Koax med dubbla skärmar som är isolerade - finns det?

Ideen är väl då att tråden ska vara oisolerad så att den inte bildar en induktans när den är ihoplindad?
 
metric de APQ.
Hej .Jag använder, som framgår av bilden, oisolerad tråd. South Midland däremot har plastisolerad tråd. Den upplindade härva som ej är aktiv bildar i princip en stor induktans med en betydande reaktans som tydligen inte påverkar de två aktiva dipolbenen. Jag har själv använt South Midlands dipol utan problem.

Ditt påpekande är f ö riktigt och visar att du är intresserad!

73
Bengt SM6APQ
 
Jodå det ser intressant ut. Jag håller på och bygger en portabel tranciever,
Så jag kommer ju behöva en antenn till den.
Hur är det att få den i resonans, som det ser ut så kan du ändra längden i steg om 8-9cm.
 
Liknade har jag för portabelantenn 7-18 MHz, tråden är skärmstrumpan från en gammal klen koax, var lite knepigt att mantla av utan att skada skärmen, men det gick bra.

Trimma och klipp till för bra swr vid 7 MHz dvs full längd. Montera vindorna i var ände och linda upp tills du får bra swr vid banden "innanför" dvs, 10,1, 14 och 18 MHz. Markera på lämpligt sätt med t ex små snuttar av gul krympslang eller liknande som du har trätt på i förväg innan du monterade vindan.

Vid behov på plats kan man finjustera SWR med att linda av eller på 1/2 - 1 varv eller ev mer på vindan.

----
Vill också tillägga att jag inte är så petig med perfekt SWR, det räcker med att komma "tillräckligt nära" så man behöver inte ödsla en massa onödig tid på på att uppnå perfektion...
 
Last edited:
KRI de APQ
Tack KRI. Det var precis vad jag tänkte skriva, men middag och rödvin kom emellan...

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top