Konsten att skaffa sig färdigheter i morsesignalering

"om man lärt sig telegrafering, så bör man verkligen vara rädd om färdigheten och försöka träna regelbundet."

Varför det?

Ja varför det? En bra fråga.
Med tanke på hur trafiken på Morse låter idag så blir jag tveksam.
Sitta och trycka på en knapp som sänder 599 med 250 takt.
Tveksam om det inte är trevligare att använda de få hjärnceller som man har kvar till roligare saker.

Vad som saknas är motiv för att överhuvudtaget använda Morse , till vad nytta?
Förmodligen bättre att lära sig mer om datorn, mer om mobilen mer om allmänbildning inte minst politik och historien om hur de forna diktatorerna skapade sitt.
Eller mer om radioteknik, nja den kunskapen lär väl bli totalt oanvändbar i en framtid....

Så för att få nya telegrafister till hobbyn så krävs nog mer än att tycka hur duktig "jag" var som lärde mig Morse.

SM4FPD

Hmmm... det var ju mer en allmän reflexion från min sida, snarare än ett brantdal för telegrafi som kommunikationsmetod. Om det idag är värt att lära sig och bli "bra" på Morse, går att ifrågasätta, som så mycket annat. Var och en gör ju med sin egen tid vad den vill.

Jag kommer ihåg när jag på 70-talet lärde mig CW med hjälp av en cw-kurs på bandspelare. Då jag aldrig varit någon naturbegåvning på morse, så tog det lång tid innan jag var uppe i 60-takt, som då var kravet för B-licensen jag tog. Om det inte hade funnits krav på CW, hade jag troligtvis aldrig försökt lära mig CW. Ett nödvändigt ont för mig. Men när jag sedan fick cert, var ändå de flesta av mina QSO:n med CW. Men jag känner ingen sorg över mina borttappade kunskaper med CW. I stället har lärt mig en massa andra mer intressanta saker.

Back