Kortvågsmottagare. Eton E1

Christer5

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av Eton E1 som finns på Mobinet och kostar 6900:-
Jag har svårt att hitta en ny kortvågsmottagare till ett något så när rimligt pris

Några andra förslag, jag skall använda denna mottagare i lägenhet i centrala Göteborg och kan således inte ha någon större antenn

Tacksam för svar
 
Last edited:
Tänk på att idag är det tillåtet att äga en transiver och bara använda mottagaren. Detta är ofta betydligt mer ekonomiskt, ett bra exepel är IC-718 som är en utmärkt mottagare. Även IC-703 anänds av många lyssnare som mottagare. Den är liten och har en superb RX. Dessa står sig betydlgt bättre om man vill lyssna på exvis amatörradio och svårare stationer än en "Värdlsradio".

Idag är marknaden för rena mottagare väldigt låg, en gång i tiden fanns det fler lyssnare och med detta en marknad för kortvågsmottagare. Både sett Globalt och nationellt i SM.
Av det skälet krymper intresset att tillverka seriösa mottagare i den här klassen.

En världsradio finns det fortfarande en liten marknad för då man reser och vill höra hemlandet. Sådana säljs på flygplatser etc. Dessa duger bra om man vill höra Radio Sweden på kanöarna.

Den mottgare du frågar på Christer5 är att betrakta som en avancerad världsradio. Men ej jämförbar med en av de TRX jag nämnde. Fördelen med världsradion är att den har FM 88 - 108 Mhz och ibland 76 - 108 MHz vilket är FM band i vissa länder.
 
Är det någon som har erfarenhet av Eton E1 som finns på Mobinet och kostar 6900:-
Jag har svårt att hitta en ny kortvågsmottagare till ett något så när rimligt pris

Några andra förslag, jag skall använda denna mottagare i lägenhet i centrala Göteborg och kan således inte ha någon större antenn

Tacksam för svar

Som Roy nömde finns bättre alternativ, men förutsätter kanske att man har en bra antenn också och någorlunda störningsfritt. Ska man bara lyssna på vanliga starka rundradiostationer så kan det gå ganska bra, men för mera avancerad lyssning finns det som sagt bättte alternativ ihop med en bra antenn.

Mej jag vill också påpeka att sitta i en lägenhet mitt i storstaden och försöka sig på kortvågslyssning kan vara mycket besvärligt med tanke på alla störningar, jag vet för jag bodde i Götet i 19 år..

Så det kan vara värt att först prova på en billigare radio typ Sangean som kan fås för ca 1500-2000 kronor innan du investerar i en 7-10 ggr dyrare mottagare. Risken är ju annars att man inte får full valuta för pengarna och kanske blir grymt besviken när man sitter med en dyr mottagare som inte hör bättre än en enklare / billigare pga all elektrosmog och störningar som man får dras med och kanske inte har en vettig antenn till hands.

Här i västerås hör jag knappt något, bor också i lägenhet ett par km från centrum. Men åker jag ut någonstans utanför stan så märks verkligen skillnaden :cool: ..
 
Last edited:
Tänk på att idag är det tillåtet att äga en transiver och bara använda mottagaren. Detta är ofta betydligt mer ekonomiskt, ett bra exepel är IC-718 som är en utmärkt mottagare. Även IC-703 anänds av många lyssnare som mottagare. Den är liten och har en superb RX. Dessa står sig betydlgt bättre om man vill lyssna på exvis amatörradio och svårare stationer än en "Värdlsradio".

Idag är marknaden för rena mottagare väldigt låg, en gång i tiden fanns det fler lyssnare och med detta en marknad för kortvågsmottagare. Både sett Globalt och nationellt i SM.
Av det skälet krymper intresset att tillverka seriösa mottagare i den här klassen.

En världsradio finns det fortfarande en liten marknad för då man reser och vill höra hemlandet. Sådana säljs på flygplatser etc. Dessa duger bra om man vill höra Radio Sweden på kanöarna.

Den mottgare du frågar på Christer5 är att betrakta som en avancerad världsradio. Men ej jämförbar med en av de TRX jag nämnde. Fördelen med världsradion är att den har FM 88 - 108 Mhz och ibland 76 - 108 MHz vilket är FM band i vissa länder.


Även IC-703 anänds av många lyssnare som mottagare..

Ja det kan jag verkligen intyga att IC-703 är en toppen station när det gäller RX, har ofta på min IC-703 på dagarna. Det går säkert att få tag på en beg IC-703 och det är ett bra köp.

SM6WXA:)
 
Tack för vänligheten att ge mig bra svar. Kanske det inte är så bra att försöka med att lyssna på
amatörkortvåg med dålig antenn från lägenheten.

Köper gärna en lite dyrare mottagare men då måste det vara någon mening med det.

Hälsningar
Christer
 
Tack för vänligheten att ge mig bra svar. Kanske det inte är så bra att försöka med att lyssna på
amatörkortvåg med dålig antenn från lägenheten.

Köper gärna en lite dyrare mottagare men då måste det vara någon mening med det.

Hälsningar
Christer

Själv har jag hemska störningar på de lägre amatörbanden, men från 10 MHz och uppåt går det acceptabelt främst dagtid, så helt illa är det inte. Men jag lyssnar väldigt lite här i bostaden. Tar helst med mig riggen ut till skogen och lyssnar / sänder inifrån från bilen eller om det är bättre väder sitter utomhus vid skogsbacken ...

Försök få tag på en begagnad, så har du en bra grund för mindre än halva priset av en ny ..

Lycka till!
 
Ett begränsat antal av IC-R75 har inkommit till SRS, kan jag meddela just nu.
IC-R75 är en mottagare som man slutade att producera för några år sedan. Men ett restparti gör att den nu går att få tag på igen.
Liknar IC-718.
 
Man blir ju väldigt sugen på att köpa en IC-R75 men man blir lite betänksam att köpa eftersom
jag har förstått att lyssna på kortvåg från centrala Göteborg inte är så lätt på grund av störningar.

Jag har spårvagn utanför fönstret och vet inte hur elledningen påverkar och hur alla andra störningar i huset kan påverka. Det är väldigt synd att det är så här för jag skulle gärna vilja lyssna på kortvåg och då främst på amtatörradio.

Även antennfrågan från en lägenhet är ju inte så bra,har svårt för att ha någon längre antenn.

Jag antar att det inte ser så bra ut för min del.

Tack för alla svar

Hälsningar
Christer
 
Man blir ju väldigt sugen på att köpa en IC-R75 men man blir lite betänksam att köpa eftersom
jag har förstått att lyssna på kortvåg från centrala Göteborg inte är så lätt på grund av störningar.

Jag har spårvagn utanför fönstret och vet inte hur elledningen påverkar och hur alla andra störningar i huset kan påverka. Det är väldigt synd att det är så här för jag skulle gärna vilja lyssna på kortvåg och då främst på amtatörradio.

Även antennfrågan från en lägenhet är ju inte så bra,har svårt för att ha någon längre antenn.

Jag antar att det inte ser så bra ut för min del.

Tack för alla svar

Hälsningar
Christer

Om du kan, försök låna en mottagare och prova.
 
Jag håller med

Jag bor på 1 våningen, 3 trappsteg upp från backen mitt i stan, kan knappt få in 4-5 stationer, tar jag med mig apparaten till mor och testar 1,5 mil ut på landet på 2a våningen, då är vi helt plötsligt uppe i 30-40 stationer, det är fullsmockat med trafik på banden helt plötsligt, så vi som bor i stan ligger verkligen i LÄ.
 
Ja du bastuper, (roligt namn...) jag lider med dig som inte kan njuta av radio, och i synnerhet kortvåg dagligen i hemmets ljuva vrå.
Men vad gör man? Köper en sommarstuga kanske inte är vad man har resurser till.
Mobilt kör ut till ett ställe där man kan stå ibland med bilen. Kanske en fast antenn görmd balnd buskarna.

Men ibland kan man kanske göra något ändå för att förbättra hemma.
Några tips och ideer.
Men vad vill du höra? Vilka frekvenser är det du försöker höra något på?
Radioamatöer på 3,7 MHz ? Varför inte prova på 14 MHz. Där kan vara mindre störningar och man kan träna språk, men det förekommer lite svensk trafik exvis på FM 14270 kHz USB.
Kanske går det att göra något bättre med mottgaren, vad har du nu?
Antennen? vad ahr du för antenn och vad kan man göra.
 
Back
Top