Koax med dubbla skärmar som är isolerade - finns det?

SE5X

Well-Known Member
Att det finns koaxialkabel som har dubbla skärmar känner säkert de flesta till. Men finns det koaxialkabel (RG58) som har skärmarna isolerade från varandra?

Idén är att använda en sådan kabel som dipolantenn. Jag har en motsvarande i dag som jag har dragit en skärmstrumpa utanpå. Men fy vilket jobb och slit. Dessutom blir den ganska klumpig.
 
Last edited:
Det finns sådana kablar som brukar kallas för "triax".
Förekommer i marin-, radar- och videosammanhang.

Habia och Belden är exempel på tillverkare.

Kablarna är rätt dyra, räkna med minst 25 - 30 kr/m i 100m kvantiteter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Suhner har haft en sådan kabel i sitt sortiment,som jag använde på 90-talet.
Den bestod av mittledare av homogen koppar,skummat dielektrum,folieskärm,kopparstrumpa,polyeten mantel och utanpå detta en kopparstrumpa
och en yttre mantel av polyeten. Det var en 75ohms kabel, om det finns motsvarande
50 ohms variant känner jag inte till.
/janne
 
Suhner har haft en sådan kabel i sitt sortiment,som jag använde på 90-talet.
Den bestod av mittledare av homogen koppar,skummat dielektrum,folieskärm,kopparstrumpa,polyeten mantel och utanpå detta en kopparstrumpa
och en yttre mantel av polyeten. Det var en 75ohms kabel, om det finns motsvarande
50 ohms variant känner jag inte till.
/janne

Jag kom över ett antal meter Suhner dubbelskärmad RG58.
Ser ut som "vanlig" RG58 med isolering och ytterligare ett lager koppar skärmstrumpa plus
isolering.
De båda skärmarna är isolerade från varandra.
Så det finns!

/ Peter
 
Jag blir nyfiken hur en sådan antenn skulle se ut. En dubbel bazoka bygger ju på att skärm och innerledare används i antennen. Hur får man in en tredje ledare i antennen i form av ytterligare en skärm? Jag gjorde en liten utflykt på nätet men hittade ingenting. Kanske Du SE5X, eller någon annan, har någon länk där man kan läsa på och bilda sig?
Eller Du SE5X har ju tydligen byggt en sådan så berätta gärna för oss andra.
Tore SM7CBS
 
En lösning på besväret som SE5X beskriver är att ta en skärmstump från en RG213 som av naturen smalnar av och kniper åt fint runt en RG58 när man drar i den,
löd fast i RG58-skärmen och klipp av till rätt längd när den är utdragen, tejpa eller limma änden så den inte drar sig tilbaka igen.
 
de SM6APQ
I boken "Reflections" skriven av W. Maxwell, W2DU finns ett kapitel som handlar om "The Broadband Double-Bazooka Antenna - How Broad Is It?" (Sidan 18-1).

Jag har skummat artikeln. W2DU verkar ha en del vettig kritik mot antennen. Genom att introducera förluster i systemet kan man erhålla större bandbredd på bekostnad av effektiviteten. Jag är böjd att hålla med. Varför har det plötsligt blivit så komplicerat att tillverka dipoler på 2000-talet?

Vårt procentuellt bredaste band är 3,5 - 3,8 MHz. Vill man få ut all effekt i antennen "skär" man dipolen för 3650 kHz och rättar till anpassningen till sändaren med en transmatch (tuner) nere vid sändaren.

Vill man av någon anledning öka bandbredden på själva dipolen kan man konstruera varje ben med dubbla trådar. Exempel: två cu-trådar med en diameter av 2 mm "spacade" 1 meter (1000 mm) motsvarar ett cu-rör med en diameter av 44,7 mm !
Uträkning: 2 mm x 1000 mm = 2000. Roten av 2000 blir 44,72

Två cu-trådar som hålls isär med en meter långa vp-rör bör inte vara svårt att åstakomma.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej Alla!

En lösning på besväret som SE5X beskriver är att ta en skärmstump från en RG213 som av naturen smalnar av och kniper åt fint runt en RG58 när man drar i den.

Precis så här har jag gjort - och det fungerar bra. Men antennen blir klumpig och tung. Oavsett med eller utan den extra isolering (slang) som jag har utanpå koaxen.

Jag gör bara det här för att det är roligt och att det är praktiskt att ha en potabelantenn som matas från ena änden.

Så här ser en koax med 2 skärmar ut:
 

Attachments

  • triax.jpg
    triax.jpg
    29,2 KB · Views: 84
Men...den skulle ju bli lättare och tunnare om man använder innerledare och skärm i stället för 2 skärmar och överflödig innerledare. Det går väl att använda bara innerledare och skärm om man vill mata från änden? Eller gör du andra vinster genom att använda 2 skärmar i stället?
Tore
 
Men...den skulle ju bli lättare och tunnare om man använder innerledare och skärm i stället för 2 skärmar och överflödig innerledare.

Hej Tore & alla andra!

Idén är att löda ihop inner-skärm och ytter-skärm på mitten och på så sätt få man en dipol där mittledaren är ena benet och ytterskärmen det andra. Där ytterskärmen slutar monteras en lämplig kontakt där matningen sker med vanlig koaxialkabel.

Den här antennkonstruktionen är ingalunda ny. En icke namngiven organisation använde under en period många sådana här antenner monterade i flaggstänger mm.

Hej från Lennart
 
SE5X de APQ
Hej. Kan du göra en lättförstålig skiss på den koaxial-dipolantenn du byggt eller tänker bygga? Har inte klart för mig vad du vill uppnå. Vilket frekvensband? Förmodar att det är 80 m 3,5 - 3,8 MHz vårt procentuellt bredaste amatörband där det är svårt att med enkla medel få lågt SVF i bandkanterna om antennen är klippt 3650 kHz.

Små funderingar:
Plasten mellan innerledare och skärm samt vinyljackan bidrar inte till radieringen utan medför att:
a) antennen blir tyngre
b) luftmotståndet ökar och frestar på upphängningspunkter och bärlinor (fall) vid stormigt väder.

73
Bengt SM6APQ
 
MFA de APQ.
Hej.
Nej, det är inte en sådan antenn - i princip en utmärkt "portabel" ground-plane - som VA3IUL beskriver. Fanns beskriven i QST på slutet av 50-talet.

Nyfiken på när SE5X kommer med en utförlig skiss och beskrivning.

73
Bengt SM6APQ
 
Nu tror jag att jag förstår. Som Du Bengt/APQ påpekar är det en GP vi ser på skissen. Men antag den ligger horisontellt i luften. Som portabelantenn blir den ju enkel att hantera. En enda lång tråd, som är en dipol som matas från änden och bara dras över skogen. Men hur funkar en "ändmatad dipol"? Jag har intrycket att portabelgänget tycker det går utmärkt.
Tore
 
SE5X de APQ.
De flesta antenner kan nästan alltid härledas till en dipol. En traditionell GP är i princip en vertikal dipol där ena benet är "uppfläkt" till oftast 4 trådar. Eftersom strömmarna går i samma riktning, ut eller in, från matningen "tar dom ut" varandra vilket gör att försumbar strålning sker från de s k radialerna.
Detta gäller inte den beskrivna koaxialdipolen där ena benet utgörs av en skärmstrumpa.

Vill minnas att jag tillverkade en sådan koaxialdipol på FN bataljon 24 Cypern när ett av kompanierna saknade en "Armens Högantenn" för det lägre VHF-området.

73
Bengt SM6APQ
 
GP-antennen är en "halv dipol" där det saknade benet speglas i de horisontella radialerna.
Dessa finns bara där för att utgöra speglingsyta för den vertikala radiatorn.

Strålningsdiagrammet för GP-antennen är för alla praktiska ändamål identiskt med den vertikala dipolens.

GP-antennen skapades på teoretisk väg av RCA:s antennexperter Brown och Epstein 1937.
Hela historien kan läsas här: http://www.ham.se/22519-post19.html

Att göra en "sleeve-antenn" eller koaxialdipol på det beskrivna sättet är inte särskilt lyckat.

Anledningen är att det är spänningsmaximum på den nedvikta yttre skärmens nedersta punkt, och när denna bara har en ytterisolationstjocklek till den inre skärmen kommer en ganska stor HF-ström att flyta genom det dåliga dielektrikat PVC.

Följden blir höga förluster och kanske uppvärmning och förstörelse av PVC-skiktet. Dessutom måste strömmarna ta vägen någonstans, och detta blir i viss mån efter matarkabelns utsida.

Det blir även svårt att beräkna längden på "sleeve"-komponenten eftersom den ganska okända ändeffekten mellan ytter- och innerskärm påverkar den resonanta längden påtagligt.

Jag vill påstå att en avstämd HF-strömdrossel (parallellresonanskrets)1/4 våglängd under matningspunkten gör samma sak på ett bättre och mer förutsägbart sätt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
CBS de APQ.

Hej. Du skrev: Men antag den ligger horisontellt i luften. Som portabelantenn blir den ju enkel att hantera. En enda lång tråd, som är en dipol som matas från änden och bara dras över skogen. Men hur funkar en "ändmatad"

Om den här koaxantennen monteras horisontellt som du skriver blir strålning också horisontell men den traditionella åttan blir nog "skev" beroende på att matningen sker vid ett av benen. Förutsättningarna för att en dipol skall uppföra sig "rumsrent" är att matarledningen - koax eller bandkabel - är orienterad vinkelrätt mot dipolen så att anordningen liknar bokstaven "T".

Jag har en liten fundering om "koaxantennen". I ändan på den skärm som utgör ena benet i dipolen kommer rf-spänningen att bli mycket hög. Isolationen utgörs här av vinyljackan på koaxialkabeln och förlusterna blir höga. Dessutom blir längden svår att beräkna eftersom dipolens ben är olika isolerade (olika våghastigheter). Jag tycker också att antennen blir onödigt tung med tanke på att den kanske skall användas som portabelantenn. Det finns bättre lösningar.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
AOM de APQ.
Hej. Såg att mitt inlägg "kolliderade" med ditt. Orsak: Jag började skriva på inlägget vid 18-tiden, blev upptagen på 1968 kHz med en granne och "tryckte iväg" det först när frugan ropade att maten var klar...

73
Bengt SM6APQ
 
portabel dipol-antenn

Hej alla.
Jag skrev att det finns bättre lösningar att tillverka en portabelantenn.

Här kommer en.

Dipolen består, som framgår av bilden, av två "glasfiberlindor" där det finns ett antal meter av 49-trådig fosforbronstråd (från en slaktad livbåtssändare) plus ett antal meter grön persiennlina. Fosforbronstråden har "plastnummerskyltar" för 7, 10,1, 14 MHz o s v upp till 30 MHz. Vill man använda dipolen för t ex 21 MHz vindar man av tråd till "nummerskylt 21 MHz".
Ändisolatorer är ej nödvändiga. Vindor och persiennlina utgör tillräcklig isolation.
Mittisolatorn utgörs av en filmburk fylld med styrenplast. Alla skruvar, muttrar och öglor är av rostfritt stål.

Idekonstruktionen har jag fått - läs knyckt - från South Midland Communications, UK, men förminskat såväl cu-tråd som vindorna. Antennen går lätt och smidigt ner i rockfickan och täcker kontinueligt 7 - 60 MHz - ja även 2m som jag inte har provat.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • portabel.ant.jpg
    portabel.ant.jpg
    92,8 KB · Views: 195
  • portabel.ant2.jpg
    portabel.ant2.jpg
    96,8 KB · Views: 189
Back
Top