Konstigt elfel!

SM6WET

Well-Known Member
Under gårdagens 6m-test uppenbarade det sig för oss ett märkligt fenomen.

Bakgrund:
Några grabbar som skulle köra 6m-test.

QTH: En liten stuga i skogen på landet.

Säkringar: Stugan är försed med automatsäkringar/jordfelsbrytare. Om jag läste rätt var varje säkring på 10A. Skulle beräkna att allt som var på säkringen var max 800W med lampor, osv.

Problem:
Mitt under ett JT6M QSO så händer något konstigt.
Det första som händer är att allt stängs av. Helt enkelt - en propp har gått!
Vi kollar i proppskåpet som är jordfelsbrytare/automatsäkringar.
Ingen har löst ut!
Vi stänger säkringen och sätter på den igen.
Följande händer:
Riggen orkar inte sända, Konstigt störande ljud uppkommer i lyssningsläge, nätagregat brummar som f.., lampor hamnar i något slags mellanstadie mellan lysande och glödande och flimmrar.
Det luktade som tur är inte bränt någonstans.
Vi kopplade i radioutrustningen och dator på ett annat uttag som gick på annan propp och stängde av proppen det de som vi använt tidigare.
Allt fungerade bra igen som innan MEN vi hade nu helt plötsligt en ny störning/QRN, som inte funnits tidigare och som var väldigt stark men intermitent.

Någon som har en aning om var vi råkat ut för ???

73 de Magnus
 
Låter som ni har en dålig förbindning antingen i centralen, i en kopplingsdosa eller i ett uttag.
Varning för brandfara om det inte åtgärdas.
Lyft på locket till alla apparater inklusive centralen och kolla så allt är åtdraget.
Stället som har dålig kontakt fungerar nu som gnistsändare och ger störningar.
 
Det låter precis som om någon "trefas-pryl" var inkopplad. Kanske ett värmeelement som går på 400V?
Kollade ni om någon huvudsäkring hade gått, eller om alla faserna hade spänning in till centralen?
Faller en fas bort så kommer det ju spänning bakvägen genom "trefasprylen".
Det skulle ju även kunna förklara störningen. Någon stackars apparat som bara får två faser kan ju bära sig dumt åt.....

Jag råkade ut för ett komiskt fel en gång. Åskan slog i servisen och brände ihop två faser. Säkringen gick till den ena fasen. När man mätte så verkade allt helt OK, spänning på alla faser. Men så fort man kopplade in något som gick på trefas så gick det inte alls.
 
Det var så det var, en huvudsäkring, konstigt bara att allt annat fungerade.
73 de Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Det var så det var, en huvudsäkring, konstigt bara att allt annat fungerade.
73 de Magnus
Det beror på hur hög belastningen är. Hittade ett skumt fel hos mina svärföräldrar en gång. Då TV:n startades så släcktes lampan i hallen. Släcker TV:n igen, lampan i hallen tänds!
Dålig kontakt mellan proppen och hållaren!
/ Ingvar
 
Back
Top