Då jag bara har plåtradio, så har jag inga vattenfall att studera, det är nog tämligen avslöjande och givetvis intressant...
Men, jag kan ju höra att vissa stationer är breder ut sig rent otroligt, men jag har litet underlag för mina åsikter. Till saken hör att då jag inte är intresserad av contestaktiviteter så spenderar jag minimalt med tid på de drabbade banden, utan rymmer till 30 m eller 17 m.
Jag vågar mig inte på någon tydlig åsikt kring jämförelsen Acom vs China, jag vill flagga just för framtida service och underhåll.
Man kan studera vattenfallen på någon av alla SDR mottagare som finns på nätet (
http://websdr.org ) men visst kan man även höra att ibland är det illa ställt.
Jag är inte heller intresserad av contestaktiviteter, utan kikar bara in för att se/höra hur det ser ut på bandet, jag huserar gärna också på WARC när det är stortester, små tester är det ju varje helg.
SDR är ju ett utmärkt verktyg för testarrangörerna att hålla koll på banden, senast förra veckan såg jag en snutt från någon test där folk körde utanför bandet på youtube som tydligen hade använts som bevis för tävlingsledningen.
Slutligen, jag är inte speciellt intresserad av slutsteg heller, det räcker med 100W hemma och i bilen, men dom trevligaste QSO'na kör jag nog sittandes på en klippa vid havet med 5W och en tråd...
Däremot har jag ofta hört "färska" amatörer fråga "övermogna" amatörer om råd om slutsteg och just Acom 1011 verkar dom flesta föreslå som ett billigt och bra slutsteg, därför skulle det vara roligt att få veta om kinastegen som bygger på liknande konstruktion också är bra, för billiga är dom ju.
Då är det så synd att inskränkta människor helt utan erfarenhet av produkterna ifråga ska kräkas ur sig en massa galla, enbart baserat på tillverkningslandet.
Dessutom är det alltid människor gamla nog att minnas att man gjorde samma sak med japanska bilar också, det skulle vara Amerikanst, Tyskt, eller Svenskt, eller till och med Engelskt.
Det finns en liten klick amerikaner med långt hår i nacken som fortfarande hävdar att amerikanskt är bättre än japanskt när det gäller bilar (pickups).
I Sverige och Europa vet vi att japanska bilar är bra och inte ens engelsmännen tycker att engelskt är bra.
Koreanska bilar kapar marknadsandelar från alla segment och Kineserna kommer där också.