Jota 2008

SM4WII

Well-Known Member
Vi tänkte köra lite JOTA från SK4DM, Ludvika i år.
Vore intressant ifall några i trakten Dalarna tänkte köra repeater-trafik med oss då ett otränat SSB-öra ofta kan ha svårt att uppfatta vad som sägs.
Har erfarenheten att nybörjare tycker att FM är lite lättare och att de lite oftare vågar prata själv.
 
Måste säga att jag är lite besviken på aktiviteten i år på JOTA'n med repeaterkörandet.
Vi satt i Ludvika och ropade oss hesa på 2m på i stort sätt alla repeaterfrekvenser.
Vi fick på tre dagar ett svar! Hur skall vi kunna intressera ungdommar för radio om det är totalt dött på banden? Kortvåg funkade bra, men som sagt alla vågar inte vara och köra där när det är massor av störningar och röster som är svåra att förstå för nybörjare.
 
Ja, heder till alla som körde i alla fall. Tyvärr var det inget intresse från kåren här hemma i år. Jag gav ledarna erbjudandet om att rigga upp både radio och internet, men tydligen prioriterades JOTA/JOTI bort när Patrullscouterna och deras ledare gjorde upp programet för terminen, och så är det kanske tyvärr på fler ställen. Förra årets aktivitet var ju något sådär lyckad i alla fall, men tydligen inte tillräckligt för att man ville köra det igen. Jag får väl ta nya tag nästa år. Finns det förresten någon mer som är pigg på att dra igång en radioscoutgrupp här i Ystadtrakten? Jag tror det är enda sättet för att få igång intresset här......
 
Jo, var lika här förra året. Vi åkte t.o.m. dit och riggade upp. Men inga scouter dök upp så vi åkte hem på kvällen. I år blev det av tack vare en entusiastisk scoutledare :)

Här är lite bilder från helgen:
Jamboree
 
Back
Top