Konstlas VS Antenn

Det kan även löna sig att studera kristalloscillatorer i viss detalj.
En av de bättre artiklarna som skrivits finns på sidan 26 och framåt i denna:


Där utreds orsakerna bakom varför högbranta videoförstärkarpentoder som EL83 och 6AG7 är överlägsna
beam-tetroder som oscillatorer, i synnerhet i "grid-plate" konfigurationen.

Om man ska göra en tvårörs sändare med goda nycklingsegenskaper och
låg kristallström, tillsammans med bra undertryckning av falska frekvenser,
är nog den bästa vägen att använda en pentod, säg EL83, som oscillator
och en EL84 eller liknande i slutsteget. 6AQ5 fungerar också, men
kan ha sämre nycklingsegenskaper än EL83 som oscillator.


1721658802057.png
I denna figur så visas skillnaden i egenskaper mellan olika rör;
6AG7 (grovt räknat samma som EL83), 6V6 (samma elektrodsystem som 6AQ5), 6F6 och 6L6.

1721658618621.png
Dock är det ingen brist på drivning, inte ens om man fyrdubblar i anodkretsen

1721658861924.png


Att ersätta 6C4 i "boosted-Pierce" sändaren med ett 6AQ5 eller ännu hellre 6CL6/EL83
i "grid-plate" koppling gör en påtaglig skillnad till det bättre, i synnerhet när skärmgallerspänningen
till oscillatorn stabiliseras.
 
20240728_165247.jpg
Finns det någon anledning till varför det engelsktillverkade röret till vänster ser ut som det gör gentemot den amerikanska till höger?
 
Vissa rör har denna svarta inisida. Jag har hört att det kan vara en ledande beläggning (av kol?) för att minimera anhopning av laddning på insidan av glaskolven pga elektroner som "missar anoden" och går in i väggen (glaset). Jag är helt beredd att lyssna på bättre vetande här.... :)
 
Tidig brittisk rörproduktion efter kriget använde ofta mörkt glas, och det ska ha berott på
att man ville förbättra värmeavledningen från anoden, eftersom IR-absorptionen från anoden förbättras, och värmetransporten genom strålning
från höljet blir bättre.

Dessutom kunde man förbättra fältbilden runt anoden genom att göra glasets insida något halvledande.
Detta kunde reducera sekundäremission.

Elektriskt sett är det ingen skillnad, men audiophools tillmäter ofta rör med mörkt glas närmast
magiska egenskaper.
 
Britterna var uppfinningsrika.

Apropå brittiska rör, är det någon läsare som har ett EC52/VR137/CV1137 liggande,
oscillatorröret i RF26 konvertern, är jag intresserad.
 
Back
Top