Kortvågslyssning

........

SM3GUJ vilka naturresurser används inte av girighet, inte skogen väl???
Jag hörde om försöken att sätta ett pris på naturen, det motarbetas starkt av de som vinner på gratis natur.
.........

Att spketrat tas över av de som inte orkar eller behöver betala för sädning under 30 MHz och göra avstörning är nog rätt tydligt. Dvs alla våra prylar som stör i radio.
........

de
FPD
Ja, jaha?

Girighet? Ja, det brukar ju vara en orsak till rovdrift och naturförstörelse.
Jag tycker att alla de som vill "skräpa ner" och störa på frekvenser under 30 MHz borde få förhandla med ITU om att ta över detta frekvensspektrum.
Idag kommer de undan med att det de håller på med inte är radiosändningar.
Men även om det inte är det (i princip) så kommer ju deras störningar att dominera överallt, utom möjligen i vildmarken och på havet.
Och allt som producerar fjärrfält borde betraktas som radiosändare, laglig eller inte.
 
Jo det är klart att det hörs fler stationer om mottagarens spegelfrekvensdämpning är i häradet 0-10 dB som den kunde vara på de gamla träradioapparaterna med MF 455 kHz. Inget problem för den vanlige lyssnaren som höll sig till resp rundradioband, men väl för BCDX-aren kanske.

Jag kan tipsa om HFCC som har en databas över kortvågsstationer för de länder som är med i HFCC. USA, Canada, EU och en del av Asien. Det finns kartor på hemsidan.

Man får gräva runt i menyerna och det finns mycket intressant läsning för den som vill fördjupa sig i hur rundradioindustrin söker med ljus och lykta för att finna nya argument för att fortsätta att existera.

Ett bildspel visar t ex hur antalet sändningstimmar för rundradio minskat de senaste 10 åren och jag undrar hur kurvan sett ut om den startat tidigt förra seklet och innefattat alla radiotjänster. Jag skulle tro att kortvågens höjdpunkt inträffade någonstans under 50- och 60-talen då tjänsterna byggdes ut i en rasande takt. Avvecklingen tog fart på 70-talet då ny teknik gjorde det gamla överflödigt.

Kolla diagrammet här; Shortwave Co-ordination Developments

Mer på huvudsidan: HFCC - International Broadcasting Delivery

/Bengt
 
Last edited:
ABB säljer fin utrusning hehe... dessa trafiksett har funnits länge på kraftledningarna. Tror dom brukar köra mitt i långvågsbandet med dom.

ABB ETL600 R4 - Power Line Carrier (Communication Networks Products)

Man kör visst SSB på kraftledningen och 100W... antennen är väl upp emot 100 mil lång.

Gammal känd bärfrekvensteknik, så det är inget nytt. Din beskrivning på "antennen" är inget annat än en motsvarande två-trådig telefonledning fast i mycket grövre skala.
 
Ja visst borde alla betala för att skita ner.
SM3GUJ, och det finns ju numera en lag som gör att man kan åka dit om man slänger skräp.
I Kina talades det om att en mångmiljonstad var utan vatten, för att någon dumpat ett antal ton anilin i sjön.

Snacka om att pinka i egen brun, ett bra uttryck om än från äldre tider då man visste vad man talade om.

Hur många av oss pinkar i egen brunn idag, dvs köper en massa eleketronik som stör mottagningen och förstör vår hobby, kanske inte lika hälsovådligt som att göra "det" i brunnen, men att förstöra sin hobby är kanske ändå inte helt harmlöst, med kanske psykiskt sjukdom syssslolöshet och apati som följd.

Ett typiskt argument för att inte stifta lagar om exvis nedskitning av "etern" brukar från regeringshåll vara att man ändå inte kan övervaka saken.
Vilka andra lagar övervakas då, kan man fråga sig? Vapenlagen, knivlagen, säkerhetsbälteslagen, blinkers. Man får intrycket att lagar mycket väl kan stiftas mot privatpersoner, för skitsaker, men stora saker som påverkar hela livet och mot överskådlig framtid, för företag och privata avstår man från.

Här anses den "liberala självregeringen" gälla.
Något som vi får se mer av framöver.

Att låta nedkitning av etern vara fritt är som att pinka i egen brunn inte bara för privatpersioner utan även för de som i framtiden vill sälja trådlös utrustning.

Jag vet de som inte kan använda mobiltelefon ens, när grannen har på sin Plasma TV.

Så jämfört med en ynka piratsändare på 11401 kHz så är den bredbandiga nedskitningen ett större hot.

Själv har jag en 120 meter djup brunn så det lär ta 50 år innan det når ner om jag tappar av vätskeöverfödet från sommarkvällens ölburk, på gräsmattan....... dessutom gör katten det oxo...
Så det problemet får nästa geration ta hand om.


de
FPD
 
Aktivt idag igen på 11401 kHz AM. RWI Radio Waves Int.
Nu är klockan 10.09 och jag har lyssnat en halvtimme.
599 och jag lyssnar i 10 kHz bandbredd, njutbart!

de
Nedre Frykens Kontrollstation
ÄssÄmFireÄffPeDeh
 
Nu är de dags igen för RWI.
Lördag, idag och i morgon avser de vara i farten. (2013-11-02 och 03)
Lyssna på 11401 kHz AM och njut, ni som gillar musik med AM kvalitet.
Lurar, bra högtalare, upp till 10 KHz bandbredd går fint och låter härligt. Nästan som Radio Luxemburg nostalgi.
Hemsida har dom oxo: index där man man se att de firar 30 år som pirat.
Vilka frekvenser 48 mb och 26 mb är vet jag däremot inte.
Man kan se 11700 kHz dock, skall lyssna där oxo.
Varför inte ange frekvens i kHz istället för meter????

De
FPD
 
De tycks kryssa sig fram på banden på vad som är ledigt för tillfället. QRG+/-QRM liksom..
 
Back
Top