Köpa riggen från Tyskland

SM2WOR

Active Member
Jag har funderat på att köpa en Yaesu FT-950. Den kostar ungefär 17000 i Sverige men den går att få lös för ca 11500 i Tyskland (inklusive skatt/moms och tull). Frakten kommer visserligen till.
Men det som jag är lite bekymrad över är garantin. Både Sverige och Tyskland är ju med i EU och jag har hört att jag då ska kunna gå till Yaesu Sverige om jag behöver åberopa garantin.
Jag skulle tro att inga konsumentskyddslagar gäller när jag köper på Internet från Tyskland, men det kanske finns något EU-direktiv om sådana saker. Nån som vet? Vad gäller egentligen? :confused:

73 de SM2WOR/Bosse
 
Behöver du åberopa garantin får du nog skicka den tillbaka till Tyskland eller snällt betala för servicen, vet att så är fallet med Icom (tror jag sett Roy skriva nått om det tidigare). Det är väldigt få tillverkare som har den typen av garantier (biltillverkare är en iaf) EU har en massa bjäffs som ingen bryr sej om ialla fall, lågprio ärenden I Europadomstolen tar antagligen 5-10 år ;), så det går nog fortare att skicka tillbaka den :)
Och Roy ovan skall naturligtvis vara SM4FPD
 
Last edited:
Jag kanske får lita till det faktum att det är en Yaesu, dom går ju aldrig sönder... :)
Nej, allvarligt, det är kanske priset man får betala om man köper en rigg utomlands för 60-70% av priset här hemma... bortsett från att manualen är på något annat språk och sådant...
 
Det är ju sällan nya riggar går sönder och det går att returnera den för reparation men frakten till Tyskland är ganska dyr. Sedan beror det säkert på var du köper den, det finns en del mindre seriösa firmor i Tyskland.
 
Jag fick tips om thiecom.de.
Dom verkar ha bra priser, men det är lite svårt att bedöma hur seriösa dom är. Siten ser väl inte så fruktansvärt "proffsig" ut, men det behöver ju inte betyda nåt. Å andra sidan kan en bluffsite vara verkligt proffsigt gjord.
Men genom att jag fick dom rekommenderade tycker jag inte att det kan vara nån bluffirma.
Det märkliga med firman där är att jag mailade dom för en tid sedan och frågade om just garanti, returätt om den var trasig vid leverans m.m. och jag har då inte än fått något svar. Vill dom inte sälja eller vad?
:confused:
 
Last edited:
Jag fick tips om thiecom.de.
Dom verkar ha bra priser, men det är lite svårt att bedöma hur seriösa dom är. Siten ser väl inte så fruktansvärt "proffsig" ut, men det behöver ju inte betyda nåt. Å andra sidan kan en bluffsite vara verkligt proffsigt gjord.
Men genom att jag fick dom rekommenderade tycker jag inte att det kan vara nån bluffirma.
Det märkliga med firman där är att jag mailade dom för en tid sedan och frågade om just garanti, returätt om den var trasig vid leverans m.m. och jag har då inte än fått något svar. Vill dom inte sälja eller vad?
:confused:

Jag har handlat både från THIECOM och WIMO. WIMO är lite dyrare men mycket enklare att handla ifrån, snabb och svarar alltid på mail. THIECOM är lite långsam men det går ändå...

Samir, SM7VZX
 
Hej Bosse.
Visst kan du köpa en radio i Tyskland!

Hela meningen med EU är ju "Fri rörlighet för människor och varor"
Dvs att vi som konsumenter skall kunna handla från valfritt land i Europa och på så sätt utsätts nationella företag för hårdare konkurrens.
För oss i Konsumenter i Sverige där vi har lidit av vårt höga kostnadsläge är det här bra. För våra Radioförsäljare är det oftast dåligt.

Jag har kommit fram till följande erfarenheter när det gäller att handla på postorder inom Europa.

1 Du betalar moms i landet där varan säljs, för att få låg kostnad skall du handla i ett land där momsen är låg. Sverige har vad jag förstår en av de högsta moms satserna i Europa så det är inte svårt att hitta lägre moms.
England och Tyskland ligger på omkring 15-18% moms om jag kommer i håg korrekt. Eftersom vi ligger på 25% så kan du vinna en del pengar på att välja rätt land. Tror Danmark, Finland och Norge ligger betydligt högre.
Du behöver egentligen inte bry dig om att ta reda på det här eftersom säljarna anger pris inklusive moms, så du behöver bara hitta det lägsta priset.

2 Garanti och service ges av säljaren, du behöver returnera varan till säljaren om den skall lagas. Om säljaren sitter i Stockholm eller i Hamburg spelar ingen roll, annat än vilken adress du skall skriva på adresslappen och att frakten blir dyrare för längre transporter.

3 Många Europeiska länder har konsumentskydd, konsumentombudsmän etc. De kan hjälpa dig även om du inte bor i landet. De samarbetar i vissa fall också. Bäst är att försöka hitta leverantörer som är tillmötesgående så man slipper bråka med dem genom konsumentombudsmän.

4 Frakten av varan till dig kostar olika mycket från olika leverantörer och olika länders postbolag har olika priser. Tyskland är landet med billigast postgång till Sverige. Ett 20kg paket från Tyskland till Sverige kan kosta så lite som 18€. Jag har inte hittat något annat land med så låga priser. Att frakta 20kg inom Sverige kostar mer.

5 Betalning kan ske på olika sätt. De kostar dig olika mycket och har olika risker. Det verkar som EU skärpte kraven mot bankerna för ett år sedan för nu tar de inte mer än 10kr för en banköverföring mellan två konton och det gör att banköverföring nu är ett mycket bra betalsätt innom EU.
Kortbetalningar kostar inte dig något men handlaren förlorar nånstans mellan 0.5-3% så de är inte så glada för det, du förlorar oftast på en något sämre växlingskurs om du handlar med kreditkort men är å andra sidan mer skyddad för förlust. Paypal kostar mest, skyddet varierar.

Min egen lilla bedömning av vilket betalningssätt som är bästa är därför:
5.1 Banköverföring. Billigt, långsamt, riskfyllt, om säljaren blåser dig får du inga pengar tillbaka. Men här får du oftast också bästa växlingskursen.
5.2 Kredit/Debit kort. Snabbt, bra skydd. Dålig kurs.
5.3 PayPal. Snabbt, halvbra skydd, Mycket dålig kurs

6 Det behöver väga in dina behov och din vilja att ta risker när du väljer leverantör. Låt ingen annan med andra behov eller med vilja att ta högre/lägre risker övertala dig.
Att handla på postorder kan vara högre risk än att handla från butik.
Att handla från utlandet istället för i egna landet kan vara lite mer risk.

Jag anser att man inte skall ta en risk om man inte vinner något på det.
Vinner man åtskilliga tusenlappar så kan man ju vara mer benägen att riskera lite eventuellt strul vid tex. garanti ärenden etc men det är du som person som bestämmer vad du är bekväm med.


Jag själv handlade min Yeasu 857D i Tyskland, begagnad, på Ebay.
Den var använd 4 månader, pris 5000:- i original kartong.
Med andra ord, nästan som ny radio till halva nypriset i Sverige.
En annan person kanske hellre vill lägga lite mer pengar för tryggheten att handla inom landet och för att kunna prata Svenska med leverantören vid eventuella problem.
En tredje person handlar kanske hellre en ny radio från en känd leverantör i Tyskland tex Wimo, och får kanske betala någonting mittemellan säg 7000:-


Det är helt individuellt hur mycket risk man vill ta men jag vill uppmana alla som konsument att använda de fina möjligheterna som finns att handla inom EU.
Det är ju en avsikterna med att vi är med i EU, att vi som medborgare skall få fördelar av det, att företag blir konkurrensutsatta och blir tvingade att förhålls sig till anorlunda priser, service, kvalitet och kompetens i andra länder.
Det konkurrensutsätter även skattemyndigheter i de olika länderna så att de inte sätter för hög nationell moms då deras företag i så fall förlorar affärer till andra länder.

Till sist blir det ändå bara en gränsdragningsfråga men jag ser inte att det är sämre att handla något 50 mil söderut i Tyskland än 50 norrut i Stockholm om man är Skåning som jag.

Lycka till med riskbedömning och sparkalkyl och hoppas att du hittar en bra leverantör Bosse.
 
Last edited:
SM7PNV: Håller med dig på alla punkter. :)
Jag har kollat lite här och där och så småningom kommit fram till i stor sett det du skriver. Garantin är en sak mellan köparen och säljaren (affären) så ska man åberopa garanti så får man så vackert kontakta den affären där man köpte den och inte generalagenten i Sverige. Om man HAR nån garanti, det är inte lag på att det ska finnas, returrätt och sånt är däremot en annan sak . Generalagenten kan ju repa den, men då får man nog betala en del och det är upp till generalagenten (som vilken servicefirma som helst) hur mycket det ska kosta.
Köper man inom EU så är det priset som anges som gäller (om det är inklusive skatt). Köper man från icke-EU land så får man lägga på 25% moms. Visst kan man ha tur som du skriver genom att tullen "missar", men man ska nog inte räkna med det.
Men jag har inte bestämt mig för en FT-950 än... det finns andra riggar oxå... :)
73 de SM2WOR
 
MOMS
Enligt EU-reglerna skall egentligen moms beläggas i det land varan skall förbrukas. Man kan ju anta att det blir en härlig byråkratisk karusell att dra bort och lägga till momser på en liten småsak (relativt sett). Så det verkar som myndigheterna struntar i det och låter folk handla med ursprungslandets moms.
Det är såklart skilnad om man köper en bil t ex eller är ett företag som handlar.

TRANSPORT
Det är egendomligt att inrikes postporto i sverige tycks vara dyrare än utlandsporto från de flesta länder. Det finns firmor som gör massutskick i sverige från grannländerna pga portopriset.
 
Det priset som anges t.ex. hos thiecom.de är med tysk skatt/moms. Då vi bägge är med i EU så blir det priset jag betalar det som står angivet. Jag har visserligen sett att ibland skriver vissa siter priset utan skatt/moms, jag vet inte varför. Man drar alltså inte av någon moms och lägger på en annan moms inom EU. Är vi bägge med i EU så gäller priserna rakt av. (tysk moms/skatt)
Jag kan då inte förstå annat av detta. Länk till Tullverket.
Vad jag då kan förstå så blir det ingen moms på en rigg från Tyskland.
Om man handlar på Internet KAN det finnas vissa fall då det blir mer komplicerat. Ibland kan man komma till en site som är på svenska och ser ut att vara en svensk site på alla vis men det kan hända att försäljningen sker från icke-EU land. Då är man i en gråzon om vad som gäller egentligen, men det är en annan historia.
 
MOMS
Enligt EU-reglerna skall egentligen moms beläggas i det land varan skall förbrukas.
Jag har för mig att det du skriver bara gäller för företag.
Inte för svenska privatpersoner, där gäller ursprungslandets moms sats.
Dessutom har jag för mig att inte är en EU regel utan något som Svenska skatteverket har hittat på.

Hursomhelst, tror man kan bortse från allt detta och bara titta på priset inklusive moms som anges av säljaren.
 
Jag har för mig att det du skriver bara gäller för företag.
Inte för svenska privatpersoner, där gäller ursprungslandets moms sats.
Dessutom har jag för mig att inte är en EU regel utan något som Svenska skatteverket har hittat på.

Hursomhelst, tror man kan bortse från allt detta och bara titta på priset inklusive moms som anges av säljaren.
Japp, så har jag oxå fattat det.. eller rättare sagt, jag är säker på det...
 
Har ett utländskt EU-företag tillräckligt stor omsättning i Sverige (>100tkr?) skall de ta ut svensk moms.
72/73 de p-a
 
Grundprincipen är att det är brukarlandets moms som gäller.
Men jag tror vi har tur med att de flesta företag har liten omsättning.

"Om försäljningen till kunder som inte är momsregistrerade överstiger ett visst belopp (omsättningströskel) blir du skattskyldig för moms i det andra landet och måste momsregistrera dig där(och altså lägga på svensk moms). Varje EU-land har sitt eget tröskelvärde."
(detta är altså skrivet utifrån säljande partens perspektiv)

Det är skattemyndighetens uppgift att se till att skatter kommer in, själva samarbetet och bestämmelserna för hur och var skatten skall in är en EG-överenskommelse.

Jaha, hursomhelst har ni gjort mig köpsugen... :)
 
Har ett utländskt EU-företag tillräckligt stor omsättning i Sverige (>100tkr?) skall de ta ut svensk moms.
72/73 de p-a
Det verkar vara korrekt med att det finns ett tröskelvärde har jag upptäckt när jag har läst mer, fast jag inte trodde det från början... men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig...
Men det är 320000 kr som gäller...
 
Frågan är intressant, jag har till och med börjat fundera på att ta och göra mig omaket att flyga till London med RyanAir, och sedan ta hyrbil och åka till "Waters & Stanton" och köpa en FTM-350E direkt över disk, flygresan kostar mer eller mindre inget, riggen är 2300 kr billigare hos "Waters & Stanton" än på ex. "Mobinet" och det som då i praktiken kan dra iväg är hyrbilen.

Men frakten, om man skulle köpa den på det sättet är inte gratis, och den senare modellen tillåter inte att man kan ta en öl och planera inkopplingen, medan man sitter på flygplatsen... ;-)

// Christopher - SM7WYG
 
Eller varför inte surfa in på martin lynch, ML&S Martin Lynch and Sons Ltd , super snabb leverans och ngt billigare, då kan du sitta hemma i lugn och ro, ta ett par öl och planera både det ena och andra :)

Det gäller att ha koll på valutorna, i takt med att kronan stärks och pundet faller blir det ganska billigt att handla från England, kolla bara på Kenwood grejer.

Det spekuleras i att kronan kommer att bli ännu starkare under våren, fast kruxet är att ju mer man kollar, desto mer vill man ha ! :D
 
Back
Top