K3-bygge

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Jag har precis knåpat ihop min Elecraft K3!
Här finns lite bilder för den som är intresserad:
Radiobygge

Det var betydligt fler moment än vad som framgår av bilderna.
Tre intensiva kvällar, totalt kanske 10-15 timmar tog det att sätta ihop den.

Jag har bara hunnit köra lite med den men det känns som en kanon-radio! :)

// Åke
 
Last edited:
Snyggt!

Jag känner igen den mekaniska konstruktionen från K1/K2. Tydligen ett lyckat koncept eftersom de bygger vidare på det.

73 de SM0RVV
 
Åke.....är inte alla de små toroiderna färdigmonterade och resten av det mesta?
Jag har för mig att man "bara" behöver montera ihop alla de olika korten till en färdig radio, i övrigt får jag hålla med RRV. Den håller K2-klass........:)

Ber att få gratulera till en ypperlig radio!
 
Åke.....är inte alla de små toroiderna färdigmonterade och resten av det mesta?
Jag har för mig att man "bara" behöver montera ihop alla de olika korten till en färdig radio, i övrigt får jag hålla med RRV. Den håller K2-klass........:)

Ber att få gratulera till en ypperlig radio!

Tackar!

Jo, alla komponenterna är maskinmonterade på mönsterkorten (ett tiotal), det mesta är ytmonterat. Så det är egentligen bara att passa ihop dem (+ skruva dit diverse stödmaterial).

Men det är en hel del pill ändå, trots att man inte behöver ta fram lödpennan, även om det inte är någon rocket science.

Lådan kommer i lösa plåtar, typ platta paket som IKEA ;)
Frontpanelen var lite joxig att sätta ihop med alla ingående delar.
Det är ganska många små skruvar som det är viktigt att man mäter upp och använder rätt längd på rätt ställe.

De få kablar som skall dras är för-lödda med kontakter så de är bara att trycka dit.

När man fått ihop allt så kör man färdiga kalibraringsprogram från PC för det mesta.

Men det tar trots allt några timmar att sätta ihop grejorna.
Men det är verkligen något jag kan rekommendera - jag hade väldigt kul!
Det är en speciell känsla att se radion växa till en komplett enhet från lösa delar - även om det inte innefattade någon lödning, som ju annars är rätt kul :)
Och i princip vem som helst kan klara av det.

Man får ju dessutom en riktigt bra radio till ett bra pris.
Min hamnade på ca 15.600:- inkl frakt och svensk moms med en dollarkurs på ca 6.10.

// Åke
 
Last edited:
Jag måste bara få flika in lite info om denna kanonradio. Köpte en begagnad men har monterat 2m-modulen och inspelningsmodulen i min, och det är allt lite pill, men den är så otroligt genomtänkt från början så varje ingrepp går lätt så länge man är noggrann.
Jag har än så länge min som mottagare, men den verkar stämma av det mesta. Fick igår igång cw- och data-avkodningen så nu är jag ännu mer sugen på att få upp vettiga antenner. :)
 
Är det någon som använder K3 på 50 MHz?

Jag jämförde för en stund sedan min FT-847a och K3an och mottagningsmässigt blev jag väldigt besviken på K3. Testade med samma antenn och kablage (i olika varianter, med och utan koax-switch) och statoner som 847an hörde väldigt svagt hörde inte K3an alls. Medelstarka stationer i 847 hördes ytterst svagt i K3. Starka stationer hördes i båda men betydligt svagare i K3. Testade aldrig att sända.

(Jag har ingen tillgång till mätinstrument utan testar rent praktiskt.)
 
Du har inte stängt av preamplifiern av misstag? Hände mig och det tog ett förbryllat tag innan jag insåg misstaget.
// Åke
 
Jag trodde det också men tyvärr var det inte så enkelt. Den beter sig precis som om det vore fallet, men jag testade att stänga av och slå på den ett par gånger och det blir ännu svagare med preamp avstängd. Börjar bli lite nojig över beteendet på radion, ska göra några experiment till när jag har möjlighet.
 
Har testat mer (bara på 50 MHz pga avsaknad av andra antenner) och det blir inte bättre. Hörs bra, men hör inte bra jämfört med FT-847. Tyckte rent spontant att det inte var någon nämnvärd skillnad med ATT på eller av och det kändes inte bra. Med preamp på höjs bruset i vanlig ordning.

Radion är absolut inte "döv" men hänger inte med Yaesun. Om jag sätter upp en antenn för tex 18 MHz och där jämför apparaterna, borde jag då få liknande resultat om det är något fel på K3an, eller delar inte banden komponenter i radion? Så jag tex skulle kunna få bättre resultat på andra band? Kan det vara så att radion inte är korrekt justerad på 50 MHz vid byggnation? Jag har inte byggt den själv, bara eftermonterat enklare saker.
 
K3:an är känd för att ha en dålig mottagare på 50MHz. Har man en extern preamp för 50MHz så funkar det kanonfint. Övriga band har K3:an en outstanding mottagare för! Du kommer ha mycket glädje av din K3:a !

73 de Teemu SM0W
 
Intressant, det är första gången jag hör att K3.an är "känd" för att ha en dålig mottagare på 6m.

Skulle man kunna få några referenser till den kända informationen. Inte så sugen på att köpa pre-amp bara för att.

73 de Kai


K3:an är känd för att ha en dålig mottagare på 50MHz. Har man en extern preamp för 50MHz så funkar det kanonfint. Övriga band har K3:an en outstanding mottagare för! Du kommer ha mycket glädje av din K3:a !

73 de Teemu SM0W
 
Jag har läst några kommentarer om att K3 är döv på just 6m,
det finns dock en mycket bra preamp från elecraft som råder bot på det problemet.

Jag kan inte hitta trådarna jag tänker på och google hjälper mig inte heller,
det nämns här i jämförelse med KX3:
G4ILO's Blog: K3 vs KX3 on 6m

Den omnämns även här:
[K3] - K3 - Performance on 6M?

och i Elecraftmejllistan för längesen dök det här upp:
[Elecraft] K3 6M operation


Utan att veta bättre så misstänker jag att det är de tidigt producerade K3:eek:rna som led av problemet, någon som vet om det gjordes en mjuk-/hårdvarufix?
 
Jag skulle gärna vilja träffa den som kan förbättra en mottagares brusfaktor med en "mjukvarufix".
Denna bestäms av fundamentala fysikaliska samband i mottagarens ingångssteg.

Sedan är frågan om hur känslig mottagare som behövs på 50 MHz. Detta beror på ett ganska komplicerat sätt av var man bor, vilken tid på dygnet som man lyssnar, hur stor antennen är och vart den är riktad.

Tittar man på prestanda hos K3 i t.ex QST-tester så anges brusfaktorn, med "preamp" tillslagen, till runt 12 dB. Detta kan vara marginellt i synnerhet när man har en liten antenn eller bor på landet.

Andra apparater anges ha runt 5 dB NF på 50 MHz, vilket ger en viss marginal när det gäller antennstorlek och dämpning i matarledningen.


Det galaktiska och atmosfäriska bruset på 50 MHz brukar ha ett medelvärde över året motsvarande 6 - 8 dB brusfaktor. Till detta kommer
"man-made brus" som i bästa fall är ytterligare 6 dB.

För att helt gardera sig för att mottagarbruset inte vid något tillfälle överskrider omgivningens brus är en brusfaktor på 50 MHz i häraden av 5 dB att rekommendera.

Så fort man kommer ner på HF-området så stiger det atmosfäriska bruset påtagligt, så en brusfaktor på 8 -10 dB brukar vara tillräcklig även för relativt små antenner. Magnetloopar är ett undantag i detta sammanhang.

De är så elektriskt små att en brusfaktor runt 2 - 3 dB kan vara motiverad även på HF.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag skulle gärna vilja träffa den som kan förbättra en mottagares brusfaktor med en "mjukvarufix".
Denna bestäms av fundamentala fysikaliska samband i mottagarens ingångssteg.

Jag skulle gärna träffa den som inte tror att mjukvarufixar kan påverka en mjukvarudefinierad radio med MMI såsom en Elecraft K3 :)
 
K3 är ingen SDR. Den är en högst vanlig analog radiomottagare med en DSP sist i signalkedjan, efter 2 analoga blandare med mellanliggande filter och förstärkare. Uppträdandet av dessa ur brussynpunkt beskrivs fullständigt av Johnsons, Nyquists och Friis brusfaktorrelationer vilka inte låter sig påverkas av någon bakomliggande programvara.

Anledningen till att K3 kan ha marginella egenskaper på 50 MHz är helt enkelt att mottagarsignalvägen i originalutförandet är optimerad ur dynamiksynpunkt för HF-området där det yttre bruset är betydligt högre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, en snabb koll på schemat visar att 50MHz verkar vara något man "slängt med på köpet".
 
Last edited:
K3 är ingen SDR. Den är en högst vanlig analog radiomottagare med en DSP sist i signalkedjan, efter 2 analoga blandare med mellanliggande filter och förstärkare.

Det är sant, varken K3 eller KX3 är en "riktig" SDR i den betydelsen, KX3 kommer väl närmst SDR av de två nämnda.

Vad jag försöker få fram är att det förekommer buggar i mjukvaror som gör att en radio inte uppträder så som tänkt, i K3's fall har man bland mycket annat gjort mjukvarujusteringar för att städa upp spektrat vid FSK, kalibrering av felvisande S-meter beroende på band, höjd gain i micpreampen för lägre kvantiseringsdist, en RF-gain fix för sub RX samt en uppsjö andra fixar sedan K3 började tillverkas.

Vad är det då som säger att mjukvaran inte samtidigt slår till dämparen samtidigt som preampen utan att det indikeras på LCD'n,
bara som ett exempel?

Hur som haver så får det väl ändå ses som orimligt att det "är meningen" och att avsikten är att nyttjarna skall behöva köpa till preampen för tillfredsställande funktion på 6m :)
Det verkar också som att det saknas en officiell kommentar från Elecraft och någon notis om en ev. mjuk- eller hårdvarufix i senare revisioner har jag ej hittat.


Var det inte Kenwood TS-570 som hade den fina finessen att slå av preampen då man hämtade en frekvens från minnet till VFO'n (vill minnas att det var en Kenwood iallafall) -en typisk bugg som påverkar prestandan, åtminstone tills man manuellt fixar buggen med knappen :)
 
Skulle dämparen slås till samtidigt som "preampen" så skulle brusfaktorn bli ännu högre, kanske uppåt 15 dB vilket skulle märkas ganska påtagligt.

Hela problematiken ligger i att man inte kan optimera allt samtidigt. Vill man ha en riktigt bra mottagare på HF så får man göra motsvarande avkall på VHF-egenskaperna. Alternativt vänta tills brusnivån på VHF blivit lika hög som på HF i tätorter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top