över en större area vilket är gynnsamt ur EMC-synpunkt.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Jo, man förstår varför det här forumet ibland har flera dagar mellan några nya inlägg.
Utan rör i rumpan på radion och variometeravstämning är man inte "fullvärdig medlem" utan bara en "hangaround" med plastradio, själv är jag en stolt "hangaround" eftersom jag inte har plats varken för 2kW slutsteg eller boatanchors i garderoben som upplåtits exklusivt för min hobbyMan måste ha stegmatade monobandsdipoler kopplade till hembygda matchboxar och rörradio för att vara välkommen här.
Sätt upp din flerbandsvertikal enligt anvisningarna som medföljde, du kör garanterat flera QSO'n på den än på en antenn som du aldrig får upp, även om den är mycket bättre i teorin.
Se kommentar ovan.Jag har en väldigt avskydd multibandstråd uppspänd lite halvdåligt här hemma och på den har jag kört väldigt många fler QSO'n på väldigt många fler band än på den tiden jag inte hade någon möjlighet att sätta upp någon antenn alls.
Okej att verkningsgraden är skitdålig på flera av banden, men får jag ut 10W i luften på sämsta bandet så är det fortfarande dubbelt så mycket som en QRP station med en monobandsdipol, och QRP påstås ju vara kul det med.
Eftersom det finns så mycket kunskap på Ham.se så undrar jag vad ni tycker om Eham.com och deras användarbetyg?