Köpa mindre rackstativ

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har behov av ett mindre rackstativ för mina hembyggda radioprylar i olika rackformat
och gärna ett som man kan skruva fast i en låg vägg med plywood.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag var på stan i Stockholm igår och letade efter rackstativ på musikaffärerna utan att hitta något först så var
jag pä 4sound på Folkungagatan och sen så var jag på 9 to 11even och dom rekomenderade mig till Deluxe music
uppe vid Fridhemsplan eftersom dom har studioprylar men en person där rekomenderade mig till Deltaco
men borde inte Luthman Scandinavia ha enklare rackstativ eller?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Luthman Scandinavia äger 4-sound så de sortimenten är lika.
ELFA har stativ, men de kostar en hel del. Ljudfirmor använder
rackstativ för slutsteg, ljudprocessorer m.m.

Kanske värt att kolla med någon i den branchen ?
 
Hej jag misstänker ljust att det är ett korskopplingsstativ som jag letar efter.

mvh Lasse sm0ydo
 
99kronors Ikea "Rasta" verkar ha utgått?
Men liknande träskivor i valfritt träslag kan hittas på närmaste byggmarknad, borra/skruva i furulist om du tycker rackskenor är dyra.
På tradera kan man nästan alltid hitta olika typer av rackskåp, skenor och 19"-lådor.
 
Jag var ute och titta i min skrotlåda och jag fann fyra st vinkelprofiler med stansade hål för korgmuttrar
dom hade jag totalt glömt bort sedan länge och det var nog meningen att dom skulle användas till något
projekt som inte vart av så nu är det bara att konstruera vidare.
Mvh Lasse sm0ydo
 
Ett litet tips för alla som letar efter rackprylar är Tradera, under Musik och studioutrustning brukar det ofta finnas 19" rackar och lådor av olika storlekar.

73 Kent SM7MMJ
 
Ljust dom här rackprofilerna ropade jag in på auktion på Tradera och profilerna kommer ifrån Backes ljudbyggeri ute på Ekerö
för några år sedan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Nästa fråga rackskruvar och korgmuttrar köper man det lämpligast på butiken i Elfa i Solna eller? Jag tycker att
det verkar att vara svindlande priser på sånt på musikbutikerna eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
"Korgmuttersats M5, M6, M8, M10" :eek: Jag har aldrig sett annat än M6 korgmutter användas!
Experterna i Lorry -Ja, man kan ju göra så, men det är ju inte rätt... :D
 
Last edited:
Ja det är som vanligt efter en del letandes på diverse hemsidor på internet så hamnar man på Ebay
där det mesta som man letar efter finns mer eller mindre långt bort.

mvh Lasse sm0ydo
 
M4 och M5 korgmuttrar förekommer i ljud- och PA-sammanhang, och man blir lika irriterad varje gång man stöter på en sådan :mad:
I "Datavärlden" är det ju som nämnt M6 som gäller rakt över och det finns ingen anledning att köpa något annat heller.

Conrad har påsar med både kvalitetsmuttrar och skruvar till en "vettig" peng men frakten kostar ju.. skruvar kan man ju alltid köpa på Biltema eller Jula om man inte har i junkboxen
http://www.conrad.se/Korgmuttrar-M6...nrad-swe&pi=973161&ci=SHOP_AREA_17182_0415134 (ps. montera inte muttrarna som på bilden, vrid de 90º istället...)

Tips: vill man ha en 4mm bananhona mot jord/chassie när man skall mäta så är det bara att dra i en sådan här i en korgmutter via en vanlig 6,4mm rundbricka, det får ju förstås vara metallrent ;)
http://www.conrad.se/Labhylsa-Anslu...nrad-swe&pi=733733&ci=SHOP_AREA_37528_0222221

Om grejorna skall vara lite svårsnodda så kan jag rekommendera dessa: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=886929&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box3
En kompis har en liten musikstudio och hade inbrott, de hade stulit effekter och preamps ur ett väggfast stativ som han hade allt monterat i,
han köpte sedermera nya prylar och skruvade fast, denna gång använda han Torx med stift.
När ryktet spred sig på byn att han fixat i ordning studion igen så dröjde det inte länge innan samma lirare gjorde nytt inbrott, men denna gång satt grejorna kvar :)
 
För de flesta blir det nog billigast att besöka Biltema och köpa satsen med korgmuttrar för en hundring. Behåll de 30 M6 korgmuttrarna och släng övriga dimensioner. Priset för M6 muttrarna blir då 3, 33 per st.
 
I den professionell ljud & ljusbranchen förekommer inget annat än M6 rackskruvar / muttrar.

M5 förekommer i skräprackar för hemstudios, hobbyutrustning och kvarterstrubadurer.
M4 i dessa sammanhang har jag inte ens hört talas om, fast å andra sidan har jag ju spenderat
25 år i proffsbranchen så det har nog gått mig lyckligt förbi.
 
Last edited:
I den professionell ljud & ljusbranchen förekommer inget annat än M6 rackskruvar / muttrar.

Det är just därför man svär över de förbannade M5 muttrarna, när man precis lyft in ett 20kg PA-steg i racket och har ena mungipan full med M6 skruvar så kommer det gärna okristliga ord ur den andra mungipan :)

edit: lägger till en bild på de busiga muttrarna :)
korgmuttrar.jpg
 
Last edited:
Jag kan en och annan av de ramsorna :)

Se där, fler som harvar runt med sådant tungt artilleri och jäklas ?
 
Back
Top