Kenwood TS-2000 eller Yaesu FT-847?

SA2CEM

Well-Known Member
Funderar på att köpa en allbandsrigg och inom min budget ryms då riggarna i rubriken.
Jag är inte intresserad av dx contest, tycker om att ragchewa på 80 och 40 och kör dx på dom övriga hf-banden.
Vill även komma igång på 6m o 2m ssb och åtm. Kenwooden har ju 100w på dessa.

Ett stort + är dubbla rx så ja kan monitorera lokala repeatrar på 2/70 och kanske nån hf frekvens.

Är dessa transceivrar så dåliga som man läser om på amerikanska forum?
Jag har idag en Icom 751A som jag är väldigt nöjd med men avsaknaden av 6m och ssb på 2m gör att jag måste införskaffa fler burkar och det verkar dåligt med utbudet för dessa band och dom som finns har så låg effekt så ett å annat mindre slutsteg lär också behövas.

Har precis köpt mig en 857D för mobilt/portabelt bruk, den är aldeles för liten och menystyrd som basrigg i mitt tycke.
 
Ett alternativ kan ju vara transverters för de band du saknar. IC-751 är ju en fin rigg.
 
Det kan ju vara ett alternativ, har ingen koll på det, var får man tag på en sån? Det är isf för 6m och 2m då.
Blir det samma uteffekt som riggens 100w?

Å andra sidan hade det varit skönt med lite modernare prylar med bättre möjligheter till datorstyrning.
Visst är jag medveten om att en allbandsstation innebär kompromisser, frågan är bara hur mycket man får offra?
 
FT-847 är en utmärkt transceiver, men saknar dubbla RX. Dess möjligheter till datorstyrning är begränsade, men räcker kanske för dina behov vid lokalt bruk. Om du planerar att fjärrstyra den, bör du dock vara medveten om begränsningarna.

Själv fjärrstyr jag en FT-847 med utrustning från remoterig.com och Ham Radio Deluxe, och saknar bl a möjligheten att enkelt köra split frequency. (Om någon vet hur man gör, tar jag gärna emot en beskrivning.)

/ Göstha
 
Själv fjärrstyr jag en FT-847 med utrustning från remoterig.com och Ham Radio Deluxe ...
/ Göstha
Ja det låter i alla fall strålande från din 847'a och jag har då aldrig märkt en tillstymmelse till något som skulle kunna indikera att du kör remote när vi pratats vid Göstha. Tack för övrigt för ett trevligt qso häromdagen :) /Johan
 
ojdå, nu har jag läst på lite,, som du säger Göstha så har 847an vissa begränsningar som gör att jag nu räknar bort den.
Även jag tackar för det trevliga qso:et häromdagen.

Då återstår altså frågan, En Kenwood TS-2000, har den så kass RX på hf som påstås i div. forum "over there"?

alternativen är annars att skaffa en annan kortvågsrigg med 6m och en 2m/70cm allmode station och förmodligen ett mindre slutsteg vilket blir både dyrt och omständigt.
ELLER fippla på med transverters och ändå vara kraftigt begränsad när det gäller datorstyrning och repeatersnack
 
Hej!
Kenwood TS 2000 var ett av mina första val då i jämförelse med ICOM´s motsvarande rig.
Efter mycket Googlande kom jag fram till att TS 2000 hade lägre egenbrus och valet föll på den riggen. När jag väl kom till skott och skulle handla så kom Kenwood ut med sin TS 590. Jag kunde inte motstå att välja den, vilket jag inte ångrar det minsta.
Då jag hade en 2 m station redan så var det inte svårt att välja.
Om det kan vara till någon ledning.

Glad midsommar.
 
Förordar definitift TS-2000.
Har haft både FT-847 och TS-2000, valet är inte svårt.

/ Peter
 
Det som talar mot TS-2000 är väl det tickande filterproblemet, som bl.a SM7YES uppmärksammat. Det finns väl en tråd om det här nånstans?
 
Jag har testat och jämfört TS-2000 och FT-847 på 2m och 70cm vid ett antal tillfällen. FT-847 verkade generellt ha en bättre mottagare, inte enbart visandes mer på s-metern, utan kunde höra svagare stationer. När vi körde contest portabelt valde vi TS-2000, men det var för den högre effekten utan externt slutsteg samt "automatprataren".

Gjorde idag en jämförelse mellan min K3a och FT-847a och på 50 MHz var det betydligt bättre mottagning på FT-847an. Bortsett från s-metern som visade 5-7 enheter mer på Yaesun så fanns det stationer i bruset som inte hördes med K3an. Nyast och dyrast är inte alltid bäst...
 
Det blev en TS-2000 till slut iaf och har inte hunnit testa så mkt än men några direkta jämförelser mot min Icom 751A har visat att svaga signaler på HF faktiskt hörs bättre på Kenwooden.
Jag gillar dessutom dom separata HI och LOW pass rattarna starkt. Nåt jag däremot saknar mot Icomen är IF shift men det kanske finns nånstans bland knapparna det med.
Har även testat att cross-banda kortvåg och 2m repeater till handjagaren vilket funkar kanon, perfekt när man sitter på altanen med en kall i handen.

VTK: Vad menar du med "automatprataren"? Menar du att det finns en inbyggd voice recorder? Det var den enda funktionen jag var nöjd med på min FT-450
 
Som SM4RNA påpekar finns det ett konstruktionsfel vid IF-filtrena som är lite utav en tickande bomb i TS-2000.

Åtgärden är egentligen väldigt enkel, löd dit en kondensator som blockar DC-komponenten som sakta kan "äta" upp filtret.
Är inte modden gjord rekommenderas det definitivt att man gör den.

Här finns en bra beskrivning med bilder, det finns även andra ute på nätet.

OBS, det är en operation som bör utföras av någon som är en trygg lödpennechaufför,
MOXA-kolv duger alltså inte :p
 
XUN: jo jag är ärligt talat lite oroad över filterproblemet, verkar fungera finfint nu så det kanske är bäst att lämna bort den för moddning INNAN det händer nåt.
Var "här" menar du att instruktionerna finns?
 
Problemet är fixat från fabriken, enheter tillverkade efter 2008/09 har denna filter modifiering, vet ej från vilka serie nummer men ska man köpa begagnad så leta efter en 2009 eller nyare.
 
...
VTK: Vad menar du med "automatprataren"? Menar du att det finns en inbyggd voice recorder? Det var den enda funktionen jag var nöjd med på min FT-450

Precis. Finns som tillbehör och är guld värd om man t.ex. kör mycket contest. :)
 
Back
Top