Konsten att förbruka fritiden (på ett bra sätt)

SM7SJR

Moonbouncer
Staff member
Hej alla,

Jag tänkte mig presentera lite idéer och projekt som förbrukar min tid (och en del tid för mina kompisar). Varför ska jag göra det då kan man undra? Tja kanske mest för att det kan inspirera någon annan till att komma igång med det där man tänkt sig men drar sig lite för eller rentav för att få lite kritik eller idéer av andra hur man kan göra saker bättre eller annorlunda. Det här kan bli en lång tråd (om jag orkar).

Hur som helst nedan följer lite info om mitt senaste projekt. Det är en array bestående av 4st 12-el yagis för 2m, som G0KSC kallar för LFA ultra och 8st 12el yagis för 70cm från M2. Alla antennerna är monterade för horisontell polarisation och sitter ca 32 m över marken. Och de 16st 3el för 2m som sitter längs masten har suttit där en god stund, så det är ett gammalt projekt! :)

1730744357336.png

Från början var det inte meningen att jag skulle bygga arrayen med elevering, eftersom det så klart inte är optimalt för t.ex EME-köra att montera 70-antenner inne i 2m-stacken, Men så tänkta jag att ähh va tusan det är väl lika bra att bygga med elevering i alla fall, när "man ändå är igång". To be continued...

Och här är en blid med lite utsikt... Vi har lite vindkraft här i byn som ni ser i bakgrunden. 2 av 70-antennerna är med på bild.

1730745487860.png

Innan någon säger nåt om det så kan jag säga att de buntband jag sätter runt koaxarna inte dras åt speciellt hårt. Men BiItemas eltejp duger tyvärr inte som enda kabelfixering. Stackningskablaget är gjort av LMR400 och runt rotorn sitter det LMR400UF (ultra flexible) för att kunna överleva ett antal rörelser under livstiden.

Får se om jag fortsätter tråden här eller bygger den på egna hemsidan framöver, jag tänkte publicera lite byggbilder bland annat.

Du kommer att uppskatta eleveringen även för t ex Aurora och även för att minska markbruset kanske mest på 432. Min elevering som jag har främst för aurora var trasig några månader förra året, och under tiden jag funderade på hur jag skulle fixa ny hävarm saknade jag eleveringen mycket. Jag hörde dig igår förmiddag när du körde nån, men sedan inte mer.

Hälsningar
/Jan

Du kommer att uppskatta eleveringen även för t ex Aurora och även för att minska markbruset kanske mest på 432. Min elevering som jag har främst för aurora var trasig några månader förra året, och under tiden jag funderade på hur jag skulle fixa ny hävarm saknade jag eleveringen mycket. Jag hörde dig igår förmiddag när du körde nån, men sedan inte mer.

Hälsningar
/Jan
TNX Jan. Jag var ganska sporadiskt QRV igår så jag missade nog många, men men jag får väl ta ett steg i taget.

Snyggt bygge Björn!
Fina EME ekon från dig på 70 cm så det verkar onekligen fungera med 70 antennerna inuti 2 m stacken! Det finns mycket fördomar och förståsigpåare om denna montering som i de flesta fall saknar vetenskapliga fakta. Jag har själv prövat flera olika konfigurationer kring det och även gjort en del simuleringar. Har du provat EME på 2 m? Bör väll fungera kanon med dessa 2m yagis om din lokala brusnivå är någorlunda rimlig, vilket jag misstänker att den är på ditt QTH
73 de Stig

Elevering rekommenderas varmt som Jan -HFI föreslår. I mitt fall fast, ca 10 grader. Man tappar möjligtvis litet signal men S/N blir betydligt bättre. Trots uselt QTH och massor av RFI gick det hyfsat på senaste NAC144. 9 EL LFA och ca 200W.

Attachments

• GXV-Mast.jpg
    GXV-Mast.jpg
    107,4 KB · Views: 17
Snyggt bygge Björn!
Fina EME ekon från dig på 70 cm så det verkar onekligen fungera med 70 antennerna inuti 2 m stacken! Det finns mycket fördomar och förståsigpåare om denna montering som i de flesta fall saknar vetenskapliga fakta. Jag har själv prövat flera olika konfigurationer kring det och även gjort en del simuleringar. Har du provat EME på 2 m? Bör väll fungera kanon med dessa 2m yagis om din lokala brusnivå är någorlunda rimlig, vilket jag misstänker att den är på ditt QTH
73 de Stig
Hej Stig, och tack,

Kul att köra dig på 70/eme. Jag körde lite sporadiskt i ARRLs eme-test. Mest för att testa lite och trimma in grejorna. Jag körde väl ett 10tal QSO cirka, per band 2m resp 70cm. Jag är rätt nöjd med hur det fungerade, men det är en del finlir kvar. Bl.a. måste jag sätta dit ngn "pinne" tväsrsöver mellan rören till 70 antennerna och spänna rören med en staglina (på baksidan), för 70-antennerna börjar ibland att oscillera, och det vill man ju som bekant helst undvika.
Jag måste också fixa PWM styrning till AZ-rotorn. Kör nu på 10V för att det inte ska bli för stor hävkraft när hela schabraket ska stanna, men om man då vid t.ex. en NAC-test ska runt ett halvt varv så hinner man nästan laga till en trerätters-meny innan antennen pekar däråt man vill (känns det som i allla fall).

Last edited:
Så här kan det se ut när jag kör lite MS på 2m. Thetis programvara ansluten till en Apache Labs rig med dubbla mottagare.
RX1 med MSHV programvaran till vänster lyssnar på 4x12el och RX2 till höger lyssnar på 8x3el stackade vertikalt. Lite skoj med "stereo" och dubbla antennsystem.
Detta är en screenshot efter att Quadrantidernas "meteoritregn" lugnat ner sig... under tiden skuren råder är det betydligt mer ös. Jag själv är inte så aktiv på 360/MSK144 längre, men jag lyssnar mycket.

Attachments

• 1735991055451.png
    1735991055451.png
    2 MB · Views: 13
Last edited:
Tänk vad MS har utvecklats sedan, 1983 när jag körde MS en säsong. Jag tror jag byggde en minnesbugg som klarade CW i 1000-takt. Jag minns tydligt att jag gjorde en audio-up-converter, kanske efter ritning från Jan-Martin LA8AK (SK). Jag spelade in på en kassettbandspelare som jag byggt om och klarade en skillnad mellan inspelningshastighet och uppspelningshastighet på 10:1. Jag byggde efter eget huvud en listig (tyckte jag då) regulator för motorn, som byggde på ett begrepp jag precis lärt mig på gymnasiet. (Hette det mot-EMK?) Fungerade UFB!

Men att sitta en hel natt och lyssna efter pingar och burstar var lite ... jobbigare än jag tyckte var roligt, så det blev nog bara en eller möjligen två säsonger.

Tack till två halmstadamatörer som lärde upp mig. SM6AFH Thomas var en av dem. Hmmm. Den andra måste ha varit SM6EOC.

Haha jag känner igen det där.
Första trevande försöken vi gjorde på MS var väl kanske 89 eller 90. SM7THS och jag skeddade så vi hade en hel natt full med sked. 1 timmes sked om jag inte missminner mig.
Vi hade ingen uptoneconverter på det kassettdäck vi använde för inspelning så max 1000takt kunde vi ta emot. Jag köpte en Cmos Superkeyer II från Idiom press, så vi kunde nyckla "hur fort som helst". Samma keyer har jag kvar och använder än idag.
Vi fortsatte till EME och tyckte det var jättekul så det har blivit många sömnlösa nätter och lyssning på brus, mycket mycket brus! :)

Igenkänningsfaktorn är stor här också men kanske 10 år tidigare i slutet på 70 och början på 80 med modifierad kassettbandspelare och programmerbar keyer upp till 1000 takt. Det blir hög nostalgifaktor. Senaste året några enstaka QSOn bara inte samma utmaning längre

Nu kollade jag mina gamla loggar och jag får lov att rätta mig själv. -93 körde vi våra första MS-qso, först i logen var en HB9a på CW.
Men påståendet om mycket brus stämmer! :D

Jag hade planer på minnesbug i mitten av 80-talet, men fick se att priset för en 6809-baserad speldator Dragon32 var ungefär samma som komponenterna till minnesbuggen så blev en sån istället. Det blev frågor vid köpet om jag verkligen behövde schemat på datorn för 50 kr extra... Schemat finns kvar. Bandspelaren blev med hastighetsjustering med negativ resistans i styrkretsen. Med motorn roterande några varv per sekund fortstatte den i samma hastighet med fingret på remskivan. TS-700 blev av med AM, det läget användes istället för CW med BFO dragen ett par kHz.

TX funkade bra upp till åtminstone 1500 lpm, begränsat av filtret för nyckling i sändaren. Jag skrev ett Basic-program för att skriva in text i ett av 2 minnesareor i taget och en handassemblerad snutt som triggades av en extern klocka på avbrottsingången i printerporten. Snutten kopierade minnesadressen till printerutgången där en bit nycklade sändaren, och en annan bit markerade slut på meddelandet och nollställde adressräknaren. Några tiotal QSO kördes, men konstaterade bara att det för det mesta fungerade. Så min tid med CW-MS blev inte så lång.

Datorn fick även ett program för att rita en kurva på skärmen med valbar tid per pixel och medelvärdesbildning av inspänning på en joystick-port med 5 bitar, eller var det 6? LF från radion likriktades till den, och med lämplig tid fick jag 8 - 10 timmar kurva. Med antennen mot norr och RX på LA2VHF fick jag bra koll på norrsken.

I slutet av 80-talet slutade datorn fungera. Lite felsökning gjord men den är inte igång än, 35 år senare. Fast den finns kvar i källaren...

/Jan

Jag ångrar min försäljning av mina Amiiga 500, ABC80, Sinclair spectrum - datorer. Men då tänkte jag att va ska jag med dom till? Jag köpte mig ju en 486DX33 med monitor för 14000kr så allt annat i datorväg vart tvungen att säljas. Dumt.

Mitt inköp av en Idiom Press CMOS super keyer II var nog ändå ett av de bättre (bästa?) inköpen jag gjort. Dom tillverkas inte längre...

CW på MS va väldigt kul. I synnerhet när jag senare köpte en DTR och kunde både RXa och nyckla i 2500LPM utan problem. DTRen sålde jag, undrar om man kan köpa tillbaka den? Hmm

Jag sprang på en Idiom Press bugg i höstas vid JP61-expeditionen nära Älvdalen. SM4DIG:s hade slutat fungera så jag fick med den för att se om nåt gick att göra. Visade sig att ingången på processorn för långa var nerlastad till 1,7 V när övriga var nära batterispänningen 4,5V. De lyfts av ett motstånd på 15 k så jag provade shunta det med 4k7 som råkade ligga på bordet, och med det funkade buggen igen. Och jag måste säga det är den bästa bugg jag provat, den slår den inbyggda i TS-2000 med hästlängder. Det gick köra fort utan att det blev fel. Jag körde nån vecka med den, men nu har Sven fått tillbaks den. Nu kör jag min gamla Harlösa mekaniska bugg igen.
/Jan

Inom ett par veckor blir det ett litet lyft av ovanstående 2m/70cm array. Ska dit med ett riktigt flänslager som stödlager då mitt amatörradio-stödlager packat ihop verkar det som. Jag har 60mm maströr så det är ett "kralligt" lager.

Det blir så klart mobilkran igen. Ska också passa på att sätta dit ett tvärrör i glasfiber som fästs i alla 4 vertikala rören, för att få mer styvhet i konstruktionen och få bort svaj och självoscilleringen. Ska också sätta dit lock på vertikalrören då det sjunger nåt vansinnigt i dom när det blåser.

Attachments

• IMG_20250105_114421_new.jpg
    IMG_20250105_114421_new.jpg
    1,3 MB · Views: 6
Det kom visst ett nytt snöoväder som störde min planering. Men det ska töa och förvandlas till gegga om ett par dagar och då kan jag nog klättra i masterna igen.

Back