Knacka Morse

SM4FPD

Well-Known Member
På filmer knackar man Morsetecken mellan cellerna och smider flyktplaner. Jo dom gör det i Kalle Anka tidningar oxo.
Jag hade besök och visade amatörradion och man såg Morsenyckeln, "knackar du Morse med den där????"
Diskussionen om att knacka Morse uppstod, och jag menade att knacka på väggen till grannen inte funkar, det är nämligen mycket svårt att knacka långa och korta med den metoden?

Min fråga till forumet är således: går det att knacka Morse? med knackningar på väggen, båtskrovet, järnvägsrälsen, skolbänken vid proven, eller vad det nu kan vara.

Hur knackar man lång resp kort Morseteckendel? Med ett kvastskaft på avloppsröret så att grannen hör och kan läsa.
Kanske något som de stora duktiga telegrafisterna klarar?

De
SM4FPD
 
Jodå, det går alldeles utmärkt och man läser av rytmen på knackningarna och förr användes ju sounders.
 
Jojomensan Roy ! Det går alldeles utmärkt ! Man läser inte tecken, man läser rytmen ! Hjärnan fyller ut "det som fattas" (tonen alltså).
Senast ikväll kunde jag tolka en signal enbart på nyckelknäpparna (160 m test.... )
 
Det blir ju inte helt entydigt, men är det flytande text funkar det. Ett enstaka T eller E låter ju annars rätt lika om det inte förekommer i ett sammanhang.
 
Undras om det inte kan fungera med enkelknack för kort och dubbelknack för lång teckendel.
/Janne
 
Om du inkluderar tecken- och ordmellanrum i rytmen så blir det entydigt, eller i alla fall väldigt nära. Prova att knacka en litet längre text och spela in så skall du få höra att knackningarna går att skriva ner och att texten blir rätt. Jag övade ett tag på detta för några år sedan i samband med funderingar på hur de gamla tidernas sounder lät. Nu skall sägas att sounders är lite lättare att läsa då både tillslag och frånslag orsakar ett knackljud med något olika karaktär. Men nog skulle två telegrafister kunna kommunicera medelst kvastskaft i golvet eller knackningar via vattenburet värmestystem. :)

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Lki3jxNLVCI

Kul va?
 
Last edited:
Jo, se min kommentar på tuben. När man knackar i en vägg/golv etc så hör man ju inte samma ljud som här. Man hör bara "tillslaget".
Jag har ibland skojat med anropande stationer som har för korta dah och då bara skuttat på (svarat) med dit i alla tecken och fått lite olika reaktioner...
 
Störtläckert Bengt!

Har aldrig fattat riktigt hur det funkar detta dära med sounder, men i klippet går det ju riktigt bra att läsa.

När jag duttade på länken så lyckades min sletna mus ge ifrån sig _två_ klick, och det startades alltså två flikar med filmsnuttar och lite fördröjning dem emellan. Då satt jag där och kunde omöjligt förstå hur någon kunde läsa vad som sändes. Blev fundersam på min förmåga, men efter att ha upptäckt misstaget och startat om med bara ett klipp så blev det bättre. Ordningen återställd.

Janne
 
Last edited:
En annan metod som jag har för mig förekommit i fängelser är att helt enkelt
låta den korta teckendelen vara en knackning och den långa en skrapning.
Då blir det inga problem att skilja teckendelarna åt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
En annan metod som jag har för mig förekommit i fängelser är att helt enkelt
låta den korta teckendelen vara en knackning och den långa en skrapning.
Då blir det inga problem av skilja teckendelarna åt.
Jag får innerligen hoppas att ingen av oss behöver tillämpa metoden i praktiken! :)

/ Göstha
 
SSB funkar säkert i fängelse, men när RTTY med Baudot var som mest populärt försökte man sig på att vissla RTTY, med varierande framgång.
Att tala SSB utan elektronik och genom väggar njae......

Däremot har det gjorts experiment med SSB på ultraljud, dvs c:a 40 kHz SSB med mottagare, och räckvidder inom lokaler.

Nå att knacka Morse är nog inte så lätt, tack för alla trevliga svar, och inte lär det funka genom att ge en tänkt motstation en lapp med Morse alfabetet.

Men nog labbades det med någon form av Morse där man maskinsände början och slutet av varje teckendel, dvs start och stopp för varje lång och kort, kallades det möjligen för Coherent CW, eller något liknande. Avsikten var att maskinläsa.

Annars är Morse rätt häftigt, ibland när man är ute i en affär exvis kan det höras ett svagt visslande med Morsetecken, någon man känner har upptäckt att man är där, och smyger bakom disken med tomater. Rätt kul.

De
SM4FPD
 
Ja förlåt mitt raljerande...
Men det där med konsten att tolka morse är intressant. Du (SM4FDP) tog upp förmågan att förmedla tecken via knackningar, där ser jag inga problem när det gäller att definiera ditt och datt. Sen finns det ju också optisk morse som är väl beprövad och där teckendelarna är tydligt definierade.

Eftersom morse sägs vara musikaliskt, och att en musikalisk person då skulle ha lättare att tolka vill jag bestämt motsäga. Jag anser mig vara hyggligt musikalisk då jag varit hobbymusikant sedan barnsben och även spelat i ett antal orkestrar i olika genrer. Ändå finner jag tolkandet av morse svårt då hjärnan inte vill medverka till direkt avkodning utan ta omvägen genom en "intern översättningsrutin." Jämför det med att tala och förstå t.ex. engelska. När man gör det sällan måste språket processas genom den "interna översättningsrutinen", när man använder språket mer regelbundet så får man vanan att hoppa över detta steg och ta till sig språket direkt.

Det märkliga med morse är för mig att jag inte har några som helst problem att sända, men mottagaren har liksom dåligt s/n-förhållande. Det här är märkligt för med talat utländskt språk finns ingen skillnad mellan tx och rx som uppträder jämställt lika dåligt eller lika bra.

Nå, jag testade mina erfarna kamraters musikaliska morse-talanger vid en julfest för många år sedan. Jag hade nämligen funnit att man kan definiera olika musikrytmer genom tecken. Den enklaste är tvåtakt som t.ex. marschtakt. Uttrycks som E E E E E, eller sorgemarsch på samma sätt med bokstaven T.
Här är några ytterligare exempel:
Cha cha: T T T T T T S osv.
Rumba: T T T T T T T S E osv.
Vals: T I T I T I osv.

Ja så här kan jag hålla på ett tag. För mig är rytmen tydlig men kan också förbättras eller fördärvas av den personliga "handstilen". Maskingenererad morse (bug) ger förstås fullständigt opersonlig och orytmisk skrift jämfört med handpump med känsla i stilen.

Jag utformade en tävling där deltagarna fick höra små musiksnuttar med olika rytmer och på ett papper hade de bokstavskombinationer där de genom dess morsetecken skulle sammanföra de båda. Ingen fattade någonting. Utom en nybliven radioamatör som inte lärt sig morse, han fattade direkt och vann också då han var den ende som fick till något som helst resultat.

Första pris var för övrigt en hembränd CD med snapsvisor på CW. Den första snapsvisan i 100-takt, nästa i 80-takt och så vidare till den segaste snapsvisan avslutades med en oavbruten ton.........
 
Ja nåt i den stilen. Fast den här trummisen definierade inte alla tecken med trumslag även om de kunde återfinnas i rytmen, vissa teckendelar uttrycktes med paus. Om han dessutom skulle sätta ihop enskilda tecken som jag föreslog så skulle t.ex. en rumba kunna uttryckas.
 
Cha cha är ett bra exempel att prova själv. Knacka med fingret mot bordet sex T följt av ett S.
 
Back
Top