Köra Remote på klubbstation ?

sm6nzb

Well-Known Member
Hej
På en av klubbarna jag är med i diskuteras just nu om möjligheten att köra Remote.

Jag tycker mig se två falanger:
De som, som jag, menar att man har frontpanelen till en IC-706
i sin bostad och använder klubbens QTH med förhoppningsvis bättre antenner och högre än hemma.

Dels de som kör med "avancerad" rig och dator med flera fönster med information av olika slag.

Idealet måste ju vara att alla medlemmar kan utnyttja Remote utan stora kostnader....

Fråga: Hur gör ni på er klubb ?

/ Tommy
 
Hej Tommy,

Ta ett snack med SK3BG i Sundsvall. De kör sedan i höstas en Flexradio som klubbstation. De har haft ett antal utbildning-/tränings kvällar för medlemmar som vill utnyttja radion. Man samordnar tillträde till radion genom en Skype grupp. Stationen är anpassad för remote med automatisk antennswitch och möjlighet att styra rotorn till deras beam.

Flex lösningen är väldigt enkel att realisera och programvaran är bara att ladda ner gratis. En dator och någon sorts head-set eller mikrofon och högtalare till datorn och man är i luften.

Lycka till med ert klubb projekt! Är övertygad om att den här utvecklingen är något som gaggnar klubbverksamheten och man kan ju utnyttja gemensamma tillgångar i antenner och utrustning på ett helt annat sätt än om man måste vara fysiskt på klubbstationen.

Johan
v DL 3, Åre
 
Hej Tommy!
Jag har satt upp en remote station på mitt fritids-QTH. Vi är nu 9 användare. Alla använder K3 radio. Interface är burkarna från Remoterig. Antennväxel (med 10 antenner) och rotorstyrning har jag också köpt från Remoterig. Kör mobilt internet i fritidshuset. Det fungerar utmärkt. Vi har kört i 8 år nu med den här lösningen. Vill någon köra anmäler man det på Skypegruppen. När någon kör tutar det upptaget. Det är bara en person åt gången som kan köra radion.

Jag har också en extra SDR RX uppmonterad 3 km ute i skogen där det inte finns några störningar. Den RX:en kan man använda oberoende om någon annan använder huvudradion.

Det hela får spänning från batterier och som laddas av solpanel. Även där har jag en mobilinternet uppkoppling. Den här lösningen är extra bra när häststängsel körs i byn och vi vill köra 80 och 160. Jag har testat Flex och ICOM riggar. Det funkar också. Men vi valde att använda K3 eftersom de flesta hade K3 eller skaffade ett billigare alternativ med K3 noll. Hör gärna av dig om du vill veta mer.

73 de Tore SM0DZB
 
Last edited:
Möjlig förbindelse är en begränsande faktor och ert val bör bland annat vara grundat på vilken hastighet ni kan få från ert remote QTH.
 
Hej! Det krävs inte så hög hastighet. runt 50 ms i uppkoppling. Det krävs inte mycket bredband. Jag har kört på Telias ADSL och det går bra också. Just nu kör jag på TELE2.
Men det kan vara bra att kolla förbindelsen. HI! 73 de Tore SM0DZB
 
50millisekunder, Du kanske syftar på 50 Mb/s? Det är inga hastigheter som du kommer upp i om du har ADSL och långa teleledningar.
Det kanske inte heller är möjligt att få en pålitlig mobilförbindelse i det tänkta QTH:et.
 
Hej! Det jag syftade på är uppkopplingstiden/svarstiden. Hos mig ligger den på 25- 30 ms Men det duger med 50 ms. Det går bra att köra ADSL med 2 Mbits/s På min mobila TELE 2 lösning har jag runt 8 Mbits/s ner och upp. Det räcker med god marginal. Det kritiska är uppkopplings/svarstiden. Är den för lång kan det bli lite hackigt.
73 de Tore SM0DZB/SM0T
 
Hej! Till Tommy och andra. Man bör ju välja billiga lösningar som du Tommy skriver då är det lättare att få bra tillgänglighet för flera användare.

På radiosidan kan man få tag på en beg. K3 med hyfsade filter för runt 15 k kronor. En frontpanel till den = K3 noll kostar idag ny 700 usd.plus frakt tull och moms. En ICOM 706 med cw filter på beg marknaden ligger ju runt 5000 k pengar. Och då har man en sämre radio. Och alla måste köpa en sådan radio.

Men det finns flera lösningar. Jag körde med dator på både radiosidan och kontroll/remotesidan. Då behöver man bara en radio och remoteanvändarna kan köra via hemdatorn. det finns bra fungerande program för de flesta moderna transceivrar. Flera av programmen är gratis eller man får betala en lågavgift.
Lycka till!
73 de Tore SM0DZB/SM0T
 
Hejsan,
Som Tore skriver så finns jättebra och billiga lösningar om man kan tänka sig att ha en dator på radiosidan.
Jag använder mig själv av RemoteHams.com program, när jag vill köra mig "egen" station om jag är borta eller ute.
Men det går också att använda en Andriod mobil, om man inte har sin bärbara PC tillgänglig.
Med en kraftfull dator på clientsidan går det utmärkt att köra CW med manipulator ansluten till en USB eller RS232 port.
Jag styr min K3:a, Antennrotor, PA och Antennväxel utan problem.

Flex konceptet är ju utmärkt, men än så länge har vi inte fått till det på SK3BG, så att det går att köra CW via manipulator
om man är fjärruppkopplad, och då är ingen lösning som duger åt mig ( som kör 90 % telegrafi).
Ryktena säger dock att det finns lösningar på gång...

73 Classe SM3GSK
 
Nja laggning är mest irriterande om den inte är konstant utan flukturerar väldigt mycket vilket kan hända med just mobilt bredband. Det är inte alla platser där du kan få tillförlitlig förbindelse med mobilt bredband. Själv har jag "tur" och har 30 - 50 Mb/s med ganska konstant lagg på runt 40ms på mitt remote QTH.
 
Bara för att krångla till det ännu mer för dig så kommer jag snart starta min remote station baserad på RPi i båda ändar. Efter många om och men så har systemet nu blivit klart.

RPi som sagt i båda ändar, Softether så man kan tunnla sig genom CGN/NAT-444. rig styrningen är baserad på Hamlib så det ska teoretisk gå att använda de riggar som stöds av det paketet. En egenutvecklad front med VFO ratt, 2x20 tecken display och ett antal switchar för att styra riggen.

Man kan styra 3 stycken remote RF-switchar, av den typen som säljs av Clas Ohlsson och Kjell&co. samt styra 3 DC switchar.
CW stöds, men ingen bugg den får man ansluta själv lokalt. Audio körs via Parole som är baserat på Opus.

Målet är att det ska vara uppkopplat och klart i Påsk.


Kommer skriva mer om det i den tråd om detta som pågått en längre tid. Ville bara nämna det då din svaghet för RPi är känd här på forumet, Tommy.
 
Möjligt, men jag bor så nära masten att jag får full signalstyrka med inbyggda antennen, har ingen aning om hur den fungerar. Det är en Huawei B593.


Men det är ett bra tips för de som behöver arbeta med att få till en god överföring från sitt QTH!
 
Hej Det krävs inte så stor #bandbredd# för att köra remote radio. Kör man via dator dator krävs det mer för då ligger sidan uppe hela tiden. men det räcker med ca 1 till 2 Mbits/ s det viktiga är uppkopplingstiden den bör inte överstiga 50. Kolla uppkopplingen med Bredbanskollen.Lycka till. 73 de Tore SM0DZB/SM0T
 
Min lösning bygger på en RPi vid riggen och windows klient hemma plus en hemmabyggd "Pod" med VFO-ratt och 8 tryckknappar för att styra riggen manuellt.

- "Podden" är idag baserad på en Arduino Uno och alla knappar är konfigurerbara.
- Ljudet hanteras av Mumble!
- Några led håller koll vilken vfo som är den aktiva och om split är inkopplad!
- Gränssnittet är helt och hållet baserat på Kenwoods API vilket Elecraft använder sig av.
- CW skickas som ascii, genererat från tangentbord och manipulatorn!
- För övriga styrningar använder jag mig av Mosquito MQTT och Node-Red.

Riggen borträknad så ligger totalkostnaden för allt under 1000-lappen!

Tankar framöver:

Basera "KPod" på ex en NodeMcu ESP8266 eller flera och därmed göra den trådlös och batteridriven!
Att flytta logiken till radiosidan och utnyttja MQTT för kommunikation vilket eliminerar behovet av VPN o dyl.
Genom att logikern finns på radiosidan kan ovanstående "Pod" och en display utgöra en helt trådlös client som även blir oberoende av vilken rigg det sitter på serversidan!
NodeMcu ESP8266 för en trådlös antennväxel.

Kanske inte direkt en klubblösning rakt på!
Allt beror ju på vilken kostnad användarna är intresserad att lägga på möjligheten att kunna köra remote.
 
Oavsett lösning så kan man komma undan med betydligt mindre överföringshastighet. Även dator till dator kan optimeras, tror att min PC<->PC lösning "drog" < 50 kBps under körning.
Den nya lösningen med RPi komme t.o.m dra mindre bandbredd framför allt för att jag använder Parole(Opus) för audioöverföringen.
Den vanligaste lösningen med RemoteRigs grejor drar väl inte heller så mycket bandbredd.

Har haft fördröjningar betydligt större än 50ms utan problem men det kräver att man ställer in buffrar med mera så det blir hanterbart, men det är klart att möjligheten till high speed CW med QSK faller bort då.
 
Hej Visst det går att hitta många lösningar. När jag körde dator dator/dator använde jag ett särskilt ljudprogram Pciophone. Det kräver nästan ingenting. Men databilden vill ha bandbredd.

Jag föredrar Remoterig lådorna för då kan man lämna allt knappade på datorn. Kör man dator så måste man se till att stänga av all uppdatering. I annat fall riskerar man att det hela stannar upp. Det kan kosta en del extra resor för återstart. F.Ö. har man inte tid med datorbilder när man kör radio. Det tar för lång tid och då är dx:et borta eller om man kör test är det för krångligt att hela tiden använda datorn för både uppkoppling och att köra loggprogrammet samtidigt.

Men har man gott om tid och gillar extra resor så kör dator dator! HI!
73 de Tore SM0T
 
Antal sätt man kan utforma ett PC<->PC system är många, jag behövde bara titta på remote datorn för göra vissa justeringar annars var den bara server för program i lokala datorn så ingen grafisk info behövde överföras i normalfallet.
Bara man har kunskaper nog att utforma systemet driftsäkert så behövs inte heller så många resor, tror jag behövde starta om systemet 2 gånger under 3 års tid.
 
Last edited:
Back
Top