Kortvågens och mellanvågens framtid

"This is London". Musiktrudelutt. Pip-pip-pip-pip-pip-piiiip. "15 hours Greenwich mean time. The news. Read by Brian Empringham"....

Hela min tonårsperiod tillbringades på 9.41 MHz, ibland 12.095 och 15.070 MHz. Det gav en fantastisk inblick i de stora skeendena i världen. Vid något tillfälle minns jag att jag inte lyssnat på svenska nyheter på åtskilliga veckor - kontrasten i perspektiv när jag sedan gjorde det, var häpnadsväckande. De stora händelserna kände jag till betydligt bättre än svenska mediet återgav dem, och de stora svenska händelserna var mest ointressanta krusningar i den lokala pölen. (Ungefär som melodifestivalsköret nu...)

På köpet fick jag en engelskalektion som gav mig möjlighet att tenta av engelskan i gymnasiet och senare göra detsamma på universitetet. På SSB får jag emellanåt frågan varifrån i England jag kommer - och det från engelska stationer! (Tydligen ligger min dialekt åt Stratford till, obegripligt...). Och detta på grund av 9.41 MHz!

Ack ja. Vad ska man vara sentimental om, om inte förr...
 
Last edited:
1008 kHz var förr en trevlig station, Radio Goldtin?? Men vad är det numera???

Radio Tijen Gold, som sände gammal fin musik från 60-70 talet om jag minns stavningen, men var de håller hus numera vet jag inte, ett tag låg de på annan frekvens .. Skulle tro att de finns kvar men under nytt namn och annat programformat
 
Last edited:
Lyssnar man på mellanvåg på kvällen är det ju hundratals S9plus 60dB stationer, har inte indentifierat dem, de är ju så tråkiga....


Det finns fortfarande åtskilliga stora regionala sändare nere på EU-kontinenten, både i öst och väst. Många återutsänder "riksprogrammen" och några har luckor i sändningarna för egna regionala / lokala inslag.

Det finns många lokalradiostationer som sänder med mycket låg effekt, många har hörs här i SM..

Det finns/fanns sändare som med avsikt bara täcker ett mycket begränsat område som t ex fotbollsarenor, universitet och liknande med bara några få W om ens det i antennen som användes av lokala fotbollsklubbar i samband med matcher, även några av dessa är hörda här! ..

Synen på användning och nyttan av mellanvåg "där nere" är helt annorlunda jämfört med de nordiska länderna, där nere ses dessa som en resurs och något nyttigt. Här i norden betraktas det som något onödigt, ingen lyssnar ju på AM ändå. tror de ..
 
Ja kors i taket, detta ska verkligen bli intressant att följa. Jag undrar hur många stationer som kan komma fram ur detta, de som har störst chans torde väl vara redan befintliga när-radiostationer....
Intressant som sagt.......
 
Hur skulle man kunna få folk i SM att lyssn på AM, eller rättare sagt lång, mellan och kortvåg igen. När inte ens DAB gick att få gehör för.
Förmodligen lika svårt som att få amerikanarna att lyssna på, eller gå över till FM, de har ju AM lokala AM sändare och varför skall man då ha FM, det gick ju bra för farfar och då duger AM åt mig oxo, sen spelar det ju...och det räcker ju.

Dessutom är lång, mellan och kortvåg redan allokerad som "soptunna" för alla störningar som modern elektronik alstrar, och där lär vi väl inte få någon skillnad, utan snarare en ökad "användning."

Att ha en lokal mellanvågs sändning här skulle ju bara funka på sommaren, dagtid, så länge vi har stora mellanvågsändare i EU som brakar in med five nine.

Det skall i alla fall bli spännande att se vad "experterna" kommer fram till.
 
Back
Top