Jordspett här?

Jag har byggt en del utrustning för forskningsprojekt inom nanobiologi där någon vill se svaga muskelsignaler, och hur dessa ändras vid medicinering. Det finns flera möjligheter att mäta, men en spegelgalvanometer är en lösning, men det finns även A/D-omvandlare som kan arbeta med optisk överföring för att slippa laddningsströmmar.

Men det är kanske en annan tråd...
Om vi ber snällt, kan du starta en tråd i ämnet?
Låter fascinerande!
 
Man bör ha klart för sig att en pA fortfarande är ganska många elektroner per sekund.
En A eller Coulomb/s är 6,2E+18 elektronladdningar/s, så en pA är grovt räknat 6 miljoner elementarladdningar per sekund.

Millikan lyckades bestämma laddningen hos en (1) elektron, och laddningarna som förekommer
i elektrometersammanhang och som gate-laddningae hos små MOSFET-ar handlar om något 100-tal elektroner i taget.

En orientering om hur man mäter femtoampere, 60000 elektronladdningar/sekund,
finns här:
I min hembyggda masspektrometer så kan jag mäta ner mot några hundra fA med en elektrometer OP-amp alldeles nära den faradaycup som tar emot jonerna. Det kräver total skärmning såklart, och frihet från jordströmmar i skärmningen. Och batteridrift med två 9 V batterier till förstärkeriet. Arrangemanget är också vibrationskänsligt, kapacitansen mot skärmningen ändras för minsta vibration.
 
Avvaktar med spänning (ej elektrisk spänning) trådstartarens erfarenhet av sin jordning.
Fördelar vid mottagning, RF-feedback, störningar, RFI, eller EMC med eller utan jorden ansluten?

SM4FPD
 
Avvaktar med spänning (ej elektrisk spänning) trådstartarens erfarenhet av sin jordning.

Det är väl ungefär lika meningsfullt som att försöka utvärdera bilbältets nytta och effektivitet efter en till två veckors bilkörning...

;)
 
Jag trodde det bara vara att ta in en station, se på S-metern och koppla på eller av jordsladden.
Eller ropa upp en motstation och be om rapport med eller utan jordsladden.
Eller lyssna på bruset och störningarna, med eller utan jordsladden.

Bilbälten är i alla fall noggrant utprovade med krocktester etc. Med provdockor och alla tänkbara mätmetoder.
Så där VET vi ju.

SM4FPD
 
Back
Top