Kört norrsken på 2m med QRP idag. Kul!

SM5AKU

Janne i Vingåker
Hejsan.

Kan ej hålla mig från att dela med mig av en trevlig erfarenhet:

Jag promenerade upp till polar'n René/5ZCK, här i Vingåker, idag på em. Hade med mig en liten IC-202 för att jämföra mottagaren i den med Renés FT-225RD. Anslöt lillriggen till hans 6 element Chen/Cheng. Den antennen har 11,56 dBdÅ (Ånnaboda-dB) antennvinst med 3,5 m bom, vilket inte är så märkvärdigt. Antennen sitter inklämd i en 2 elements 6-band Quad, 19m AGL.

Nå. Vevar in fyren SK4MPI och upptäcker att det var skapliga norrskenssignaler på den. Raskt ner på cw-delen och hör ett flertal stationer samt hittar en fin Ericssonsk handpump som råkade ha rätt anslutningsplugg. För dig som inte känner till IC-202 så har den c:a 3 Wrf uteffekt.

Det hördes LA, OH, ES, YL, RX, SP, DL och SM-stationer. Mest på kul ropade vi på OH6PA och det blev svar! Lätt förvånade och glada forsatte vi med att köra SM6NET och SM7GVF. Med den lilla effekten från riggen och c:a 30m feeder (halvgrov skumkoax).

Kjell/GVF har 8 x 8 el I0JXX antenner och OH6PA två 8över8 slotbeamar.

Vi lyssnade efter fyrar och hörde bara MPI och LA2VHF, vilket visar att antennen inte mår så bra inne i Quaden. Ren'e har rotorns endstopp i norr, så det blev mycket vrida "hela varvet runt" för att leta fyr, och auroran avtog snart nog.

Det hade sannolikt gått att köra fler stationer, men fyrlyssnandet gjorde att vi ej hann med mer.

Så: Även med enkel utrustning går det bra att vara med när "det beger sig".

Av ovanstående fick gubben lite nytändning för 2m-köra. I morgon är det NAC144 och innan den startar tänkte jag ta mig upp i masten vid vår klubb, SK5EW, för att se till att det går att att rotera hela varvet. Får jag sedan till lite medhörning i 202'an så blir det lättare att hålla stilen på telegrafin (det går rätt skapligt även utan, men underlättar om det tutar). Sen blir det QRP-köra även därifrån.

Edit: Vi hörde inga stationer kring .300 (phoni). Kanske att skenet var för klent eller att vi hade för dålig antenn.

73 från en glad
Janne
 
Last edited:
2m AU gör en glad. Jag har kört AU med slim Jim inne och även mobilt. Så det går bara man är med på öppnignarna.
 
Kul Janne.
Skriv gärna mer om VHF här på forumet.
Har just kört en stund på NAC VHF med 50W/4 el. från köksfönstret i JO57.

/ Tommy 6NZB
 
Visst är det spännande när det blir Aurora på 144 MHz.
Men det var nog mer förr, och varför sådan radiotrafik numera är lågprioriterad är en bra fråga.
Man gjorde allt för att pricka in när det blev Aurora.
Det förekom telefonkedjor där man varnade för att det pågår Aurora.
Man kollade väderleksrapporter, man hörde på tonen på HF när det var något "skumt" på gång.
Man byggde jordströmsdetektorer, magnetometrar.
Varningar för Aurora utfärdades på FM kanaler och relästationer.
Man studerade tillgänglig fakta om solen, lärde sig soldygnen och allt utan Internet.
Ständig passning på SK4MPI var vanligt ett svagt brus i bakgrunden från CW tonen från SK4MPI, förr på 144,9XX MHz numera på 144,412 MHz.
När tonen övergick från CW till Aurora var det dags att gå ner på 144 MHz.

Fan vad spännande det var att vara radioamatör då, på den gamla goda tiden.

Nåja råkar man komma med på en Auroraöppning idag är det ju lika spännande.

Man sade att det krävdes 10 element och 10 W för att kunna köra Aurora.
Idag med känsligare mottagare kanske det räcker med mindre.
Men visst har konditionerna betydelse och det är ju numera dåligt med sådana. Solen ni vet.

Det var många år sedan man upplevde Auropra med S9plusplus sigs.

Dock kräver denna form av amatörradio att man kan Morse. Att man är en skaplig telergafist.
Ett stort skäl att försöka lära sig Morse. Men att höra en Aurora, höra att det pågår radiotrafik mellan radioamatörer utan att kunna läsa Morseignalerna är även det spännande.

Det förekommer dock SSB QSO:n vid Aurora, men det är svårläst trots stora signalstyrkor.

En nostalgiskt betraktelse av ett trafiksätt som nästan dött ut, eller?


Plocka fram era gamla IC-290, IC-202, IC-211, IC-245, IC-260, eller dra ner VFO:n på din IC-706all eller IC-7000 på CW 144 - 144,1 MHz. faktum är att det bör finnas massor av radiostationer som klarar trafiksättet, där ute i stugorna. Något som inte var självklart "förr".

Plocka ihop en Yagi, (Kratta) Det lär finnas sådana att renovera upp.
Rotor, nja det duger rätt bra med krattan mot norr fast.

Passa SK4MPI, 144,412 MHz CW, några kvällar, ett par veckor så kanske du får uppleva en Aurora.
Det gör inget om du inte hör fyrens CW, dvs bor förlångt ifrån Idkeberget. När det blir Aurora hörs den via Norrskenet, i hela landet.

Att gå på djupet med vågutbredningsfenomen är en utmaning som verkligen ger lön för mödan.
Mycket spännande upplevelser.

de
Roy
 
Last edited:
Hur bra det går med att få kontakt via aurora beror ju på hur motstationerna är "bestyckade" samt hur svag/stark Auroran blir på maximum eller hur stark den är just då man är igång.

Körde länge med 3el yagi och 10W på 144Mhz, och det gick naturligtvis att köra Au med motstationer som hade stora antenner - men skillnaden mellan den lilla stationen och den station jag använder nu (7el yagi, 180W) är stor, man får nästan alltid svar även från de svagaste motstationerna, dvs. det tycks vara en vanlig spec. på de stationer som kör au.

Om Aurora uppstår dagtid är det ändå i stort sett tomt 144Mhz, nån större station brukar dyka upp, annars är den stora aktiviteten efter middagsdax eller närmare midnatt.

Man kan få en SMS-varning eller ha en app. igång som visar K-värdet i nutid.
Jag tittar på prognosen som visar om solaktiviteten kommer att bli geoeffektiv samt i närtid kollar man på kiruna magnetometer & dx-summit spottar för att se om Auroran har blivit "radioaktiv". SK4MPI står bara på hemma på kvällarna om det finns tid att ha ett öra på den - vilket det sällan gör nuförtiden.

Aurora på 144Mhz är kul (men Au på 50Mhz är inte så dumt det heller):).
CW är ett måste, SSB förekommer mest om det är stark aurora.
 
Ständig passning på SK4MPI var vanligt ett svagt brus i bakgrunden från CW tonen från SK4MPI, förr på 144,9XX MHZ numera på 144,412 MHz.

För inte så länge sedan 144,960 MHz
För riktigt länge sedan 145,960 MHz

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SK4MPI frekvens på 144,960 var mycket noggrann. 144,412 har bara vanlig kristallnoggrannhet och driver en del med tempteraturen i shacket, kan vara bortemot 100 Hz på nån timme!

Aurora har jag kört med allt från 10W och halo till närmare kW och stackade yagi med möjlighet till elevering. Båda sätten har sin tjusning, det blir fler QSO med många wattar och fler antennpinnar.

Det lönar sig ofta att leta max signal med riktantennen och man kan få vrida förvånansvärt långt ifrån norr. Typiskt för UA3 är 60 grader och för G/GM 280 grader. Vill man komma rakt söderut lönar det sig att elevera, upp till ca 20 grader om det finns nåt norrsken där att studsa på.

Doppler på auroran är oftast + österut och - västerut. På 144 blir det sällan problem men på 432 hamnar motstationen ofta utanför mottagarens passband även med SSB-filter. 3 kHz är inte ovanligt där.

Letar du max signal genom att lyssna på MPI kan det vara bra att veta att MPIs antenndiagram ser ut som musse pigg. Två öron i vardera 50 resp 310 grader och hjässan i norr ca 8 dB ner. På MPI märks även dopplerskiftet. Det var förresten mätning av det som var orsaken till den noggranna frekvensen tidigare.

Aurora är kul!

/Jan
 

Attachments

  • MPI_Pattern.gif
    MPI_Pattern.gif
    20,9 KB · Views: 76
HFI DE EQL

Ungefär hur mycket erp har SK4MPI i riktning 190-200 grader? Fyren hörs konstant här i Lund med 8 element på 23 m höjd. Svag men ändå läsbar med örat när det är risiga konditioner.

/Bengt
 
Hej Bengt o övriga.

SK4MPI har runt 200W ut. Lite mer med nya rör, ganska mycket mindre när de byts. Strålningsdiagrammet säger +7,8 dBd minus ca 15 dB i din riktning, dvs ca -7 dBd, teoretiskt runt 40 W ERP i din riktning. MEN, det står bl a en hög mast ca 100 m bort som bestrålas av östra fliken, så det är nog svårt att säga bestämt hur mycket gain det är utanför huvudloberna, särskilt nära minima.

SK4MPI QTH är utomordentligt bra, men antennerna sitter bara ca 10 m över marken som är 510 möh. I söder är det några tiotal, kanske 50 meter till det sluttar utför. Söderut finns inga högre berg vad jag vet.

Som jämförelse så hör jag i stort sett alltid OZ4UHF på 144,466 MHz och 600 km bort på klubben SK4AO med 4x9 el och en brusnivå som motsvarar 6-8 dB brusfaktor. Minns att för 15 - 20 år sen hördes den alltid utan problem, då var det inte mycket mer brus vid horisonten jämfört med zenith, någon eller några dB. Har för mig Bornholmsfyren har halo och 10 W ERP, dvs 15 W ut.

Hälsningar /Jan
 
Back
Top