Komponentfattig "rörsändare"

Nu har jag gjort lite initiala tester med "minium loss pad-metoden" men jag vade av olika orsaker att göra testerna på två stycken BN43-7051-kärnor lindade för 1:4 impedanstransformering.

Med två paralella 115 Ohms-motstånd och ett 174 Ohms i serie tror jag mig ha lyckats få till en rätt acceptabel minimum loss pad för resistiv impedans-matchning av 200 Ohm och med ett varv primärt och 2 varv sekundärt verkar jag ha en förlust på ca 0.6dB vilket i mitt fall med ca 6 Watt uteffekt från radion ger en förlust på ca 0,8 Watt

Jag gjorde även mätningar på samma storlek av kärna men med 2 resp 4 varv men redan där började den sjunka i frekvens varför jag valt att inte ta med den.

bn43-7051_s21.png
 

Attachments

  • bn43_7051-1-2.txt
    9,6 KB · Views: 4
Eftersom jag håller på och försöker konstruera och mäta på en 1:4 tänket jag höra ifall någon sitter på lite 86,6 Ohms motstånd. Det verkar fullt möjligt att göra en through calibration som nollar ut en minimum loss pad för impedanstransformering från 50 till 200 Ohm. Farnell har men det är lite bökigt att beställa som privatperson och electrokit hade inte 86,6 Ohm när jag letade lite.

https://se.farnell.com/vishay/mrs25000c8669fct00/res-86r6-1-600mw-axial-metal-film/dp/9470387

pi_att_11.44db.PNG
 
Eftersom jag håller på och försöker konstruera och mäta på en 1:4 tänket jag höra ifall någon sitter på lite 86,6 Ohms motstånd. Det verkar fullt möjligt att göra en through calibration som nollar ut en minimum loss pad för impedanstransformering från 50 till 200 Ohm. Farnell har men det är lite bökigt att beställa som privatperson och electrokit hade inte 86,6 Ohm när jag letade lite.

https://se.farnell.com/vishay/mrs25000c8669fct00/res-86r6-1-600mw-axial-metal-film/dp/9470387

View attachment 11157

Det borde väl inte vara så svårt att parallellkoppla sig dit, tre 270-ohms motstånd (i den nedre delen av toleransområdet) till exempel? :)
 
Kan du inte bara justera referensnivån i din VNA så du kompenserar för paddens teoretiska dämpning? Det ser ut som du gjorde så i mätningen i förra inlägget. Sen är 0,6 dB loss hög dämpning. Borde nog hamnat närmare 0,2 dB med en 4:1 transformator.

För att minimera mätfelen så kan man löda ihop två fysiskt likadana minimum loss paddar kopplade rygg mot rygg och efter vanlig kalibrering mäta upp totala dämpningen i de två paddarna delat med två. Då kan du också se om dämpningen är konstant över ett större frekvensområde eller minskar med ökad frekvens som ofta är fallet vid högre dämptal där strö- och parallellkapacitanserna börjar påverka.

Om du gör en through calibration pad så nollar du även ut paddens ev frekvensberoende som kan vara olik den som 50-200 ohm padden har i verkligheten. Lätt att mäta men nästan omöjligt att kalibrera och mäta "rätt" när vi talar om tiondels dB hit och dit.
 
Last edited:
Kan du inte bara justera referensnivån i din VNA så du kompenserar för paddens teoretiska dämpning? Det ser ut som du gjorde så i mätningen i förra inlägget. Sen är 0,6 dB loss hög dämpning. Borde nog hamnat närmare 0,2 dB med en 4:1 transformator.

För att minimera mätfelen så kan man löda ihop två fysiskt likadana minimum loss paddar kopplade rygg mot rygg och efter vanlig kalibrering mäta upp totala dämpningen i de två paddarna delat med två. Då kan du också se om dämpningen är konstant över ett större frekvensområde eller minskar med ökad frekvens som ofta är fallet vid högre dämptal där strö- och parallellkapacitanserna börjar påverka.

Om du gör en through calibration pad så nollar du även ut paddens ev frekvensberoende som kan vara olik den som 50-200 ohm padden har i verkligheten. Lätt att mäta men nästan omöjligt att kalibrera och mäta "rätt" när vi talar om tiondels dB hit och dit.
Det stämmer att jag angav en dämpsats på 11.47dB för att få ett värde som förhoppningsvis stämmer någorlunda överens med verkligheten.

Huruvida 0,6dB är mycket eller inte låter jag vara osagt men borde inte en såpass stor kärna som en BNxx-7051 kunna hantera en knapp watt i förlust? För jag antar att förlusten huvudsakligen hamnar i kärnmaterialet eller tänker jag fel?

BN43-7051
 
Jag 86,6Ohm ytmonterade i 1206, dvs stora för att vara ytmonterade. Jag kan skicka en remsa ifall intresse finns.
 
1701810761424.png

Anledningen till de 0,6 dB kan primärt sökas i att det uppstått en läckinduktans i serie med lindningarna.
Denna beror i sin tur på att fluxkopplingen mellan lindningarna inte är perfekt, så att kopplingsfaktorn inte blir = 1.

En return loss på 10 dB medför en reflektionsförlust av 0,4-0,5 dB ungefär, som får läggas till kärnförlusterna,
vilka är runt 0,2 dB vid dessa frekvenser och den magnetisering som en 4:1 impedansomsättning ger.

Vid större impedansomsättningar blir både läckinduktanser, kopparförluster och kärnförluster högr
 
Back
Top