Köpa plasma eller LCD-TV?

SM0NOR

Well-Known Member
Halloj go vänner!,
Tänkte köpa en ny TV. Plasma är ju både billigare och har ofta bättre bild än LCD. Hur är de moderna plasmorna ur störningssynpunkt? Är de bättre än för att par år sedan? Är det riskfritt att köpa en plasma, eller är det att be om trubbel? Bättre att kanske gå på LCD?

73's de 0NOR
 
Jag har inte hört att nyare modeller av plasma skulle störa mindre, då det är plasmaurladdningarna som ger både bild och gniststörning. Ta med en liten handhållen MW-radio till butiken så hör du direkt hur de är och vilken som brusar minst.
Kollar man i tv-butiken idag finns nästan bara LED-TV(Lcd m LEDbacklight). LCD-TV(lcd m lysrörsbacklight) och Plasma-modellerna brukar stå på rea-avdelningen.
OLED-tv är ännu nytt och dyrt.
 
Last edited:
Om du vill ha bästa möjliga bild, så ger plasma mycket pang för pengarna. Då får du dock sämsta möjliga förutsättningar för att köra radio. Behöver jag säga att jag SÅLDE min plasma och ersatte den med LED-TV.

Vill hävda att idag finns det ingen helt konkret anledning till att ha plasma. Din XYL och ev barn kommer inte att märka plasmans djupa svärta på samma sätt som du. Men du kommer garanterat att märka plasman under helgerna när någon annan tittar på TV när du vill köra radio.

mvh
Kai
 
Det jag sett är att plasmorna drar betydlitgt mycket mera ström. Då det handlar om kontinuerliga effekter så märks det på elräkningen. Kanske kan vara värt att tänka på för oss amatörer som är sparsamma.
 
Hej!
Se även upp med led-tv!
Släpade hem en Grundig led-tv för något år sedan. Den lade en kraftig brusmatta över kortvågsbanden. Störkällan vet jag ej men kanske nätet?
Körde tillbaka tv'n och tog med mig en mottagare för att avlyssna störningarna från olika tv apparater.
Hittade snabbt en Grundig som hade ett aluminiumhölje som baksida och var väldigt tyst.
Råd kontrollera innan du köper.
Bästa 73
SM4ANQ/Ulf
 
Tack för alla svar. Det låter som att det blir LED. Även om jag också ser at att ANQ haft problem med LED. Förhoppningsvis tillhör det mer undantagen.
 
Har haft och har Philips LED 42 tum och numera 47 tum.
Inga tendenser till störningar överhuvudtaget.
 
Bytte för något år sedan ut en Panasonic 42" Plasma, inköpt 2006 och var då en riktig kanon TV, mot en LED. Det var något fantastiskt vad Plasman störde, blev nästan lite chockad av hur störnivån sjönk. Visst kostade det en del att köpa LED, idag tror jag inte de är tillnärmelsevis så dyra, men uj vad det var värt det.

Detta var innan jag flyttade från människobyn (Stockholm alltså ;) till det störningsfria paradiset Åre. Man hade ju en helt annan störningsnivå där nere och det mesta skyllde man ju lite allmänt på storstadens närhet. Att Plasma TV skulle stå för en 4-5 S-enheter störning lokalt hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig, men så var det i alla fall.

Johan / SA3BYC (numera lyckligt Qrm fri, både från egen TV och grannar ;)
 
Jag lät installera ny TV och satellitmottagare för några år sedan.
Kravet jag ställde till TV-handlaren var att om den störde min hobby så skulle montören få ta tillbaka allt.
Själva TV´n störde inte vid första provet men när den gamla antennsladden sattes in så blev det S9++ på radion.
Men montören tog bara ut den och fortsatte sin installation av parabolen med sin förstärkare. Men han använde sig av lite dyrare antennkabel, en dubbelskärmad koax. När han kopplade in den så var det stärningsfritt.
Jag provade med att rikta min 17-elementare rätt mot parabolen och provade med 200 W 144 MHz samt även några KV-band med 100 W. Inte ett flimmer på skärmen och inga störningar från min installation här inte.
Panasonic TX-P42CX3E Plasmatelevision och Canal Digital MPEG-4 HDTV-box.
Till saken hör också att att TV´n är kopplad till ett ojordat eluttag.
Lycka till i ditt val.
 
Last edited:
Back
Top