Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En mycket vacker bild.På tal om Standard Radio ST-450. Den hör vackra bilden har florerat på några olika telegrafist forum och facebook.
Minns tydligt från mitten/slutet av 70-talet den utdragna debatten i QTC och klubbarna
där dessa förfasade sig över att SSA och Televerket inte gick dem tillmötes och gav tillgång till HF-banden.
QTC-redaktören SM3WB försökte hålla emot vilket i slutänden kostade honom hans redaktörskap.
Man drar sig då inte för "slag under bältet", minnesgoda erinrar sig de kampanjer mot ESR och min egen enkla person som SSA:s
ledande skikt ihop med web-redaktören iscensatte 2013 och 2015. Undrar ibland över vad som blivit följderna ifall jag följt min dåvarande
arbetsgivares juristers förslag att vidta rättsliga åtgärder mot de som försökte underminera både mitt personliga och yrkesmässiga rykte...
Det här kan närmast beskrivas som "första halvlek" i en utdragen "match" mellan de som förespråkade kvantitet inom amatörradion och den minoritet som i stället strävade efter att upprätthålla kvaliteten.ntressant!
Vad var tvisten egentligen om?
Varför ville vissa radioamtörer inte att vi skulle få tillgång till HF-banden?
Är/var det ett dåligt beslut (så här i backspegeln), och vad skulle man man gjort annorlunda?
De snart fem decennierna av kravsänkningar har varken skapat fler, bättre eller yngre radioamatörer, snarare tvärt om.
Hade kvaliteten uppehållits, hade vi sannolikt kunnat undgå att amatörradions ställning försämrats radikalt hos myndigheterna, med början redan under 1980-talets första år, för att sedan kulminera under 2012 och 2015.
Även nyfiken på bakgrunden och historien bakom detta.
Vad handle saken om då 2013 och 2015?
Vad blev du anklagd/förtalad om?
Vad var det för kampanj som SSA förde?
Vilka saker har försämrats hos myndigheterna för oss radioamatörer? Har vi fått band indragna pga. att vi inte skött oss korrekt?
Eller kanske t o m några sekler så SSA får mer tid för sin historierevision.Ämnet är fortfarande svårt infekterat och jag påstår att det ännu är omöjligt att göra en rekapitulation utan att röra upp sådant som bör ligga still ännu i några decennier.
Alltsammans är idag gammal skåpmat. En del av oss minns säkert att det stormade en hel del både runt examinationerna för nya radioamatörer samt kring SSM:s kartläggning av EMF vid amatörradioinstallationer. Stormarna var hätska och tyvärr polariserade kring personer och organisationer istället för att koncentrera intresset på det faktiska innehållet. Som SM5PHU skriver så bidrog SSA med synpunkter, dessvärre skiljer sig våra hågkomster kring om det var produktivt eller kontraproduktivt.
Summa summarum blev stormskadorna kännbara, för samtliga inblandade personer och organisationer, samt även för inblandade myndigheters syn på amatörradio.
Ämnet är fortfarande svårt infekterat och jag påstår att det ännu är omöjligt att göra en rekapitulation utan att röra upp sådant som bör ligga still ännu i några decennier. Så, släpp det här nu. Jag orkar inte en gång till
Om du kollar på några trådar här, så tror jag du kommer att inse, att det nog inte finns nåt "som inte får diskuteras". Däremot är väl personangrepp och alltför våldsamma avvikelser från ämnesområdet (allltså, forumets, inte resp tråds...) inte välsedda.Ber om ursäkt. Är precis nyexad amatör, men väldigt intresserad av teknikhistoria. Därav att det är naturligt för mig att vara nyfiken på den historiska kontexten inom svensk amatörradio, och inte minst SSA, när jag läser den här typen av trådar.
Ber om ursäkt om jag trampat in på några ömma tår och "förbjudet område" som inte får diskuteras. Detta var inte min avsikt.
Om du kollar på några trådar här, så tror jag du kommer att inse, att det nog inte finns nåt "som inte får diskuteras". Däremot är väl personangrepp och alltför våldsamma avvikelser från ämnesområdet (allltså, forumets, inte resp tråds...) inte välsedda.
Jag nöjer mig med att bekräfta riktigheten i den sakbeskrivning som AOM redovisat i de senaste inläggen.