Kortvågslyssning

SM4FPD

Well-Known Member
Eller piratradiolyssning.
Just nu är det fart på 11401 kHz.
Jag brukar kolla frekvensen med jämna mellanrum.
RI, Radio Wave Int som är en pirat som kört i många år. Från 1983!
Sporadiskt igång helger.
Idag (2013-01-06) från kl 0930 har den varit njutbart lyssningsbar.
Men sänder som Country Music USA idag. Men sändaren verkar vara RWI:s, ibland kommer franskan in.
RWI hemsida index
Ibland kan det annonseras kommande aktivitet.
För övrigt kan denna frekvens vara totalt tyst och oanvänd i månader.

Idag 59 med AM 10 kHz bandbredd.

De som inte gillar piratradio, AM eller rundradiolyssning, behöver ej kommentera.


De
FPD
 
FPD de APQ

1130 SNT 06-jan-2013, 11401 kHz

S I N P O
4 5 5 3 3

Anm. Hördes bäst på den horisontella loopen (170 m i triangel) som jag anser i princip rundstrålande. Signalstyrkan sjönk c:a 8 dB på rhomben som är riktad söderut.

73
Bengt
SM6APQ
 
Själv undrar jag vad stationen gör i den översta kanalen inom 11 MHz flygtrafikledningsbandet (ITU-RR Appendix 27).

Ifall den finns i Frankrike är det förvånande att inte franska myndigheter, som annars inte lägger fingrarna emellan, har stoppat verksamheten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den hörs än (kl 1255) med god "njutbarthet".
Stationen har funnits här sedan 1983, periodiskt, de är nog den pirat som lyckats längst tid utan att åka fast.
Vad dom gör på frekvensen Karl Arne är en bra fråga, men nog tror jag de tycker det är spännande att piratsända. Jag ror inte att de har försökt söka tillstånd. Kanske mna hade en kristall då för 0 år sen. Eller man har någon filosofi om att spektrat tillhör alla.
Och är bandet stendött så är det väl bara att fortsätta.
Frekvensen tillhör väl den som tar den...... (ironisk)

Obs att jag försvarar inte piratradio, men inser att det förekommer och kan vara kul att lyssna på. Dessutom är det ett kul tillskott till vågutbredningskunskapen.
Förr skulle vi ju som radioamatör (licensierad) anmäla sådan, det var en av plikterna som radioamatör.

De
FPD
 
Eller man har någon filosofi om att spektrat tillhör alla.
Och är bandet stendött så är det väl bara att fortsätta.
Frekvensen tillhör väl den som tar den...... (ironisk)

När sådana här stationer förr eller senare dyker upp på de exklusiva amatörbanden tror jag att det blir andra tongångar...
Det finns en orsak bakom existensen av Radioreglementet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
KA, jag tror inte att pirataktiviten kommer att öka.
Snarare tvärs om, allt färre vet vad kortvåg är, allt färre kan bygga sig en AM-sändare, allt färre bryr sig, allt färre bemödar sig med att editera ett radioprogram.

Kanske är de en sista suck av ett mångårigt phenomen vi kan höra nu och några år framöver.

Men visst vore det hemskt om någon började spel musik på 3744 eller 3762 kHz en hel dag.....

Jag noterar allt färre pirater, en lyssnar vi på 6200 - 6400 kHz så är det avsevärt tystare vad gäller kommersiella stationer, vilket gör att de pirater som änder där hörs bra.

Lyssnar vi på QSO pirater på 3480, 6640 etc banden så är det stendött.

Men visst vore det kul med lite musik på våra tysta amatörband.

För övrigt så hörs han än på 11401 kHz med god hörbarhet. QRM fritt Fading fritt och bra lyd. Nu gäller ABBA musik.....


Annars tycker jag nog "piratsändningen" med bredbandigt brus över hela delar av kortvågen är ett större problem, och då menar jag Plasma TV, hackade nätagg i ljuskällor, datorstyrda äggvispar, rakapparater, laddare, USB styrda lödkolvar etc.
Något som faktiskt omöjliggör amatörradio för många, och även yrkesmässig komradio.


De
FPD
 
Oavsett hur han hörs eller vilken musiksmak som används är det hela ett brott mot både nationell och internationell lagstiftning. Det är dessutom ännu värre att detta pågår på frekvenser som har ett särskilt skydd i Radioreglementet.

De bredbandiga störningarna är vad jag förstått ett mindre problem för radioamatörerna, eftersom IARU Region 1 (inkl. SSA) för några månader sedan röstade för en ny standard för datakommunikation över elnätet (PLC) som har en mycket stor störpotential. Man har därmed gått emot en enig EMC-expertis och stött PLC-lobbyns argument.

Detta kan straffa sig i längden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
De bredbandiga störningarna är vad jag förstått ett mindre problem för radioamatörerna, eftersom IARU Region 1 (inkl. SSA) för några månader sedan röstade för en ny standard för datakommunikation över elnätet (PLC) som har en mycket stor störpotential. Man har därmde gått emot en enig EMC-expertis och stött PLC-lobbyns argument.

Detta kan straffa sig i längden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Milda makter! Hur kan detta ha skett? Fanns ett ännu sämre alternativ? Kolera eller pest?

73/Lasse
 
Visst håller jag med dg KA.
Men med tanke på den minimala möda myndigheter lägger ner på att numera komma åt pirater så får an väl tro att det inte är särskilt allvarligt.

Värre är förmodligen brotten mot upphovsrätt om man sänder musik.

De
FPD
 
Värre är förmodligen brotten mot upphovsrätt om man sänder musik.

Det är snarare så att STIM med flera liknade organisationer är duktiga på att sätta tryck på att lagar följs och risken för att åtalas för upphovsrättsbrott är därför uppenbar. Därför är det smart att ha ett avtal om man tänker sända musik, även som pirat. Då är det bara frekvensförvaltningarna som kan ha en åsikt, vilket de uppenbart sällan har... tyvärr. :confused:

Jag har vid olika tillfällen sänt musik på amatörband för att prova olika modulationsmetoder, främst digitala och det var både enkelt och billigt att få ett begränsat tillstånd med mycket enkla regler.
 
Kul sätt att ange tiden 09H32, 11H53 UTC.... en egen standard kanske. Borde ha varit h för hour, timme.

På övre mellanvåg härjar föera pirater och de hörs denna årstid bra.
Men jag hör inte mera Vatikanen på 1611 kHz de sände ju AM och DRM där, nu finns pirater där.
Någon som vet om Påven gett upp dessa sändningar????
DRM verkar även det vara på väg bort???

Snart är mellanvågen ett minne blott.


de
FPD
 
.....
De bredbandiga störningarna är vad jag förstått ett mindre problem för radioamatörerna, eftersom IARU Region 1 (inkl. SSA) för några månader sedan röstade för en ny standard för datakommunikation över elnätet (PLC) som har en mycket stor störpotential. Man har därmed gått emot en enig EMC-expertis och stött PLC-lobbyns argument.

Detta kan straffa sig i längden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Röstade även SSA för denna standard?
 
Fler och fler BC stationer försvinner
Jag frågade i förra inklägget om Vatikanen på 1611 kHz
Jag sökte på vatikanradion och fann att de redan i mitten av förra årets slutade med alla mellanvågs och kortvågssändning.

Vad gäller DRM så verkar den vara på väg bort sällan man hör ljudet av DRM på BC banden numera.

Kanske får vi uppleva en mellanvåg och kortvåg utan rundradio i framtiden????

de
FPD
 
Fler och fler BC stationer försvinner
Jag frågade i förra inklägget om Vatikanen på 1611 kHz
Jag sökte på vatikanradion och fann att de redan i mitten av förra årets slutade med alla mellanvågs och kortvågssändning.

Vad gäller DRM så verkar den vara på väg bort sällan man hör ljudet av DRM på BC banden numera.

Kanske får vi uppleva en mellanvåg och kortvåg utan rundradio i framtiden????

de
FPD

Jag läste någon stans att Vatikanen hade problem med tillstånden för att sända med så höga effekter i tätbefolkat område. Tydligen har boende vid sändarmasterna klagat och uttryckt oro över de höga fältstyrkorna man utsatts för.
 
Fler och fler BC stationer försvinner
Jag frågade i förra inklägget om Vatikanen på 1611 kHz
Jag sökte på vatikanradion och fann att de redan i mitten av förra årets slutade med alla mellanvågs och kortvågssändning.

Vad gäller DRM så verkar den vara på väg bort sällan man hör ljudet av DRM på BC banden numera.

Kanske får vi uppleva en mellanvåg och kortvåg utan rundradio i framtiden????

de
FPD
Förmodligen kommer min dystopi om att frekvenser under 30 MHz bara att användas via datorer i framtiden att stämma in så småningom.
Men för att travestera ett känt citat: Ryktet om AM-radions död är betydligt överdriven. Bara i Europa finns fortfarande flera hundra AM-stationer på LV, MV och KV. I övriga värden finns det fortfarande säkert åtminstone över 10.000 stationer.
Eftersom jag var ledig dagarna mellan nyår och trettondagen, tillbringade jag dem med en av mina favoritsysselsättningar, att lyssna på avlägsna MV-sändningar. Igår skickade jag in en logg till en DX-tidning med ca 30 avlyssnade stationer i USA och Kanada. Bl.a. minns jag särskilt KKXA i Snohomish, WA som en mycket trevlig bekantskap. Och ändå, är det ju bara en bråkdel ändå av vad andra har hört under samma period.
Därför blir jag bekymrad när jag hör resonemang som att dessa frekvenser inte används, och där kan man "skräpa ner" hur som helst. Etern är en naturresurs. Tänk om vi skulle resonera likadant om skogen, eller fjällen?
Att DRM inte har blivit någon succé är en välsignelse.
 
FPD skrev; "De som inte gillar piratradio, AM eller rundradiolyssning, behöver ej kommentera."
-----

Jag gillar allt det där, nu inte som en uppmaning till lagbrott men lyssningen i sig är kul. Har också funderat på hur banden kommer att låta i framtiden. Än så länge är samtliga kanaler på mellanvåg upptagna kvällstid och det är betydligt fler stationer som är ostörda då de flesta storstationer släckt ner. Lyssnar mycket på MV och i stort sett varje dag/kväll. Brukar fastna på Radio Ulster 1341 kHz sena kvällar som spelar trivsam musik. Samma program kan tydligen avnjutas som streamat via Internet men det känns inte tilltalande. Konstigt eller hur? ;)

Piratradion på gränsvåg och KV verkar hålla i gång förmodligen på grund av att den numera marknadsförs via Internet där det går alldeles utmärkt att nå ut med info om planerade sändningar och ännu viktigare (för piraterna) att få respons från lyssnare.

Det som annars upplevs som den stora skillnaden jämfört med förr är väl att i princip all maritim kustradiotrafik är borta, det finns en del sändare igång i Asien som sänder sina CQ-slingor men jag hör aldrig någon trafik via dessa. Den största delen av fast radiotrafik på telefoni och telegrafi är borta. I alla fall den typen av sändningar med tomgångssignalering som hördes förr. Det finns en del på digitala moder för den som har utrustning att avkoda. Men i det stora hela är utbudet av stationer ständigt krympande.

Beträffande AM-rundradio på LV- MV och KV så kan man undra hur länge det finns lyssnarunderlag för dessa. Det tycks vara så att de flesta I-länder drar ner sändningstiden kraftigt och minskar antalet språk. Inslaget av religiösa stationer har ökat liksom Radio China International är svår att undvika.

Det dyker upp en del mindre stationer runt om i världen men utbudet är inte alls lika stort nu som förr. Bra eller dåligt, vet ej. På ett sätt har ju lyssningen blivit lugnare och mer spännande då det krävs mer lyssning och letande för att finna något intressant.

/Bengt
 
Sen har ju störsändningar upphört sedan länge.
Ja det som försvinner är väl de stora sändarna, propaganda stationerna, (undantaget Kina). BBC och VOA, men de sänder fortfarande lokalt i vissa länder. Kolla 5 MHz plus minus 50 kHz.
Kvar blir mindre nationella sändningar för folket som bara har en enkel transistorradio med något kortvågsband på.
Kortvåg lär fortfarande vara det största mediat.

Jag har genom tiderna fösökt lyssna på de högsta BC-frekvenserna, 11 meter 25,7 MHz som det nu är åratal sedan jag hörde något på. 21,45 - 21,7 MHz ja där finns stn, starka, bra ljud men tråkiga.

SM3GUJ vilka naturresurser används inte av girighet, inte skogen väl???
Jag hörde om försöken att sätta ett pris på naturen, det motarbetas starkt av de som vinner på gratis natur.

Bengt, ja väldigt mycekt yrkesradio är borta. Det kan vara tyst på stora frekvensområden där det förr var fullpackat.
Det är spännande att ha varit med om så lång tid att man börjar inse att saker förändras.

Att spketrat tas över av de som inte orkar eller behöver betala för sädning under 30 MHz och göra avstörning är nog rätt tydligt. Dvs alla våra prylar som stör i radio.

Slutligen ett tips för i kväll: 4026 kHz AM, där sänds det ljuv musik av en pirat nästan dagligen.

Men BENGT, att det var "fler stationer" förr beror oxo på att dåtida mottagare ibland var så dåliag att de skapde en miljon extra oplud av intermodualtion...... Nåja till viss del i alla fall.

Jag minns hur tidningen Teknik för Alla teatade Josty Kit bygsatser.
Bl.a tetades sk antennförstärkare. resultaten kunde låta så här:
"Mängder av fler stationer hörbara på mellanvåg".
Givetvis mest Imd
Dvs sämsta förstärakren gav mest nya oljud.

de
FPD
 
Back
Top