SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Nja, inget personligt, jag menar bara att man inte nödvändigtvis behöver/måste ta åt sig all smörja som skrivs som om det vore ämnat personligt i syfte att förminska eller jävlas. Du liksom jag har under ett helt liv skaffat oss en viss mängd kunskaper och erfarenheter inom våra respektive intresseområden. Vi vet också att vi har helt olika skolutbildning i botten, olika förutsättningar och fallenhet för att lära, olika synsätt på allt och olika motiv för att syssla med radio inom olika nischer. Vi kom in i hobbyn på olika sätt . Men det viktigaste att inse är att de erfarenheter och den kunskapsnivå vi defakto, ofta genom hårt och enträget arbete, samlat på oss inte på något sätt kan påverkas pga att någon - vem som helst - påstår eller anser att vi kan mindre än vi faktiskt gör eller är mindre värda för att vi intresserar oss för olika saker osv. Jag är själv helt trygg i att uppleva att jag inom vissa snäva områden är mycket duktig och inom andra områden är hopplöst okunnig. Det finns områden som jag inte är intresserad av alls och därför inte ägnat en minut åt att förkovra mig i. Varför skulle jag det om ämnet är ointressant - för mig? Om då någon har ont av min totala okunskap till den milda grad att det är störande så kan det rimligen inte vara mitt problem. Bättre då att låta den personen behålla sina åsikter och vill denne sedan repetera sina uppfattningar med jämna mellanrum så kan jag antingen välja att läsa en gång till eller låta bli att läsa. Inget att hetsa upp sig över tycker jag.
Många av mina bästa radiovänner har T-cert, några har inget cert alls och det finns så klart dom som kan mycket mer än jag kan t o m inom några av mina favoritområden och som har betydligt högre utbildning än mig detta trots att de inte kan ett enda tecken telegrafi. Inte för allt smör i Småland skulle de slösa bort en minut på att lära sig telegrafi heller och inte ser de någon nytta med sådant pipande. Inte ens en telegraftangent som utställningsföremål äger de och intresset för radiorör och gammal analog radioteknik är under nollstrecket. Skulle jag kassera sådana vänner och i så fall på vilka grunder?
Det går att skriva mer om man vill och har lust...
Många av mina bästa radiovänner har T-cert, några har inget cert alls och det finns så klart dom som kan mycket mer än jag kan t o m inom några av mina favoritområden och som har betydligt högre utbildning än mig detta trots att de inte kan ett enda tecken telegrafi. Inte för allt smör i Småland skulle de slösa bort en minut på att lära sig telegrafi heller och inte ser de någon nytta med sådant pipande. Inte ens en telegraftangent som utställningsföremål äger de och intresset för radiorör och gammal analog radioteknik är under nollstrecket. Skulle jag kassera sådana vänner och i så fall på vilka grunder?
Det går att skriva mer om man vill och har lust...