SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Är du genuint intresserad föreslår jag att du intervjuar både SM5PHU och SM7EQL, jag är övertygad om att du får veta mer än du önskar.
Funderar på om jag liksom du orkar en runda till.
Så här sett i backspegeln när krutröken lagt sig så var det mycket ineffektivt arbete som skulle kunna slutföras ganska snabbt om man bara koncentrerat sig på saken och några få tongivande personer med uttalat kontrollbehov och politiska arbetsmetoder sansat sig 10 dB.
PTS hade inbjudit SSA, ESR och FRO att i en s k samverkansgrupp tillsammans arbeta fram nya krav- och provfrågor för amatörradiocertifikat i Sverige baserat på de internationella specifikationerna enligt CEPT T/R 61-02. PTS var huvudman och sammankallande i projektet.
SSA hävdade att de dåvarande kraven, utbildningsmaterielen och den s k speciella provfrågebanken i SSAs regi som fanns redan uppfyllde CEPT vilket PTS inte höll med om. ESR lobbade för att närma sig de internationella kraven som skulle innebära en ökad bredd och djup av utbildningen. Jag minns att arbetsgruppen för ESR redan när projektet påbörjades var på det klara med att det inte skulle vara möjligt att nå ända fram till CEPT-nivån men att det viktiga var att nivån i alla fall kunde höjas några snäpp för att på ett bättre sätt spegla andra länders certifikatskrav och i förlängningen säkerställa att myndigheterna skulle uppfatta att vi radioamatörer har den kompetens och kunskap som krävs för att hantera våra radiosändare så att de inte orsakar skadlig störning på andra radiotjänster. SSA hade helt annan uppfattning mer kopplad till medlemsantal och lobbade för sin sak.
Sedan samverkansgruppen havererat och PTS bestämt sig för att ta över projektet för att slutföra det i egen regi så tog myndigheten fram en ny provfrågebank med betydligt större bredd och djup som enligt min uppfattning låg långt över den nivå som vi i ESR trodde skulle vara möjlig att få till. Som underlag för PTS slutförande fanns ett ganska digert arbetsmateriel som ESR ställde till PTS fria förfogande och som diarefördes på myndigheten. Så redan här kan man väl säga att ESR kunde känna sig nöjda med slutresultatet.
Kontentan av detta blev att SSAs dåvarande utbildningsmateriel som med internationella mått mätt närmast motsvarade de novis-certifikat som finns i flera länder inte längre räckte till. För att lösa det problemet startade SSA ett projekt som gick ut på att revidera KONCEPT för radioamatörcertifikat som nu är klar och enligt min uppfattning ligger på en nivå långt över vad jag i min vildaste fantasi trodde skulle vara möjligt att få till.
Visserligen är det nog en liten bit kvar till t ex de tyska certifikatkraven men jämfört med SSAs ursprungliga läromedel och provfrågebank är det en rejäl kvalitetshöjning som PTS initierade och bevisligen har ju SSA rättat in sig i ledet. Sett med mina ögon blev slutresultatet jättebra och vi kan förslagsvis dra streck i debatten här.