Kortslutna varv på toroid, varför inga förluster?

SM5KYH

Well-Known Member
Från en annan tråd kopierade jag detta inlägg där SM0GLD skrev

"Eftersom jag aldrig nöjer mig med "jo det blir väl" så mätte jag upp en likadan T200-2 med 25 varv.
Jag räknade först ut induktansen för alla varvtalen sedan mätte jag upp spolen med respektive kortslutna varv.

...och det stämmer, kortslutningarna påverkar inte induktansen utan jag fick det uträknade värdet och då borde även förlusterna vara obefintliga.
Jag oroade mig i onödan tydligen, det fungerar med kortslutna varv på en dylik kärna.:oops:"

Kan någon som kan detta förklara varför de kortslutna varven inte påverkar med förluster som följd?
Det går ju garanterat en ström genom de ej kortslutna varven och då borde (tycker jag) toroiden inducera ström i de kortslutna varven. Förluster borde liksom uppstå.

Varför inte?
 
Jag ser det så här...
Kärnan har ju ett mycket lågt µ vilket påverkar hur hårt varven kopplar till varandra. Ett µ på 10 innebär att kopplingen är mycket låg.
När jag kortsluter flera varv och detta inte påverkar induktansen så kan det ju inte gå ström i dessa varv, åtminstånde väldigt lite.
Om jag skulle ta en annan kärna med ett högt µ så vet jag av erfarenhet att ett kortslutet varv vore katastrof därav min kommentar ang detta med kortslutna varv.
 
Back
Top