Koax kablar för interkonnktion (längd)

SM7VZX

Well-Known Member
Undrar om det finns mer lämpliga längder på koaxiala kablar som man använder mellan radio, transverter, brick PA, rör PA, reläer som är mer lämpliga än andra?
 
De lämpliga längderna är anpassade på samma sätt som feedern till antennen, så anpassade att de räcker mellan två kontakter. Annars tycker jag att frågan är något obegriplig.
 
Last edited:
Det här angriper man på konstruktionsstadiet.

När alla in- och utgångar på den radioutrustning man använder är anpassade till 50 ohm inom, säg, 1,5:1 SWR-cirkeln så blir de exakta kabellängderna av helt underordnad betydelse.

Jag undrar om inte den gamla PR-radiomyten om att kablar ska vara en multipel av en 1/2 elektrisk våglängd "spökar" här.

För rimligt dimensionerad kabel så är någon meter mer eller mindre helt betydelselöst när det gäller förluster, så den gamla sanningen att en kabel ska vara så lång att den räcker mellan anslutningskontakterna med en viss marginal stämmer bra även här.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Multiplar av halvvågor rekommenderas i de fall impedanserna i apparaterna som skall kopplas ihop inte ligger nära kabelns karatäristiska impedans, vilket normalt är 50 ohm. Multiplar av kvartsvågor bör så långt möjligt undvikas. På kortvåg spelar det normalt ingen roll vilka kabellängder man väljer mellan apparater. Kablarna blir ju mycket korta i förhållande till våglängden men på högre frekvenser VHF/UHF är det väl värt att fundera på kabellängderna. Här kan en ofördelaktigt vald kabellängd betyda skillnad mellan bra och riktigt dåligt. Om impedanserna i apparaterna ligger nära 50 ohm så har kabellängderna ingen som helst betydelse, utöver att en längre kabel dämpar mer än en kortare.

Om impedanserna i appareterna är mycket högre än koaxialkabelns impedans så gäller att använda så korta kablar som möjligt.

Det finns fler aspekter på det här men ovanstående täcker nog in de flesta normalfallen skulle jag tro.

/Bengt
 
Jag vill minnas att alla former av FET-konstruktioner är relativt sett lågohmiga mot 50 ohm. Därför använder man sig av koaxialtransformatorer för VHF slutsteg bland annat.

Frågan är dock, brukar man inte designa så att in och utgångar vid kontakten håller 50 ohm även på VHF? För i så fall blir väl kabellängden ointressant även på VHF?

Undrar om jag ska mäta det här? Slutsteget skulle kunna ta ett svep på 144-146MHz... nu blev jag lite mätnyfiken....

73 de Kai


Multiplar av halvvågor rekommenderas i de fall impedanserna i apparaterna som skall kopplas ihop inte ligger nära kabelns karatäristiska impedans, vilket normalt är 50 ohm. Multiplar av kvartsvågor bör så långt möjligt undvikas. På kortvåg spelar det normalt ingen roll vilka kabellängder man väljer mellan apparater. Kablarna blir ju mycket korta i förhållande till våglängden men på högre frekvenser VHF/UHF är det väl värt att fundera på kabellängderna. Här kan en ofördelaktigt vald kabellängd betyda skillnad mellan bra och riktigt dåligt. Om impedanserna i apparaterna ligger nära 50 ohm så har kabellängderna ingen som helst betydelse, utöver att en längre kabel dämpar mer än en kortare.

Om impedanserna i appareterna är mycket högre än koaxialkabelns impedans så gäller att använda så korta kablar som möjligt.

Det finns fler aspekter på det här men ovanstående täcker nog in de flesta normalfallen skulle jag tro.

/Bengt
 
I princip spelar kabellängder ingen roll i anpassade system, men visst kan kabellängder spela roll även om det är hyfsat bra anpassning. Vi råkade på SK4AO ut för att SWR på 432 var ganska högt. Vi mätte igenom systemet men ingen del var oroväckande dålig. En aning SWR var det i antennerna, och men konstlast istället för antenner var det en aning SWR genom preampen. Tillsammans blev det dock mer än vad vi tyckte var normalt. Till sist provade jag att sätta en kvartsvåg, ca 11 cm som jag hade liggande, mellan preampen och kabeln från antennen, och helt plötsligt var SWR vid drygt 432 som lägst på hela bandet! Tidigare hade väl fasen på de båda SWR samverkat, med kvartsvågen pekade de åt motsatt håll. Fast jag ser inte hur jag på förhand skulle ha kunnat säga vilken längd kabeln skulle ha haft, bara att eftersom det blev så dåligt så borde en kvartsvågs ändring göra det bättre.

Ett annat ställe kabellängder är viktig är vid avsiktlig missanpassning, vilket man har vid antennreläet till preampen. Då påverkar längden på kabeln hur mycket effekt som kommer in i preampen då man sänder, eftersom preampen som regel inte är effektanpassad utan är anpassad till att få lägst brusfaktor.

73! /Jan
 
Jag har märkt att ändringen av längden på kablar mellan transverter-brick amp-inputrelä vid GS35B amp, händer inget märkbart förändring av ut effekten, kanske i storleksordningen av 50 W vid 1 kW ...

Dock förändringar i kabellängder mellan GS35 amp-utrelä-Bird mätare-konstlast (MFJ-264), uteffekten ändras i intervallet av 200-300W vid 1 kW.
 
RCL skrev: "Frågan är dock, brukar man inte designa så att in och utgångar vid kontakten håller 50 ohm även på VHF? För i så fall blir väl kabellängden ointressant även på VHF?"
-----

De flesta bygger sina moduler och apparater för 50 ohm nominell impedans. Dock är det nog få av oss som verifierar att impedansen är 50 ohm resistiv. När det gäller sändare så maximeras uteffekten mot en 50 ohms konstlast. Så gör jag och så gör nog alla andra också. Ingångarna på Pre-ampar är precis som HFI skriver lite luriga eftersom lägsta brusfaktor inte sammanfaller med lägsta SVF på ingången. Så just i det fallet kan kabellängden ha stor inverkan. Om lägsta systembrusfaktor eftersträvas så måste pre-ampen finsjusteras med just den/de kablar som ingår i systemet. Därefter får inga kablar bytas.

En annan applikation där kabellängderna kan inverka mycket är i de fallet ingångsimpedansen i ett PA-steg ligger långt ifrån 50 ohm och dessutom varierar med hur hårt PA-steget drivs ut. I ett av mina GG-kopplade PA-steg med oavsämd ingång för kortvåg så skiljer uteffekten flera hundra watt med en plastradio beroende på om kabeln mellan transceiver och PA är c:a 50 cm eller någon meter. Med Drake-Line plåtradio som är försedd med Pi-filter fungerade allt perfekt oberoende kabellängd. Bara att stämma av till max drivning. Inget konstigt alls men bra att känna till.

/Bengt
 
Då kanske man ska använda plastradions inbyggda tuner för att stämma av mot slutstegets impedans ;)

Pre-amps är helt klart känsliga saker. Jag vette katten om jag orkar bry mig om 0,2dB, även om jag skulle sikta på månen. Gränsen går någonstans där om man ska köra på conds eller bara krama ur den sista mikrovolten.

Nåja, planen är att få upp ett stycke pre-amp innan morgondagens NAC, så jag får väl testa i praktiken.

73 de Kai


De flesta bygger sina moduler och apparater för 50 ohm nominell impedans. Dock är det nog få av oss som verifierar att impedansen är 50 ohm resistiv. När det gäller sändare så maximeras uteffekten mot en 50 ohms konstlast. Så gör jag och så gör nog alla andra också. Ingångarna på Pre-ampar är precis som HFI skriver lite luriga eftersom lägsta brusfaktor inte sammanfaller med lägsta SVF på ingången. Så just i det fallet kan kabellängden ha stor inverkan. Om lägsta systembrusfaktor eftersträvas så måste pre-ampen finsjusteras med just den/de kablar som ingår i systemet. Därefter får inga kablar bytas.

En annan applikation där kabellängderna kan inverka mycket är i de fallet ingångsimpedansen i ett PA-steg ligger långt ifrån 50 ohm och dessutom varierar med hur hårt PA-steget drivs ut. I ett av mina GG-kopplade PA-steg med oavsämd ingång för kortvåg så skiljer uteffekten flera hundra watt med en plastradio beroende på om kabeln mellan transceiver och PA är c:a 50 cm eller någon meter. Med Drake-Line plåtradio som är försedd med Pi-filter fungerade allt perfekt oberoende kabellängd. Bara att stämma av till max drivning. Inget konstigt alls men bra att känna till.

/Bengt
 
Kai, du behöver inte vara rädd för att RX blir okänslig pga missanpassning i preampen, den är ganska okänslig för det faktiskt. Diagrammet visar brusfaktorn för klassiska BF981 vid olika impedanser, som ingångskretsen ser till att transistorn ser med 50 ohm anslutet.
Skalorna är graderade i 1/kOhm, så optimalt är ca 400 ohm reaktivt och knappt 2 kohm resistivt. Men, ringen för 0,3 dB sämre brusfaktor är vad jag förstår över 2:1 i SWR, i alla fall om man tittar resistivt, eller kan man inte tänka så enkelt? Kanske nån har större insikt. Jag tror i alla fall att tilläggsförluster i några meter kabel kan bli större än försämringen av transistorns egenskaper vid missanpassning.
Snart börjar 144 MHz-testen, och eventuellt sviker jag kompisarna på SK4AO ikväll och luftar egna callet hemifrån. Samma lokator men några km emellan, med lite trix brukar det funka att vara igång samtidigt.

/Jan
 

Attachments

  • BF981_200MHz.jpg
    BF981_200MHz.jpg
    27,4 KB · Views: 61
Back
Top