Kortvåg i segelbåt

SM0IEA

New Member
Jag har hört att många använder akterstaget som HF-antenn.
För att kunna göra detta måste staget isoleras från masten.
Finns det någon som har tips på var man kan köpa, alternativt tillverka, en sådan isolator. Den måste ju tåla mycket kraft.
 
Mycket beror på vad det är för storlek av båt och rigg.
Är det Masthead eller partialrigg? Jag har en M26 med 7/8 rigg och har själv tillverkat isolatorer för akterstaget. Isolatorerna liknar en äggisolator men är i delrin (vill jag minnas). Skulle isolatorn gå sönder så är wiren fortfarande hel. Det har dock aldrig hänt och jag har använt samma akterstag i ca. 15 år. Jag tog mina isolatorer till Hjertmanns verkstad som klämde isolatorerna/wire enligt mina önskemål.

Har du en större båt med masthead-rigg blir det ganska stor belastning på akterstaget och då känns det kanske tryggare att köpa färdigt, men de är inte billiga.

Med en "avstämmare" mellan station och antenn fungerar akterstaget bra som antenn. Försök att undvika halvvågs-multippel på den aktiva antenndelen.

Att installera HF-radio i en båt är inte lika enkelt som att göra det hemma. "HF-jord" är lika viktigt som antennen. Min autopilot kan t.ex. ta egna beslut om färdväg men så är det bara 2 meter mellan antenn och autopilot.

GL
Göran SM7DLK
 
Back
Top