Kenwood TS-2000

SM7CDO

Well-Known Member
Hej alla

Har en Kenwood TS-2000.
Är det någon som har/har haft endast 10 w uteffekt på 144 MHz?
Alla andra band är OK. Kan det vara trissorna i slutsteget tro?

Är det någon som vet hur Kenwood numrerar TS-2000, kan man härleda nummret till tillverkningsår?

73 Lennart
 
HAr du kollat ant anpassningen? om du har SVF så drar stationen ner uttefekten

Bara en tanke!!!
 
Hej Lars

Tror inte att det är anpassningen.
Har bara en Bird 43 och en konstlast ansluten.

Lennart
 
Lennart
Har du kollat strömmen den borde dra ~15A vid tx
Har du haft full uteffekt tidigare eller har någon varit inne i servicemode och ställt ner uteffekten?
//LAsse
 
Tack micked
Den är i så fall tillverkad 2004 och det kan nog stämma.

Lasse
Jag har inte mätt effekten tidigare så jag vet inte.
Skall mäta strömmen i morgon, har den på jobbet.
Kan man dra ner effekten i servicemode?
Hur går det till?
Total-resatte men det blev ingen skillnad.
Lennart
 
Om du inte är den förste ägaren, kan jag tänka mig att någon före dig begränsat uteffekten för att t ex passa ett PA.

/ Göstha
 
Jo med service firmwaren så kan du göra alla justeringar, men det är långsökt att någon skulle bemöda sig , det är inte helt enkelt . Och det finns ingen anledning att anpassa för tex pa, det gör du ju enkelt med pwr knappen till vänster om VFOn
Tryck in den så ser du vad som står till höger i displayen.
//LAsse SM4IVE
 
Har naturligtvis kollat att att vrida upp med pwr knappen, det går en liten bit men så stannar effekten på c:a 10 w.
Lennart
 
Lennart
Om jag förstår dig rätt så kan du bara vrida power knappen från 5 till 10 w sedan händer inget mer?Dvs den indikerar bara 5 10 i displayen eller om den står i fine läge så steppar den 1 w/steg
Om du gör samma sak på 70 cm och 6 mtr så går power meter upp till max?
Är det så att den stannar vid 10 wi displayen så tror jag att du har ett mjukvaruproblem.
Skaffa en RS232 cable rak kabel.
Skicka mig din email så skall jag skicka programvaror till dig
//Lass SM4IVE
 
Lasse
På 144 MHz händer följande, när jag vrider på power ratten så visar displayen 5 - 100, men uteffekten stannar på 10 W vid 40 på power ratten och sedan händer ingenting mellan 40 - 100. Stömmen är 10 A vid 10 W ut.

På 432 MHz går effekten upp till 45 W ut vid 50 på power ratten och sedan händer inget mera mellan 50 -100. Strömmen är 5,5 A vid 45 W ut.

På 50 MHz går effekten upp till 80 W ut vid 100 på power ratten och effekten följer power ratten hela vägen mellan 5 - 100. Strömmen är 14 A vid 80 W ut.

Spänningen är 13,7 V.

Lennart
 
Lennart
har du kollat med föregående ägare?
Du kan ju mäta på sluttrissorna för att avgöra om det är driv steget eller sluttrissorna som gått.
Har du service manual?

Lasse
 
Lasse
Jag har inte fått tag i den förre ägaren ännu.
Har laddat ner servicemanualen och kollar runt.
En fråga är om power ratten på 144 och 432 MHz inte skall fungera äver hela skalan, som den ju gör på 50 MHz och alla andra band?
Och varför i så fall är det lika på både 144 och 432 MHz, det ju är olika utgångar.
Kan det betyda något?

Lennart
 
Du menar vad?
På 70 cm så går den bara till 50W det är den uteffekt som är på 70 cm
Eller menade du något annat?
//Lasse
 
Lasse
Javisst men jag menar, skall effekten, så stt säga, vara spridd över hela skalan 5 - 100. Vilket den ju inte är på 144 och 432 MHz, se tidigare inlägg.

Lennart
 
Lennart
Du skrev tidigare.På 432 MHz går effekten upp till 45 W ut vid 50 på power ratten och sedan händer inget mera mellan 50 -100. Strömmen är 5,5 A vid 45 W ut.
Menar du att ratten inte piper vid 50 w och slutar funka eller går den upp till 100 på 70 cm oxå? I så fall är det sjukt.
70 cm o 2 mtr är 2 helt skilda enheter så jag skulle nog göra en koll i service menyn, finns inte så mycket annat att göra kanske. Men kolla med tidigare ägare vad han känner till.
Alla värden som station skall ha står i service manualen.
skaffa en rs232 rak kabel
Jag skall leta på serviceprogramvaran så kan jag skicka den till dig,
När du sedan ä klar så måste du köra tillbaka Firmwaren länk enligt nedan
TS-2000(X)/B2000 Firmware update information
 
Tack för alla förslag och kommentarer.
Problemet är inte löst med med hjälp av Lasses program så skall det nog gå att komma vidare.

73
Lennart
 
Back
Top