Komma igång på 10Ghz

Fredde

New Member
Skulle vilja komma igång på 10GHz
så skulle vara taksam för tips och ideer om utrustning.
Och var man får tag i dom

mvh Fredrik Öberg SM2XBN
 

sm0lcb

Well-Known Member
Hej,

Det finns flera tillverkare av 10G prylar men de flesta använder nog något
från DB6NT (www.db6nt.de). Hans transverter get 200mW men rekomenderar
att man har ett PA på 2-5W beroende på vad man vill spendera i kronor.
Billigt är det inte... Antenn bör vara en parabol på 60cm men upp till 90cm går
bra om man har bra rotor. En valigt 60cm parabol eller offset parabol är bra start.
Matare till parabol kan t.ex vara en ringfeed som kan köpas från DD7MH. Även
paraboler finns ju att köpa men det brukar ju ligga lite satellitantenner här och
där så den saken brukar inte vara problemet.
http://www.dd7mh.de/ring.html

Så tex
- DB6NT transverter 10G-144M
- DB6NT PA 2-5W
- Parabolantenn offset 60cm med ringfeed matare

Lycka till med bygget så hoppas man kunna köra SM2 snart på 3cm...

de ULF/sm0lcb resp sm7lcb
 

sm0lcb

Well-Known Member
Kul att någon försöker göra något. Misstänker dock att priset kommer att ligga högt.
250W ERP är inte mycket om man har 60cm parabol (min 30dB) vilket ger 0.25W ur
effektsteget. Alltid något att börja med. Men för att få mer valuta av 3cm bör man up
till 5W/10W plus antennen viket get 5kW/10kW. Fast då börjar det kosta också...
Om man vill bygga med DB6NT så kostar det men det är tämligen enkelt att bygga
fast det är ju en tröskel som man lätt snubblar vid.

Hoppas flera kommer igång på mikrovåg... 10GHz rekommenderas.
På 1.3G är aktiviteten mycket god och på 2.4G stigande.

de ULF/SM0LCB (SM7LCB)
 

SM4FPD

Well-Known Member
Det vore kul om du kunde berätta mer om 10 GHz Ulf.
Vågutbredning, räckvidder, fenomen, aktivitet, ja frågorna är många?
Vilket trafiksätt kör man?
 

sm0lcb

Well-Known Member
Hej,

Det finns mycket kul på 10GHz.

Tropoöppningar, regnscatter och flygplansreflektioner.

Troporekordet för mig är en G-stn på mer än 1000 km.
Regnscatter är DL-stn på mer än 700 km.
Flygplansreflektion är SM3BEI på mer än 500 km.

Allt med 5W och 60cm parabol.

Mer kan du hitta på min hemsida http://sm7lcb.shacknet.nu
Titta under SM7LCB där det finns länkar till loggböcker, statistik och
kanske roligas av allt en massa ljudklipp från en del kul QSO på
23cm och 3cm.

Viktigt att kolla för att lyckas är
http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
http://www.on4kst.com ett måste (MW chaten).
http://home.hccnet.nl/uffe.noucha för radarkartor (regnscatter).
http://www.pilotmagazinet.se/radar.asp# för flygkartor (flygplansreflektion).
och så DX-kluster.

Det är bara att skaffa prylar t.ex. DB6NT (kostar men fungerar).

Väl mött på 3cm de ULF/SM0LCB (SM7LCB)
 

SM7WSJ

Well-Known Member
sm0lcb said:
Hej,

Det finns mycket kul på 10GHz.

Tropoöppningar, regnscatter och flygplansreflektioner.

Troporekordet för mig är en G-stn på mer än 1000 km.
Regnscatter är DL-stn på mer än 700 km.
Flygplansreflektion är SM3BEI på mer än 500 km.

Allt med 5W och 60cm parabol.

Mer kan du hitta på min hemsida http://sm7lcb.shacknet.nu
Titta under SM7LCB där det finns länkar till loggböcker, statistik och
kanske roligas av allt en massa ljudklipp från en del kul QSO på
23cm och 3cm.

Viktigt att kolla för att lyckas är
http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
http://www.on4kst.com ett måste (MW chaten).
http://home.hccnet.nl/uffe.noucha för radarkartor (regnscatter).
http://www.pilotmagazinet.se/radar.asp# för flygkartor (flygplansreflektion).
och så DX-kluster.

Det är bara att skaffa prylar t.ex. DB6NT (kostar men fungerar).

Väl mött på 3cm de ULF/SM0LCB (SM7LCB)

Hej Ulf!

Intressant med flygplansreflektioner och jag brukar roa mig på 432mhz med någon beacon och Spectran för att följa passager (ser doppler).

Hur gör ni när ni kör mot flygplan? tittar ni tex på linköpingsradarn och väljer ett plan som är mittemellan stationerna eller går det även följa ett plan som flyger längs med?.

Flygplan och regnscatter är det som lockar mig mest upp till 3cm och det blir nästa steg så fort min 23cm anläggning är klar.

73 Håkan SM7WSJ
 

sm0lcb

Well-Known Member
Hej igen,

Nja så enkelt är det kanske inte men i princip. Man kollar Linköpingskartan och
när man ser möjligt/möjliga flygplan på hög höjd och gärna store flygplan då är
det värt att prova. Kartan ger en indikation till möjligheter. Syns inga flygplan så
är den inte värt att prova.

Fllygplansreflektioner är mycket vanliga även på 2m och 70cm. Troligt är att många
kontakter på 500-700km är flygplan även på de här banden.

Du frågade om moder en gång. Det mesta är på CW följt av SSB. Det finns även
lite FM (kanske speciellt vid regnscatter).

73 de ULF/SM0LCB (SM7LCB)
 

SM0AOM

Well-Known Member
Den primära aktiviteten på 10 GHz EME är på CW.

Moder som JT65 är ännu inte avpassade för de former av spridning av signalerna
som förekommer på 10 GHz, utan manuellt avkodad CW är det som gäller.
Månytan sprider de reflekterade signalerna påtagligt, och Dopplerskiftet kan uppgå till 10-tals kHz.

För att göra en användbar station brukar c:a 20 W sändareffekt i matningspunkten, 2 m parabol samt en mottagare med bättre än 1 dB NF anses vara nödvändigt.

Det ställs mycket höga krav på antennens riktningsnoggrannhet, det räcker med
fel på bråkdelar av grader för att försämra systemet påtagligt.

VK3UM har gjort ett mycket användbart program för att beräkna systemkraven för en EME-station.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Top