Kör amatörradio!

SM6POP

Foliehatt
Lite gnäll från min sida kanske piggar upp och Admin får flytta det till lämplig tråd om jag är på fel plats, men som komplement till resonemangen i vår grupp om S-meter, rörstationer, nya stationer, mätinstrument, antenner, vågutbredning, stickproppsamatörer, amatörradions storhetstid och allt annat är väl ändå att man någon gång mellan varven kör lite radio också, det är väl ändå grundidén med amatörradio.
Om alla här på forumet genomförde ett QSO för varje inlägg här så skulle det bli bra fart på banden inom landet.
Nu är jag själv inte QRV överallt 24/7 på långa vägar men min känsla är att flera av de som gärna skriver här och har mycket kunskap samt ofta starka synpunkter lyser med sin frånvaro på banden.
Liksom alla ungdomar som vi vill ska intressera sig för amatörradio befinner sig även alltså många från det gamla gardet av tilltänkta förebilder och mentorer just bara på nätet som det verkar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tittade lite i tråden Wintage Radionät där ämnet har stötts och blötts med bilder, ritningar och långa utläggningar om tekniken bakom våra galma stationer vilket i och för sig är intressant.
Problemet är att bland alla som varit med i diskussionerna på forumet dyker inte ens hälften upp när vi kör ringen på 80m.
Dessutom är jag och många här på forumet evigt trötta på det nedlådande sätt amatörer som inte fick sitt certifikat då det var telegrafikrav beskrivs.
Jag förstår inte varför Admin inte städar undan sådant.
Det är som man brukar säga i hockeysammanhang, det är lätt att spela hockey från läktaren.
 
Ja det var ett väldigt gnälligt inlägg tycker jag. Så att nämna amatörradions storhetstid som jag gjort med glimten i ögat är nu så fult och hotande för amatörradions fortsatta existens att det ropas på moderator och censur. Skämtar du? Håll min öl! Ja håll en hel back! :)

F n saknar jag antenn på 80 m eftersom jag tyckte att det inte fanns så mycket intressant att lyssna på. Har däremot en 40 m dipol på 28 m höjd och lyssnar regelbundet 4-5 timmar per dag och har gjort så sedan 60-talet. Mer aktiv förr dock. Ett och annat QSO blir det fortfarande på morsetelegrafi. Senaste tiden med min Viking Ranger II och en Drake R4B. Hör jag någon jag känner händer det att jag ropar och säger hej. Inom kort skall jag plocka fram min allra första amatörsändare som är kristallstyrd och med två transistorer 2N2102. Den byggdes 1968 i metallslöjden i skolan och går sedan dess på 80 mb. Tänkte linda några nya spolar och lägga om den till 40 m och köra lite telegrafi kring 7030 kHz. Med 3 W ut eller vad den nu kan ge så borde det gå fint. Ännu ett meningslöst projekt kan tyckas men huvudsaken man själv tycker det är kul.

Annars har du kanske rätt. De flesta som far runt på forumen är inte särskilt aktiva på radion. Av många skäl så klart. Samma om man kikar i klubbarnas medlemslistor. Några få är så aktiva att de någon gång märks på banden. Vi får nog försöka acceptera att folk har olika intressen och när det gäller allmänna tekniska diskussioner så är forum som detta nog bättre lämpat än att prata på radio på utsatt tid en gång i månaden.

Fördelen med forum kan vara att inlägg kan skrivas när som helst och sedan läsas av andra vid senare tillfälle. Den som vill kan svara eller lägga sig i diskussionen osv. Jag läser det mesta men håller inte med om allt som skrivs. Tycker inte heller att man behöver bli irriterad. Det som skrivs är ju bara ord i olika kombinationer. Oftast bara en redovisning av vad någon tycker eller anser. Detta är ett exempel på vad jag tycker. Får jag tycka som jag gör eller bör jag censureras? Kanske gå på omskolning för att bli mer PK?
 
Last edited:
Hehe, nu vet jag sedan tidigare diskussion vi haft att du har glimten i ögat och det var väl inte riktigt det jag syftade på när det gäller hur Admin skall hantera forumet men är du ändå frågande så kan du få ett exempel som du kanske minns trots att du inte skrivit det.
"Det är fortfarande något av en gåta varför både Televerket och SSA lät sig duperas att införa T-certifikatet. Man kände ju faktiskt till vilket sorts klientel som de tilltänkta nya amatörerna med få undantag tillhörde."
Ja, kanske har jag lite rätt ändå och jag blir sällan irriterad, det är ju bara ord som du skriver men när tonläget blir som exemplet ovan, och likande finns på fler ställen, så har man lite av en skylldighet att reagera tycker jag.
Även om jag mest blir förvånad och irriterad över hur folk kan uttrycka sig så finns de som tar illa vid sig av sådant och det måste man också ta hänsyn till och reagera på.
Det blir intressant om författaren till ovanstående text vill hoppa med här på en seriös diskussion om hur vi skall ha det här på HAM.
Hur som helst så ser jag fram emot att få dig i loggen och du kanske redan finns där, jag för av gammal vana papperslogg på allt jag kör så lite svårt att leta i den.
Jag hoppas också att fler kör radio istället för internet och att komma med på Rör-ringen är väl ett utmärkt forum för det.
Nu måste jag köra 2st QSO efter 2st inlägg här så jag inte behöver ransaka mig själv, jag gör ett allmännt anrop på 3,762MHz SSB så får vi se om någon svarar :)
 
Last edited:
Kan inte annat än att hålla med Bengt.

Det var ett "gnälligt inlägg", men avviker inte speciellt mycket på den tradition av "gnäll"
som har kännetecknat "T-certarna" sedan tidernas begynnelse. Man har ständigt lidit av någon form av
mindervärdeskomplex gentemot de som faktiskt behövt anstränga sig för att få sina certifikat.
Minns tydligt från mitten/slutet av 70-talet den utdragna debatten i QTC och klubbarna
där dessa förfasade sig över att SSA och Televerket inte gick dem tillmötes och gav tillgång till HF-banden.

QTC-redaktören SM3WB försökte hålla emot vilket i slutänden kostade honom hans redaktörskap.
Sedan har man flyttat fram sina positioner hela tiden. Det kulminerade i den kravlösa amatörradio
som rått sedan 2004, och som av någon anledning sedan varken resulterat i kvalitet eller kvantitet.

Det är jag som skrivit det citerade stycket, och jag står till 100% för detta. Anställda i "verket" som SM6APQ rapporterade uppåt
i organisationen vad de tilltänkta nya radioamatörerna rekryterades från, men trots detta valde man att gå vidare.

Något som sett i backspegeln är ganska obegripligt, med tanke på att Televerket då ännu tog kvalitetsfrågor på ett
visst allvar, och fortfarande var mån om vårt internationella anseende. Det som sedan hände 2004 kan nog skrivas upp helt
på "ointressets konto", man såg fram emot att slippa höra av radioamatörer i fortsättningen.

Detta är ett exempel på vad jag tycker. Får jag tycka som jag gör eller bör jag censureras? Kanske gå på omskolning för att bli mer PK?

Det finns en tradition inom amatörradion av "konformism" och aktivt undertryckande av avvikande meningar.
Vad detta beror på är ganska omtvistat, min egen teori är att mer eller mindre organiserad amatörradio traditionellt präglas av personligheter med mycket stort kontrollbehov samt bristande social kompetens vilka ogärna ser diskussioner som rör sig i vägar vilka inte följer den "huvudfåra" som de stakat ut.

Man drar sig då inte för "slag under bältet", minnesgoda erinrar sig de kampanjer mot ESR och min egen enkla person som SSA:s
ledande skikt ihop med web-redaktören iscensatte 2013 och 2015. Undrar ibland över vad som blivit följderna ifall jag följt min dåvarande
arbetsgivares juristers förslag att vidta rättsliga åtgärder mot de som försökte underminera både mitt personliga och yrkesmässiga rykte...

När mer sansade personer ser på amatörradion utifrån undrar de ibland, inte utan fog, "vad för ett sorts dårhus är detta?"
 
Last edited:
Det var ett "gnälligt inlägg", men avviker inte speciellt mycket på den tradition av "gnäll"
som har kännetecknat "T-certarna" sedan tidernas begynnelse. Man har ständigt lidit av någon form av
mindervärdeskomplex gentemot de som faktiskt behövt anstränga sig för att få sina certifikat.

Det är jag som skrivit det citerade stycket, och jag står till 100% för detta.

När mer sansade personer ser på amatörradion utifrån undrar de ibland, inte utan fog, "vad för ett sorts dårhus är detta?"
Jag får ge dig kredit AOM för att du är ärlig och står för dina åsikter vilka väldigt tydlig kom fram i ditt inlägg, inte så vanligt när det gäller en pricip som många tycker är högst olämplig på ett forum som detta där den absoluta majoriteten av deltagarna tillhör den gruppen du ser ned på.
Vi tycker uppenbart helt olika och jag har svårt att se någon av oss byta ståndpunkt så någon närmare diskussion om vem som har rätt eller fel känns helt överflödig.
Frågan är vad övriga forumdeltagare tycker om våra olika ståndpunkter och hur Admin ser på det hela.
Kanske får någon av oss backa och inte vädra sina principer i tid och otid, jag gör det gärna om andra tycker jag har fel, frågan är om du också tänker så?
 
"These are my principles, and if you do not like them
Well, I have others
"

- Groucho Marx
 
Hehe, nu vet jag sedan tidigare diskussion vi haft att du har glimten i ögat och det var väl inte riktigt det jag syftade på när det gäller hur Admin skall hantera forumet men är du ändå frågande så kan du få ett exempel som du kanske minns.
"Det är fortfarande något av en gåta varför både Televerket och SSA lät sig duperas att införa T-certifikatet. Man kände ju faktiskt till vilket sorts klientel som de tilltänkta nya amatörerna med få undantag tillhörde."

Jo jag har bra minne och det är i ärlighetens namn svårt att förneka att det även för mig var en stor gåta att Televerket och SSA lät sig duperas. Uttalandet som AOM gjorde(?) kopplar nog dels till en serie insändare i QTC men nog också till vad SM6APQ (SK) som arbetade på Televerkets tillsynsavdelning (eller vad den hette på den tiden) och tillsammans med polis jagade nämnda "klientel" (grupp av ostyriga radiopratare som inte respekterade Televerkets bestämmelser) på 27 MHz på 70-talet har berättat, dels här på HAM.SE men också i andra sammanhang. Vill man få mer kött på benen och få bättre förståelse för bakgrunden så finns det mycket skrivet om detta i 70-talets QTC.

Några av oss minns nog också diskussionerna på 80 m SSB som var minst sagt explosiva. Minns att någon av de mest uppskruvade här i SM7 försökte anordna en bussresa till regimen i SSA för att protestera. Jag var inte mer engagerad i detta spektakel på den tiden än som lyssnare på de upphetsade. Ja det var ett jävla liv i klartext och det var svårt att inte dra lite försiktigt på smilbanden.

Nu är vi väl alla olika känsliga för det skrivna ordet och tolkar saker och ting på olika sätt. Några är så känsliga, på gränsen till mental självsvängning, och läser in saker som inte skrivits alls. Jag tycker dock att alla bör få komma till tals och ju högre till tak ju bättre. Dock bör man så klart undvika direkta personpåhopp på namngivna personer så som är mer regel än undantag i våra slaskmedia och inte minst bland politikerna.

Hur som helst så ser jag fram emot att få dig i loggen och du kanske redan finns där, jag för av gammal vana papperslogg på allt jag kör så lite svårt att leta i den.

Jag loggar också på papper och hoppas vi kan få ett QSO en dag. :)
 
"These are my principles, and if you do not like them
Well, I have others
"

- Groucho Marx
Den har vi sett förut när det kommit kritik.

Några av oss minns nog också diskussionerna på 80 m SSB som var minst sagt explosiva. Minns att någon av de mest uppskruvade här i SM7 försökte anordna en bussresa till regimen i SSA för att protestera. Jag var inte mer engagerad i detta spektakel på den tiden än som lyssnare på de upphetsade. Ja det var ett jävla liv i klartext och det var svårt att inte dra lite försiktigt på smilbanden.
Jodå, jag minns själv vilket väsen det var.
Sedan är det skillnad på hur man uttrycker sig, som du skriver "att det är en gåta varför SSA lät sig duperas" vilket är helt ok tycker jag.
Vad som inte är ok är att uttrycka sig "Man kände ju faktiskt till vilket sorts klientel som de tilltänkta nya amatörerna med få undantag tillhörde." eller "den tradition av "gnäll" som har kännetecknat "T-certarna" sedan tidernas begynnelse. Man har ständigt lidit av någon form av mindervärdeskomplex gentemot de som faktiskt behövt anstränga sig för att få sina certifikat."
Jag kan se mellan fingrarna på sådant och hålla vad jag tycker för mig själv om det händer vid något tillfälle men här kan man läsa det på väldigt många ställen och då är man skyldig att reagera då det riktar sig mot många av dem som är med på forumet.
Det är helt ok om du försvarar AOM men jag vet att även du inte tycker det är helt ok att uttrycka sig så.
Jag har svårt att se dig EQL skriva på det sättet.
En kommertar från Admin vore intressant.
Vi hörs på banden EQL och jag skall titta igenom pappersloggen om jag ser dig.
 
Last edited:
Det är helt ok att du försvarar AOM men jag vet att även du inte tycker det är helt ok och jag har svårt att se dig uttrycka dig på det sättet.

Jag försvara AOMs rätt att delge sina egna personliga åsikter. Vissa av dessa sammanfaller med både dina och mina medan andra kanske ligger i gråzonen och några få utanför vad jag och du skulle ha skrivit. Om man gräver i det jag själv skrivit i gamla inlägg så går det att plocka ut lösryckta citat ur sitt sammanhang som ev ligger nära i de AOM skrivit. Om så är fallet så är det väl ärligast att man står för vad som skrivits. Det som skrevs gällde då i den contexten och möjligen kan åsikterna ha förändrats sedan dess om nu mer fakta tillkommit och som ger anledning till att revidera sin uppfattning. Mer problematiskt är det med folk som skriver en massa lögnaktig smörja utan koppling till verkligeheten och riktat mot person och sedan inte har råg i ryggen att stå för sina uttalanden. Eller sådana som inte klarar att hålla isär sak och person.
 
Lite gnäll piggar alltid upp en diskussion, på ett forum amatörer emellan eller i en riksdagsdebatt. Nu tar vi ut svängarna och lite nålstick i midjan får vi ta. - Skulle admin anmärka så görs det. - Vi är bara människor och det är gått nog. Och hörs vi på våra frekvensband, så är det 73 och på genhör. - Jag lyssnar just nu på en station , 28.430 Mhz, som jag inte blir klok på, stark som fan är denne.

/Sven.
 
Det finns nog åtskilliga radioamatörer som skulle sluta en "Gleichschaltung" av det slag som förekommer hos
SSA där man efter bästa förmåga ofta strävat att undertrycka debatt och diskussioner, till sitt hjärta.

Dock är jag av meningen att denna inställning säger mer om de inblandades egna "världsbilder" än något annat.
Allting blir lättare att handskas med i en komplicerad och motsägelsefull omvärld när man har serverats "färdigtuggade åsikter"...
 
Vi har ju en person på andra sidan Atlanten och som har sina väderkvarnar att "fightas"! Vilka handskar denne nu tar till återstår att se. - En sån värld vi lever i . - Elektriska stolen används väl fortfarande?

/Sven.
 
”Om alla här på forumet genomförde ett QSO för varje inlägg här så skulle det bli bra fart på banden inom landet.”

Qso’n är det inte alltid jag får några men ropa brukar jag göra.
I helgen som gick…glömt vilken dag…när contestelendet vart i full gång låg det en tysk på 3761.
Han skavde illa på 3762 men jag tyckte han marginaliserades mkt ifall jag lade mej på 3762.3 kHz.
Med reducerad effekt gjorde jag…tror 2st hojtande varpå en sm4 förbarmade sej till sist.
Det gick inge vidare så på ren chans gick vi till 3765. Där vart dock upptaget så vi hoppa tebax fast den här gången till 3762.5kHz.
Min röst tog slut efter 20min så jag gick därifrån.
Ngn timme senare upptäckte jag sm6pop m.fl på samma frekvens - den enda freq på hela 80m bandet där det surrade svenska stationer mitt inne bland allt oväsen på bandet. De va lite kul…att jag vart skyldig till.

Jag saknar liknande freq på 40m där svenska stationer passar. Jag har periodvis försökt med lokala järngänget men det är svårt att enas.

Det händer jag faktiskt träffar de jag haft vilda debatter på div forum med. Antingen eye-ball eller på banden. Tonen då brukar vara en helt annan och betydligt trevligare än den under stundom hätska stämningen det kan vara textledes.
Fler qso’n alltså !! Några 5/9 rapporter får ni dock inte av mej ^^

Vi har utmaningar med att hålla hobbyn vid liv ändå och därför är det onödigt att vi skall bråka inbördes.
Min Autism gör dock att jag ser saker väldigt svart eller vitt och har inte alltid förmågan att läsa ’mellan raderna’ eller förstå när ngt skrivs med glimt i ögat osv. Jag har lärt mej att snarare skaka av mej saker jag finner stötande på forum med: ’säkert bara jag som uppfattar detta negativt’ och skiter i att svara på det så slipper det bli fel.
 
Det finns nog åtskilliga radioamatörer som skulle sluta en "Gleichschaltung" av det slag som förekommer hos
SSA där man efter bästa förmåga ofta strävat att undertrycka debatt och diskussioner, till sitt hjärta.

Dock är jag av meningen att denna inställning säger mer om de inblandades egna "världsbilder" än något annat.
Allting blir lättare att handskas med i en komplicerad och motsägelsefull omvärld när man har serverats "färdigtuggade åsikter"...
Där håller jag delvis med dig AOM och rätten att uttrycka sina åsikter är grundlagsskyddat.
Utan dem som rakt och ärligt framför sina åsikter blir utvecklingen haltande men i det här fallet är det ett slag i luften då det knappast blir som du vill, det är svårt att backa historien, åtminstone nu för tiden.
Lite som i början av1900-talet då AM-modulation var amatörradion död och den har dött många gånger, när buggen kom, när SSB kom, när halvledarna kom, när Packet kom, när T-certet kom, när FT8 kom, när SDR kom och så vidare.
Jag tror tyvärr att de som har synpunkter på historien kring amatörradio kan skrika sig hesa utan att det ändrar något så ett tips är kanske att lägga energin på annat som påverkar i den önskade riktningen, kanske mentorskap till de stackars amatörer från 27MHz som virrar runt på bandet utan kunskap, mening eller mål.
Förlåt min ironi.
Jag tycker man skall reflektera över vad som är ett lämpligt sätt att yttrycka sina åsikter på.
Du och alla vi andra är på ett forum på grund av vårt intresse för amatörradio och är det där lämpligt att yttrycka sig på det sättet du gör när du beskriver den grupp av amatörer som är en överväldigande majoritet här som ett "klientel" med "mindervärdeskomplex", alla dragna över en kam, något du uppenbarligen helst slapp på banden?
Bättre kan du, det är jag övertygad om.
 
Jag hade ju inte kunnat föreställa mig, att den här hobbyn hade sådana inbyggda spänningar, när jag återupptog verksamheten.

Jag knep ju mitt amatörcert "i förbifarten" när jag ändå kommit igenom Sjöbefälsskolans telegrafistubildning och passade på medan jag ännu hade Morsekunskaperna kvar. Sen blev det inte mycket QSO-ande, av ekonomiska- och familjeskäl; en Ra200 på vinden är inte helt idealiskt, och annat krävde mer närvaro. Men jag har ändå på nåt sätt en tanke om att jag är (var?) betrodd att vara radiooperatör under seriösa förhållanden, inte en renodlad dilettant, alltså.

Många år därefter gick jag med i Hemvärnet, som signalist och upptäckte där att det finns rätt mycket intressant kring detta med radiokommunikation. Eftersom ekonomi och tid numera tillåter mer sammanhållna lekperioder, har jag återupptagit hobbyn.

Jag har alltså ingen sorts ingenjörsexamen eller annan högnivåutbildning inom området, men anser mig ändå begripa en del av hur man håller den magiska röken på plats och hur man får ut lite energi i "etern". Och hämtar in den... Och hur en radiomotttagare fungerar, även om den har en totalt okalibrerad S-meter.

Mitt intresse ligger på läsbarhetsfrågor; hur låter man, hur låter motstationen, skulle vi kunna utväxla ett komplicerat meddelande, är förbindelsen stabil etc, inte så mycket på att få många QSO eller nå exotiska platser - alla har väl sin specialitet. Men jag är totalt handikappad när det gäller "kallprat". På telefoni kan jag vara artig, men att "chatta" med nån via telegrafi lirar inte alls. Ett handikapp sedan grundutbildningen, kan jag tro.

Men jag vill ändå se mig som en riktig radioamatör. Troligen finns det väl ännu en viss tillväxt och några nya i leken, som, liksom jag, inte har all den djupa tekniska förståelsen och utbildning/examen, men har ett ärligt intresse för vad som låter sig göra med tillgänglig teknik. Det kan finnas ett intresse hos dessa att delta här, för att fråga och lära sig, och för att berätta om sin verksamhet, i stort eller smått. Det är då en viss risk, att när tonen blir såpass "rå men (förhoppningsvis) hjärtlig", som den plägar bli här ibland, att man kanske som ny helt enkelt släpper forumet. Det vore synd; även lite fåniga frågor kan ha en intressant bakgrund och leder måhända till en intressant diskussion.

Tyvärr är det ibland en del svepande och kategoriska uttalanden som hamnar i blickfånget, snarare än den grundläggande frågeställningen. Jag drar mig till minnes -med lätta rysningar- de diskussioner som kunde uppstå på forum för HiFi-intresserade, där man lätt kunde bli idiotförklarad om man hävdade att en kabel bara kan ha kända elektriska egenskaper (L, R, C) och inte bidra till välljudet genom nån speciell ormoljekomponent ibyggd i själva ledarmaterialet, som inte gick att mäta upp med kända metoder. Det var närmast som att häda, att hävda att ljudåtergivning skulle vara ett fysikaliskt förlopp som kunde beräknas... Men det blev ju en del "livliga" trådar, kan man säga.
 
Jag har alltså ingen sorts ingenjörsexamen eller annan högnivåutbildning inom området, men anser mig ändå begripa en del av hur man håller den magiska röken på plats och hur man får ut lite energi i "etern". Och hämtar in den... Och hur en radiomotttagare fungerar, även om den har en totalt okalibrerad S-meter.

Samma här. Jag har inte heller någon högre utbildning i radio- och elektronik utan är helt självlärd inom området. Har klarat mig bra ändå och gräver gärna ner mig i detaljerna i ett projekt mer för att det är intressant än för att det behövs eller ens är nödvändigt. Det mesta som byggts genom åren har byggts för att det är kul, spännande eller bara en påhittad utmaning på något sätt. Sällan för att det verkligen behövs.

I början av karriären som en helt nollställd tonåring noterade jag att motstånd kunde brännas och ibland brinna upp. Samma sak med transformatorer. Det kunde bero på att motstånden var för klena eller strömmen för hög fick jag veta av de som visste mer. Senare under gymnasietiden lärde jag mig att räkna med Ohms och Joules lagar, Sinus och Cosinus m m på räknesticka och med Tefymas tabellverk. Det ena efter det andra fick sin förklaring.

Ett av intressena inom hobbyn är mätteknik och mätmetoder. Ett annat är svagsignalkommunikation med låga effekter i mikrowattområdet. Telegrafi har stått i centrum och analog teknik med rör värmer. Dock har germaniumtransistorer, TTL-logik och moderna ting som uPc och Arduino ingått i projekten från tid till annan.

För mig känns det därför naturligt att justera såväl S-metern som uteffektmetern till korrekta utslag även om det i många fall helt saknar praktisk betydelse. Inser det men men men... :)
 
Last edited:
Som ganska ny amatör jämfört många andra så är jag inte ett dugg intresserad av samla QSOn. Jag är mer intresserad av att bygga och mäta på mina byggen och diskutera tekniken. Det är därför jag läser detta forum. Jag har därför fortfarande efter 6-7 år som amatör inte ett enda loggat QSO. Å andra sidan vill jag ha frekvensutrymme att utföra mina experiment på så därför skulle jag kunna tänka mig att "aktivera banden" för bidra till att visa användning av dem. Lite på samma sätt som jag uppmanar de som gillar maltwhisky att stödköpa sherry.

Så därför jag är lite kluven till vad jag ska säga, för att en del av dem som ger mig de djupaste tekniska insikterna här på forumet är också de (EQL, AOM) som också tar varenda chans att tjata om elit, cw-krav, stickproppsamatörer i varenda tråd de hittar en tangent i. Det är tröttsamt.
Ni kan väl ändå hålla er i specifika trådar för ändamålet. Se det som en övning i trafikdisciplin fast tillämpat på internetforum. Jag vet att ni kan klara det.

Inser också att detta inlägg inte bidrar till fler QSOn.
 
Så därför jag är lite kluven till vad jag ska säga, för att en del av dem som ger mig de djupaste tekniska insikterna här på forumet är också de (EQL, AOM) som också tar varenda chans att tjata om elit, cw-krav, stickproppsamatörer i varenda tråd de hittar en tangent i.

Tack tack men jag tjatar nog inte om "elit, cw-krav, stickproppsamatörer" här på forumet. Gör jag verkligen det? Kanske har jag blivit senil och inte minns? Hemska tanke. Dock har det varit väldigt mycket tjat om telegraftangenter och telegrafi. :)
 
Citat: "Det finns en tradition inom amatörradion av "konformism" och aktivt undertryckande av avvikande meningar."
Det här gäller inte bara Amatörradio, utan det mesta i vårt samhälle. Endast en (1) korrekt åsikt får finnas. Alla andra åsikter och de som (vågar) uttala dessa, ska med alla medel smutskastas. Varför kan vi (nordbor) inte acceptera att det kan finnas olika synpunkter?
 
Back
Top