VJX de APQ.
Hej,
Du skrev: Jorå, nog finns säkert alla bra antennkonstruktioner beskrivna på nätet, problemet är bara att sålla bort alla dåliga som tyvärr upptar minst lika stort utrymme på nätet,
Har man dom allra enklaste fundamentala grundkunskaper i radio- och antennteknik har man inga problem att sålla bort "odugligheterna"...
Som nittonåring sållade jag bort G5RV, FD-4, Z-match etc, men fastnade för quadantennen!
73
Bengt SM6APQ
Ja, G5RV är en hyfsad antenn på 80,40.20, en dålig antenn på ett par till, speciellt om man adderar en lång koax.
En Quad är en bra antenn, men jag har inte utrymme för en som fungerar på 80,40,20, jag har plats för en trådantenn och möjligtvis quad antenner på 50,144,432.
Men även på dom band där en G5RV är riktigt riktigt dålig så strålar det ut några watt, det gör det inte från en jättequad som jag inte ens kan sätta upp.
Därför sorterar jag inte gärna ut några antenner som helt odugliga, för någon kan det vara en fungerande kompromiss, så jag föredrar att förklara att en viss antenn är dålig ur en synvinkel.
Här skjuts det ofta över målet med ett par kilometer, i går frågade någon om skarvbara maströr av den typen som säljs på Biltema
Svaret var att en ostagad Vårgårda-mast nog var bäst.
Han skulle sätta ut några pinnar från balkongen...
Det var ju bara ett under att ingen skyndade till och rekomenderade att bygga hela masten roterbar med staglinor på 25 och 36 meters höjd...
Om man anpassar svaren efter frågan så hamnar man närmare ett vettigt svar.