Kabel/kontakt vid 1800V ac?

Ibland vill man ha minus skild i från jord ända till katoden eller för att mäta ström, så det finns plats för ytterligare idérikedom i detta ämnet med separat nätagg. :)
 
RNA de APQ.
Ibland vill man ha minus skild i från jord ända till katoden eller för att mäta ström, så det finns plats för ytterligare idérikedom i detta ämnet med separat nätagg.


Det är just vad jag har i min kabelstam. Det blå bananstiftet för minus hsp. Man skall alltid, enl. min åsikt, ha högspänning "flytande" i nät-agget.
Jag har minuspolen i nätagget chassiejordat med ett 10 ohm 10 watt motstånd (enl. ARRLS handbok). Denna resistans påverkar ej anod- eller gallerströmsmätningen. Anodströmsinstrumentet sitter på "minussidan" av röret.

73
Bengt SM6APQ
 
FPD de APQ.
Håller med dig till 100 %. Du har bokstavligen lagt dina ord i min min mun.
Ett litet exempel från Zambia på 70-talet.
I verkstaden till Police Signals i huvudstaden Lusaka hade man installerat ett HSP-agg för tester av komponenter. 5000 volt plus... Vildarna letade efter en lämplig chassiekontakt för "utgången". Man fastnade för en N-kontakt!!
Några veckor senare ville en anställd testa en UHF-transceiver. Av misstag kopplade han den - ja just det...
-A very expensive smoke, sa en sydafrikan som jobbade som chef i verkstaden.

Kanske har jag berättat den förut?

73
Bengt SM6APQ
 
-

***

Ugntrafo

Transformatorer

Med hjälp av mekaniska verktyg kanske det går att modifiera denna microvågstrafo
så att de går att nyttja,.
Berätta gärna hur slutresultatet blir.

M.v.h

sm0ctk stig

***

Sådär, nu börjar jag bli klar med steget, inte mycket tid med barn i familjen :)

för att svara på frågan så får jag ut 500-650watt ur 2st 572B, 80m-10m.

Det jag gjorde var att istället för att såga isär trafon och linda om så knackade jag ut shuntarna och lindade om i utrymmet som blev över efter shuntarna.
Det går in 11-12m 1mm koppartråd i utrymmet, för att göra det enklare tog jag 3,5 - 4m åt gången och lindade på, körde krympslang på skarvarna.

Spänningen går ner från 3100v till 2600v olastat (10mohm urladdning)

OBS du måste blocka bort den kabeln som sitter i trafokärnan annars smäller säkringarna eller diodbryggan, går ofta inte att löda i sekundärkabeln då den är gjord av aluminium(?) så jag fick klämma på en kabelsko och löda i.

Trafon går märkbart tystare, drar 0,8A på primären i viloström.
Kommer få sätta in en fläkt då den blir ganska varm.

Måste naturligtvis byggas "dubbelisolerad" då trafokärnan kan bli strömförande, bygget är gjort i en trasig baslåda till en datorhögtalare.

/Micke - SA6BSS
 

Attachments

  • IMG_3809.JPG
    IMG_3809.JPG
    27,1 KB · Views: 169
Hej!

Trevligt! Mycket intressant lösning att återanvända en högtalarlåda...
Bilder på slutsteget?
 
-

Lägger upp lite bilder, det är inte jag som byggt det, fick köpa den för ett bra pris och killen som hade den innan sa att det var något problem med filterna, vad han menade vet jag inte (visste inte heller vad jag skulle fråga så jag inte pillat med rörsteg innan jag blev vid detta) Verkar vara väldigt välbyggt, men det finns en hel del att göra med den, fick bygga om ingångkretsarna så att min "moderna" tranciver gillade den med swr 1,1:1 över alla band, även warc, 80m ligger på 1,2:1.
bytt ingångs kontakt från rca till pl59, säkringshållare, bytt ut kondensatorbanken, flyttat ut likriktning (brygga) till trafolådan, trafon som sitter i är för glödström, relä och bias.

man har använt heathkit sb200 som byggbeskrivning., det skiljer sig är mätartavlan och att denna inte har någon swr mät brygga och allt är hemmabyggt utom ingångsspolarna.

kvar att göra är att byta ut fläkten, chassi strömkontakt till dator 3 pinnars, bygga om dämpkretsarna på anoderna, en lite strömbrytare till ptt-reläet så jag kan koppla in/ur steget fast den är påslagen. mm mm, ett långtidsproject :)


Här är några före - efter bilder:
 

Attachments

  • Före.jpg
    Före.jpg
    94,9 KB · Views: 110
  • Efter.jpg
    Efter.jpg
    97,9 KB · Views: 115
  • kond före.jpg
    kond före.jpg
    94,8 KB · Views: 118
  • kond efter.jpg
    kond efter.jpg
    92,5 KB · Views: 114
  • mini-IMG_2815.jpg
    mini-IMG_2815.jpg
    59,6 KB · Views: 113
Last edited:
Back
Top