Köptips lödstation

SM0UXX

Well-Known Member
Jag har idag en Velleman lödstation som funkar hyfsat. Men snart börjar själva lödpennan falla samman, så istället för att köpa reservdelar till den tänkte jag byta upp mig.
Den ska användas till lite "allround" arbeten, men ett stort plus är om man kan löda SMD, och att det finns flera olika spetsar att byta mellan.

Naturligtvis finns det riktigt fina proffs-lödstationer på marknaden, men jag har lite mer av en hobbybudget, jag håller ju inte på och löder varje dag.
Å andra sidan så är t.ex. närmsta projektet filtermodifikation av FT-2000, så det kan vara värt att ha bra grejer när man ska rota runt i en sådan dyr radio :cool:

Dvs bra grejer för hobbybruk. Några tips?



(Vet att ämnet diskuterats i annan tråd, men jag startar ändå en ny istället för att skarva på en 7 år gammal diskussion)
 
Numera är alla CE-märkt elektronik lödd med blyfritt tenn vilket krånglar till det lite för hobbyisterna. Högre smältpunkt, mekaniskt känsligt, svårare att löda om och med tveksam åldersbeständighet.
Är en dyr apparat "smittad" med blyat hobbytenn är det inte säkert att en riktig verkstad ens vill reparera den.
Roy kan säkert bättre svara på regelkrånglet kring detta för certifierad verkstad. Får man ens ha Bly och RoHS-utrustning i samma rum? :D
Regelkrånglet får som vanligt skyllas på MP och EU :rolleyes:

ESR har en utmärkt artikel kring detta: http://esr.se/resonans/ESR Resonans 3 2011.pdf

Skaffar man bara sig kunskap först är det inte så svårt, men utan kunskap kan det bli dyrt. Att löda blyfritt med en antik lödkolv utan bra temperaturreglering blir skit.
 
Last edited:
Pb/ROHS-problematiken överlämnar jag med varm hand åt andra, men mitt råd angående lödstation är att välja en av ett känt och etablerat märke så att det går att få tag på spetsar/värmeelement/pennor och liknande om fem eller tio år.

Själv har jag en Weller från anno dazumal och en Ersa. Den senare köpt på Clas Ohlson då det fortfarande gick att få tag på tekniska saker där.
 
Jag har haft min Weller i närmare 30 år och det finns fortfarande ett stort utbud av lödspetsar och till och med torkdynor till den. Om den plötsligt skulle lägga av skulle jag med stor sannolikhet köpa en Weller igen. Tex WES51 annonseras för ca 100 dollar.

/Arne
 
Jag har också kört min Weller länge, sedan mitten på 80-talet.
Ha aldrig krånglat och som sagt, inga problem att skaffa nya lödspetsar.
Jag har några olika spetsar, varav en väldigt spetsig som funkar fint för ytmonterade kretsar.
// Åke
 
Jag tycker att du skall köpa en lödstation som du "trivs" med.
Det finns många olika märken men en som är etablerad på marknaden ger dig många fördelar när du skall komplettera den med nya spetsar o.s.v.

Summa sumarum; använd det du gillar!
 
Tackar för alla tips!
Blyfritt har jag kört med länge, så det är inga problem även med befintliga lödstationen (dock verkar tennet som används i kommersiell produktion - t.ex. i amatörradioburkar - ha en högre smältpunkt än det blyfria lödtennet man kan köpa allmänt i handeln).

Efter att ha kollat runt en del - och inte minst läst efter Åke och Arnes omdömen ovan - tror jag att det lutar åt en Weller. Det verkar vara det märke som det är lättast att hitta många olika spetsar till. Dessutom är spetsarna till många modeller jämförelsevis billiga, så den högre grundinvesteringen i stationen kanske sparas in efter några år ;-)

Tack igen för alla värdefulla tips!
 
Last edited:
Snåla inte när du köper "livstids" verktyg, det blir ofta mycket dyrare i slutändan!!

Vissa verktyg köper man bara en gång och då skall det vara "kvalitet" och inte leksaker.
 
Jag använder en Weller WSD81 med lite olika spetsar, dyr men du har den nästan livet ut.
Innan den hade jag en ERSA analog 60,
en mycket bra budgetstation, toppen för amatörbruk sålänge det inte är SMD.

Jag vill minnas att conrad.se har ERSA :)
 
Det kan finnas olika blyfria tennlod.
EU typer som vi har och det Amerikanska. Amerika har likande Rohs krav som EU. Några fakta vad gäller smälttemp och lödtemp har jag dock inte. Däremot kan de olika legeringarna ha olika negativa egenskaper.

Att det mycket väl kan finnas fusk, dvs att man användt gammalt blylegerat tennlod i CE märkta varor får vi utgå ifrån. Det kontrolleras ju inte. Därför kan man få uppfattningen att det inte är något problem att löda i blyfria konstruktioner.

Tillåtet är att göra reparationer med blylegerat tennlod, på äldre apparater som är byggda med blylegerat tennlod.

När det gäller riktigt blyfritt lod så kräver det högre temp för att smälta och väta bra.
det kan vara väldigt svårt, nästan omöjligt att löda bort och framför allt löda ur, rensa genomlpläterade hål med blyfritt lod, även att löda loss skärmplåtar.

Det är lätt gjort att "värma sönder" det blyfria lodet, det blir då kristallint och stenhårt. Det gäller att vara beslutsam och löda helst bara en gång, och då med högre temp, rätt verktyg tillräckligt med värme, dvs en loddebolt som inte säckar i temp.

Tennfläta och rejält med värme och hög temp, är en bra metod att snabbt och med en uppvärming snabbt få bort allt gammalt blyfritt lod. Göra rent så bra som möjligt med tennflätan. Man kan fukta tennflätan med flytande flusmedel avsedd för ändamålet, finns i ELFA, så "suger den" bättrre. tennflätan är en färskvara.

Tennfläta med flytande fluss är mitt bästa tips.

Det varnas för att löda med blylegerat tennlod och därmed blanda blyfritt med blyat lod.
Några fakta om dett har jag ej sett, bara lösryckta varningar, och mina experiment visar inget negativt, ännu, får se om en tid om lödningarna med blandat går sönder.

Med den högre temperaturen som krävs, och med risk för att det blyfria lodet kristalliseras och med risk för att folierna släpper just pga att man kladdar och värmer för mycket gäller att vara försiktig.
Att träna på skrotade saker är bra.

Just "mycket värme" och möjligen lite högre temp är viktigt.
Detta gör att jag ofta använder den gamla hederliga Weller TCP magnetostat, 370 grader med 6 mm spets. Genom stor massa och snabb reglering kallnar den inte i första taget.

Tänk på att om ni löder med gammalt blylegerat lod, kanske tio lödningar, och att radion eller bygget hamnar i naturen och sprider sitt bly. Så motsvarar det blymängden av ett enda hagel i en hagelpatron som skjuts ut över naturen. Nu vet jag inte hur många hagel det är i en hagelpatron men säkert hundratals, så först när naturen är full av slängd eleketronik med blylod kommer vi i närheten.
Farligt är ju oxo om banrnen suger och slickar på kretskorten i eleketroniken, de kan få i sig bly.
Ett enormt miljöproblem.....

Ironisk? jag?


de
Roy ÄffPeDeh
 
Lödningar, hagel eller batteripoler där blyet oxiderat är tåligt och ganska ofarligt att slicka på, däremot bör man inte låta barnen gnaga på nyfilade ooxiderade blybatteripoler...
 
Det är med bly osm med kvicksilver och kadmium,
Metaliskt så är det ingen fara.
FÖSRT när det blir biologiskt kopplat blir det farligt,
Då kan vi mata alla "biologiska Kmerer". :D
 
När det gäller lödkolv...
Har en ganska ny Weller MT1500 och en mycket gammal (30år)TCP 50W som fortfarande fungerar klanderfritt.

Jag föredrar en station med två kolvar.
En kan vara försedd med en liten spets och den andra med en lite större.
Att löda loss ytmonterade komponenter utan två lödkolvar är inte kul.

Blyfritt....
Försök rensa bort det blyfria med sugfläta så gott det går, kan kräva flytande flussmedel.
Löd sedan med blyat lod, fungerar hur bra som helst.

Vid omlödning av t.ex. ytmonterade komponenter förutsatt att dom är lödda med blyat lod......
Ta inte bort det gamla lodet utan tillsätt flussmedel så går det lätt.
Nytt lod skapar nya intermetaller som är skadliga för lödfogen på sikt.
OBS! det är inget fel på det gamla lodet förutsatt att det inte är utsatt för övertemperatur.

På jobbet har vi http://www.metcal.co/

Lödning med HF, ett absolut måste för en radioamatör:)

/Micke
 
Numera är alla CE-märkt elektronik lödd med blyfritt tenn vilket krånglar till det lite för hobbyisterna. Högre smältpunkt, mekaniskt känsligt, svårare att löda om och med tveksam åldersbeständighet.
Är en dyr apparat "smittad" med blyat hobbytenn är det inte säkert att en riktig verkstad ens vill reparera den.
Roy kan säkert bättre svara på regelkrånglet kring detta för certifierad verkstad. Får man ens ha Bly och RoHS-utrustning i samma rum? :D
Regelkrånglet får som vanligt skyllas på MP och EU :rolleyes:

ESR har en utmärkt artikel kring detta: http://esr.se/resonans/ESR Resonans 3 2011.pdf

Skaffar man bara sig kunskap först är det inte så svårt, men utan kunskap kan det bli dyrt. Att löda blyfritt med en antik lödkolv utan bra temperaturreglering blir skit.


Jag sitter på en arbetsplats där det görs produkter med både blyfritt och blyad (med dispens), dock ej på samma produkt, plats eller "bänk" men i skilda delar av lokaliteterna. Anledningen till dispens är det svenska importförbudet mot kadmium, då det saknas mindre miljöfarliga alternativ. RoHS-direktivet inom EU förbjuder lödning med bly som dock är på väg att fasas ut, så även på min arbetsplats.

Hemma med min 30 år gamla Weller är det 60/40 tenn så länge lagret med tenn räcker och det är mina egna prylar som jag har byggt/labbat med. Jag äger ingen plastradio eller köpeapparater med stickpropp som behöver lödas i....

Mitt råd, lägg en bra slant på bra grejer och du har glädje av lödstationen många många år framöver. Jag nämner inga fabrikat, men på jobbet används ESD-säkrade Weller stationer som fungerar klanderfritt... Vill du satsa på blyfritt, gör det gärna, men det krävs kunskap och övning. Det är inte svårt när man väl har lärt sig.
 
Last edited:
Back
Top