"Klämma" bandkabel i fönstret?

sm4yzv

Member
Hej alla radioamatörer.

Jag undrar lite om att klämma bandkabel i t.ex. ett fönster, om den förlorar sina egenskaper som coaxkabeln gör? Tänkte sätta upp en G5RV men jag får inte göra hål i väggen för min hyresvärd. Är det någon som har tips eller synpunkter så tar jag tacksamnt emot dom.

73 de sm4yzv / Björn.

Kläm du din bandkabel i fönsterkarmen. Dessutom är det klokt av dig att dra bandkabel från din antenn ända fram till sändaren/stationen!

73 de Lasse/SM3BDZ

Jag borrade en gång två smal hål i fönsterkarmen, som knappt syns.
2 mm och drog igenom två stycken 1,5 mm koppartrådar. Ännu smalare funkar.
På insidan och utsidan kunde man sedan skarva in stegen, eller bandkabeln.
Att "klämma" den ger samma effekt, praktiskt, osynligt och knappst någon nackdel för HF:en.
Man kan till och med klämma tunnare trådar, eller kopparfolier om fönstret är tajt och väl tätat.

En gång fick jag för mig att provocera riktigt, och grävde ner 6 meter 300 Ohms bandkabel.
Märkte ingen skillnad när den var inkopplad. Någon mätning gjorde jag däremot ej så visst kan flera dB har försvunnit bland maskarna.

Ingen mask ringde på och klagade i alla fall

De
FPD

Så länge du håller rätt avstånd mellan trådarna och det inte är någon metall i fönsterkarmen / fönsterblecket så går det utmärkt

(fast vad vet jag, jag är ju inte hembyggare)

Last edited:
Jag klämmer mina FK1,5 i fönsterkarmen. Jag har dragit stegen snett ned mot fönstret och hängt på en liten tyngd (bräda via snören) vid nedre änden som släpar lätt mot marken. Det håller stegen lugn vid blåst. Sedan går jag med stegen vidare snett uppåt på överkant i mellan fönster och karm. På det sättet slipper man att regn rinner längs tråden och in mellan karm och fönster. Mina balanserade avstämmare står sedan på insidan av fönstret. Mina fönster är spröjsade träfönster och en stege i vardera fönstret går till var sin balanserad avstämmare. Den ena är ansluten till 100 m horisontella loopen och den andra till 2 el w8jk-matade quaden. Här finns ingen koax till antennerna...bara stumpar mellan radion och avstämmarna.
Du kan absolut klämma i karmen.
Jag hörde någon som bytte ut glasskivorna mot plexiglas och satte anslutningarna direkt mitt på fönsterskivorna. Det är ju enkelt återställa om man flyttar.
Jag känner till en kille som klämmer FK1,5 i fönster med aluminium i både båge och karm och tycker inte det påverkar nämnvärt. Den klämda sträckan är ju kort och tråden är ju isolerad. Det vore intressant med mätningar.
Slutligen kan jag nämna att jag hade svarta gummilister i fönstret och körde slutsteg (500w). Det började ryka och slå små eldpuffar i gummit då. Svart innehåller vanligtvis kimrök dvs kolpulver. Det visar ju tydligt att förluster uppstår (och brandrisker) med felaktigt material.
Jag bytte till vita lister och problemet är borta.
Lycka till
Tore SM7CBS

Last edited:
Hejsan Tommy, SM7NZB!
Den lösning Du tipsar är ju utmärkt för dem som vill dra 50 ohms koax genom fönstret.
Har man en stege får man använda 2 st och ansluta både inner- och ytterledare parallellt.
Enklast kanse att bara ansluta skärmen i så fall. Fast den flata coax jumpern är ju knappast tunnare än en FK1,5 så det finns ju absolut egentligen ingen anledning att använda den.
Den tillför ju inga fördelar framför tråden direkt i karmen.
Den jumpern är tänkt för dem som fortfarande är kvar i koaxträsket! He!
Tore

Ursäkta att jag upprepar mig.
Men en lösning jag funderat på är att lossa foderbrädan som täcker mellanrummet mellan karm och husvägg. För att det ska bli tätt så har man ju drevat in ett sorts isoleringsmaterial däremellan. Man kan ju peta 2 trådar genom det materialet och sedan sätta på foderbrädorna igen. Det skulle kunna bli en tämligen osynlig genomgång.
Nu hoppas jag att jag är klar!
Hej då!
Tore

Ursäkta att jag upprepar mig.
Men en lösning jag funderat på är att lossa foderbrädan som täcker mellanrummet mellan karm och husvägg. För att det ska bli tätt så har man ju drevat in ett sorts isoleringsmaterial däremellan. Man kan ju peta 2 trådar genom det materialet och sedan sätta på foderbrädorna igen. Det skulle kunna bli en tämligen osynlig genomgång.
Nu hoppas jag att jag är klar!
Hej då!
Tore

Så gjorde jag på förra QTH. Foderbrädorna var av furu, målade så jag sågade upp ett par slitsar i ena kanten där :eek: koaxkablarna :eek: kunde gå igenom. Lätt att ersätta med nytt foder den dagen man flyttar till nytt QTH.

Jag tackar och bugar för alla svar och tips, stugan jag hyr (i Norge där jag jobbar) är motsvarande vad vi i Sverige kallar K-märkt. Då kan jag med gott samvete sätta upp
G5RV:n och bli qrv även på 80m.

73 de LA/SM4YZV Björn på Kragerö.

Back